یکی از اعضای ارشد حماس در گفت‌وگویی با یک وبگاه آمریکایی اعلام کرد چندین کشور با این جنبش تماس گرفته‌اند و درباره تبادل اسرا صحبت کرده‌اند اما رژیم صهیونیستی در ابتدا باید به توافق قبلی تبادل اسرا احترام بگذارد.

تماس با حماس برای تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین،  «موسی ابومرزوق» از اعضای ارشد حماس در گفت‌وگو با «المانیتور» اعلام کرد کشورهای مختلفی در جهان تما‌س‌هایی با این جنبش داشته‌اند و درباره اسرای اسرائیلی در دست حماس با آنها صحبت کرده‌اند.

وی گفت پاسخ حماس به این کشورها آن بوده که تل‌آویو باید به توافق تبادل اسرا مربوط به سال 2011 معروف به «وفاءالاحرار» احترام بگذارد تا پس از آن صحبت‌ها برای بستن یک توافق دیگر آغاز شود.

توافق وفاءالاحرار، توافقی است که طی آن «گیلعاد شالیت» نظامی اسرائیلی با 1027 اسیر فلسطینی معاوضه شدند اما رژیم صهیونیستی برخلاف مفاد توافق، پس از سال 2011 بار دیگر برخی از اسرای آزاد شده را بازداشت کرده است.

ابومرزوق درباره روابط حماس با تهران و اینکه آیا اسماعیل هنیه معاون ریاست دفتر سیاسی حماس یا خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی سفری نزدیک به تهران خواهند داشت یا نه، گفت: مقدماتی برای سفر وجود ندارد اما روابط، خوب است و در حال پیشرفت مداوم است.

این عضو ارشد حماس در خصوص نتایج سفر هیأت حماس به مصر در 23 ژانویه گفت: بیشتر موضوعات مهم دو طرفه مانند آشتی، وضعیت سیاسی در منطقه ، وضعیت بین‌المللی، مسأله فلسطین، گذرگاه رفح و حل مشکلات نوار غزه در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و روابط حماس و قاهره خوب است و همکاری امنیتی دو طرفه در خصوص صحرای سینا وجود دارد.

 وی در خصوص دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» گفت: این دولت در 20 ژانویه کار خود را آغاز کرده و هنوز سیاست‌هایش را در موضوع فلسطین نشان نداده و ما نمی‌توانیم از خلال تبلیغات انتخاباتی‌اش در این مورد نتیجه‌ای بگیریم و چه بسا تعللل در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس شاخصی بارز برای این موضوع باشد اما عزل و نصب‌ها در دولت ترامپ حاکی از میل شدید این دولت به سمت اسرائیل است و این دولت دیگر نخواهد توانست نقش یک «میانجی» داشته باشد.
منبع: فارس
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.