توتال فرانسه اعلام کرد این شرکت تا تابستان درباره سرمایه‌گذاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران تصمیم نهایی را می‌گیرد.

آینده قرارداد شرکت نفتی توتال با ایران چه می‌شود؟ لغو توافق یا ادامه همکاری؟

به گزارش "قدس آنلاین"؛ مدیر اجرایی ارشد شرکت نفت توتال فرانسه روز پنجشنبه گفت این شرکت قصد دارد تا تابستان آینده درباره سرمایه گذاری در پروژه دو میلیارد دلاری بخش گاز ایران تصمیم نهایی خود را بگیرد ولی این تصمیم به اقدام آمریکا در تمدید معافیت های تحریمی واشنگتن علیه تهران بستگی دارد.

توتال اولین شرکت انرژی غربی بود که بعد از لغو  تحریم های بین المللی علیه ایران با این کشور یک قرارداد عمده امضا کرد. پروژه این شرکت به دنبال توسعه فاز یازده پارس جنوبی است که بخشی از بزرگترین میدان گازی جهان به شمار می‌رود. 
پاتریک پویان، مدیر اجرایی ارشد توتال گفت فاز یازده پارس جنوبی در میان چندین پروژه ای است که این شرکت تا ابتدای تابستان تایید خواهد کرد به شرطی که هیچ چیز در رابطه با تحریم ها تغییری نکند. 
وی افزود: «دو دستور اجرایی وجود دارد که فرض بر این است تا قبل تابستان تمدید خواهد شد.» 
به گفته وی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا معافیت هایی را که تحریم ها را به حال تعلیق درمی‌آورد، امضا کرده بود. وی در پاریس به خبرنگاران گفت: «این دستورها حدود هجده ماه تداوم دارد به همین جهت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باید این معافیت های تحریمی جدید را تمدید کند یا نه.»
ترامپ گفته است توافق هسته‌ای ایران که به بن بست دیپلماتیک میان ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور پایان داد و راه را برای سرمایه گذاری های غرب باز کرد، «بدترین توافقی است که از طریق مذاکره به دست ‌امده آست.»
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا که مدیر اجرایی ارشد شرکت انرژی اکسون موبیل آمریکا به عنوان یکی از رقبای توتال فرانسه است، خواستار بازبینی کامل در توافق هسته ای با ایران شده است. 
پویان گفت بر اساس توافق هسته ای که با ایران حاصل شده است دولت جدید آمریکا برای تصمیم گیری در زمینه عدم تمدید معافیت های تحریمی علیه ایران، باید اثبات کند که ایران این توافق را نقض کرده است. 
مدیر اجرایی ارشد توتال گفت: «یا معافیت ها تمدید می شود که به معنی احترام گذاشتن به توافق هسته ای با ایران است و به ما اجازه می دهد قرارداد خود را با ایران اجرا کنیم و ما نیز این کار را خواهیم کرد و یا اینکه آنها تصمیم به پاره کردن توافق هسته ای می گیرند. که در این حالت ما نمی توانیم در ایران فعالیت کنیم.»
وی افزود درباره اینکه دولت جدید آمریکا چه اقدامی انجام خواهد داد ابهام وجود دارد. پویان افزود تصمیم برای ادامه دادن قرارداد گازی با ایران که نوامبر گذشته امضا شد یک توافق «برد-برد» است و شرکت فرانسوی ضمانمت هایی دارد که در صورت ادامه نیافتن طرح، از آن در برابر زیان های مالی حفاظت می کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.