۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 502338

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه طرف روس سیاست خود که حمایت قوی از برجام است را اعلام کرد، گفت: برجام باید در فضایی سازنده و همراه با حسن نیت اجرا شود و مفهومی به عنوان اجرای سخت‌گیرانه برجام نداریم.

عراقچی: اجرای سخت‌گیرانه، مخالف برجام است

به گزارش قدس آنلاین، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه که روز گذشته برای مذاکره به سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه سفری به مسکو داشت در گفت‌وگویی در خصوص رایزنی‌هایش با همتای روس خود اظهار داشت: طرف روسی قویا حمایت خود از برجام و لزوم استمرار برجام را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه طرف روس سیاست خود که حمایت قوی از برجام است را اعلام کرد، افزود: آنها گفتند موضع خود را به اطلاع همه طرف‌های 1+5 و به خصوص طرف آمریکایی و دولت جدید آمریکا رسانده‌اند و این موضع تغییرناپذیر روسیه است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به متن برجام تصریح کرد: در متن برجام آمده است که برجام باید در فضایی سازنده و همراه با حسن نیت اجرا شود و ما مفهومی به عنوان اجرای سخت‌گیرانه برجام که برخی این روزها می‌گویند نداریم و این خود مخالف برجام است.

* روسیه با دولت جدید آمریکا هم‌عقیده نیست

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز بهانه‌جویی‌های آمریکایی‌ها را غیرقابل قبول دانست و اظهار داشت: تاکنون چند بار از ترامپ و دولت جدید آمریکا شنیده‌ایم که برجام سند خوبی نیست، ما اصلا با دولت آمریکا هم‌عقیده نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: سند برجام بر اساس مکانیزم‌های دقیق و متعادلی تنظیم شده و برای روسیه و دیگر طرف‌ها ایجاد مانع جدید، به ویژه تحریم‌های جدید و موانع بانکی پذیرفتنی نیست.

* محورهای مذاکرات ایران و روسیه

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته در مذاکرات چند ساعته خود در خصوص اجرای برجام، همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، موضوع منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و شیمیایی و همکاری در خصوص سوریه در محافل بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کردند.

همچنین ابراز رضایت از توافق با روسیه و اجرایی شدن مباحث فنی برجام از جمله مباحث فروش آب سنگین، خرید اورانیوم طبیعی و تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سایت فردو از دیگر مواردی بود که در این نشست دو جانبه طرف ایرانی بر آن تاکید کرد.

دو طرف همچنین توافق کردند گفت‌وگوهای دوجانبه در رابطه با برجام و خلع سلاح هسته‌ای را در سطوح کارشناسی و ادارات کل ادامه دهند.

در این دیدار همچنین عراقچی از ادامه همکاری‌های روسیه در خصوص اجرای برجام تشکر و قدردانی کرد.

ریابکوف نیز تاکید کرد: برجام موضوع اصلی دیدار ما به عنوان عنصر ثبات‌بخش روابط بین‌الملل بود.

وی افزود: همچنین این دیدارها و مذاکرات راهی برای افزایش و تقویت همکاری‌های دوجانبه است.

عراقچی نیز در این مذاکرات که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: زمینه‌های مختلف ادامه اجرای برجام مورد مذاکره قرار گرفت و ما طرفدار تحقق آن هستیم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ادامه داد: تبادل نظر، تعامل و همگرایی در برابر چالش‌ها، مسائل منطقه‌ای و گسترش روابط در روند رایزنی‌های ایران و روسیه وجود دارد که از آن استقبال می‌کنیم‌.

پیش از این ریابکوف در 10 شهریور ماه سال جاری در سفری یک روزه به تهران بطور جداگانه با سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها آخرین وضعیت اجرای برجام در دو حوزه تحریم‌ها و همکاری‌های فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین طرفین بر عزم جدی کشورهای خود برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام تاکید کردند.

همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در توسعه فناوری نوین ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، ساخت فاز دوم نیروگاه بوشهر، تأمین مواد و تجهیزات، خرید آب سنگین، همکاری‌های فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این مذاکرات بود.

در این دیدارها همچنین موانع پیشرفت برجام در حوزه رفع تحریم‌ها به ویژه تعلل‌ها و رویکردهای غیرسازنده از سوی برخی کشورها بررسی شد و بر ضرورت رفع تمام موانع و سهولت در اجرای تعاملات اقتصادی با ایران تاکید شد.

منبع: فارس
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.