استان ها: «خانه - شهر کرمان» بنایی است که تک تک شهروندان کرمانی برای ساخت آن هزینه کرده اند، اما این روزها ساختمان جدید استانداری بر آن سایه انداخته است و دولتمردان در صدد تخریب بخشی از آن برآمده اند تا از آجر های این بنا فرشی قرمز برای مراجعان استانداری پهن کنند.

سایه سرد استانداری بر «خانه شهر» کرمان/دولتمردان کرمانی دست به کلنگ می شوند

قدس آنلاین- علیرضا لعل اکبری: بنای «خانه - شهر کرمان» در اوایل سال ۱۳۴۸ توسط گروهی از معماران ایرانی ساخته شد و با توجه به اینکه سرمایه اولیه‌آن کفاف پایان ساختمان را نمی‌داد، مردم کرمان ماهیانه همراه با فیش آب خود مبلغ ۱۵ریال برای ساخت «خانه - شهر کرمان» پرداخت ‌کردند. حدود ۴۸ سال از ساخت این بنای تاریخی می‌گذرد که استانداری کرمان تهدید به تخریب بخشی از آن کرده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان در این زمینه ۲۰ روز به شورای شهر مهلت داد تا «خانه – شهر» کرمان را برای تخریب تخلیه کند، چون قرار است ورودی ساختمان استانداری کرمان از این خانه باز شود!

تخریب سالن مجهز شهر

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی کرمان درباره این بنا می‌گوید: در این بنای تاریخی، مصالح ساختمانی و تزیینی مانند سنگ، کاشی‌های رنگی، شیشه‌های الوان استفاده شد و تالار اجتماعات آن با طراحی استاندارد و قابل توجه از لحاظ صدا و سامانه سرمایش و گرمایش استفاده شده و هنوز هم مجهزترین سالن شهر محسوب می‌شود.

 مصطفی هندوزاده کرمانی، می‌افزاید: این بنای تاریخی تا سال ۱۳۹۰ نیز مورد استفاده بوده و امسال نیز دو اجرای آیینی در آن برگزار شد.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی به عملیات ساختمان جدید استانداری کرمان در مجاورت بنای قدیمی خانه شهر کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: مشاوران طرح ساخت ساختمان جدید استانداری، ورودی اصلی ساختمان را در پشت این بنای قدیمی و ارزشمند تعبیه کرده‌اند که برای استفاده از ساختمان جدید باید این «خانه – شهر» تخریب شود!

توقف هرگونه اقدامی

«هندوزاده کرمانی» به برگزاری جلسه معاون میراث فرهنگی سازمان درباره این خانه‌ تاریخی با استانداری و مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس قول استانداری کرمان؛ قرار است هر گونه اقدامی تا پایان بررسی‌های میراث فرهنگی درباره‌ ارزش این خانه‌ قدیمی و با اهمیت برای مردم کرمان متوقف شود.

ضرورت حفظ بنای خانه - شهر کرمان

در همین حال نماینده مردم کرمان در مجلس، حفظ بنای «خانه – شهر» را به عنوان محل خاطرات جمعی مردم کرمان ضروری می‌داند و تأکید می‌کند: نظر تخصصی کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان باید فصل الخطاب تصمیم گیری درباره "خانه –شهر" باشد.

محمدرضا پورابراهیمی با انتقاد نسبت به اقدام مسؤولان شهری استان کرمان برای تخریب بنای «خانه – شهر»، به خانه ملت می‌گوید: بتازگی در چهارمین کنگره معماری و شهرسازی در شهر کرمان اعلام کردم که هر گونه تغییری در فضای شهری باید با اولویت حفظ بناهای تاریخی و میراثی صورت بگیرد و حفظ این بناها و هویت فرهنگی باید دغدغه مسؤولان باشد، هرچند کارشناسان معتقدند که باید ابتدا ارزش تاریخی بنای «خانه –شهر» مشخص شود و بر این اساس درخصوص آن تصمیم گرفت.  

میراث فرهنگی مخالفت خود را اعلام کند

وی با بیان اینکه هر گونه تخریب، بازسازی و حتی ایجاد بناهای جدید باید با مجوز اداره میراث فرهنگی استان باشد و باید نظر تخصصی کارشناسان این اداره را در این خصوص فصل الخطاب دانست، اظهار می‌دارد: ظاهراً میراث فرهنگی با تخریب بنای «خانه – شهر» مخالف است. بر این اساس مسؤولان باید طبق اظهار نظر دستگاه‌های تخصصی تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین حفظ این بنا را ضروری می‌داند و تأکید می‌کند: اداره میراث فرهنگی استان کرمان باید مخالفت خود را با تخریب «خانه –شهر» به صورت کتبی اعلام کند تا در پی آن درخواست توقف تخریب به وزیر کشور و استاندار ابلاغ شود.  

انتظار برای برداشته شدن سایه تخریب

با این حال هرچند که برخی از اعضای شورای شهر کرمان با تخریب بنای خانه - شهر کرمان مخالف هستند و آن را نمادی برای شهر و هویت و سرمایه شهر عنوان می‌کنند، اما باید منتظر ماند و دید آیا  تدبیر مسؤولان به برداشتن سایه تخریب از سر خانه - شهر کرمان که مردم این شهر آن را متعلق به خود می‌دانند و خاطرات زیادی از آن در ذهن دارند، ختم می‌شود یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.