اگر بخواهیم این سهم را به صورت ارزشی و بر اساس قیمت های موجود محاسبه کنیم چیزی حدود ۷۰ درصد از رزش بازار داروی ایران در اختیار شرکت های خارجی است.

هیچ سرمایه گذاری خارجی در صنعت داروی ایران انجام نگرفته است / ۷۰ درصد از ارزش بازار داروی ایران در اختیار خارجی هاست / عرضه داروی خارجی تا ۲۰ برابر گران تر از مشابه داخلی!

اختصاصی قدس آنلاین- فرامرز اختراعی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، درباره میزان سرمایه گذاری شرکت های داروسازی خارجی در ایران در یکسال اخیر و دوران پسابرجام به خبرنگار قدس آنلاین گفت: به واسطه سیاست گذاری های غلط در دولت یازدهم، هیچ سرمایه گذار خارجی در زمینه دارو برای سرمایه گذاری به ایران نیامده است.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم شرکت های خارجی آمده و داروهایی که حدود دو دهه است در داخل کشور مصرف می شوند را با نام برند خود وارد ایران کرده و با ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت داروی ایرانی به دست مصرف کننده می رسانند.

اختراعی با انتقاد از رویه موجود افزود: عده ای نام این کار را جذب سرمایه گذاری خارجی می دانند، سوال این است این چه نوع سرمایه گذاری است؟

این فعال صنعت دارو با طرح این موضوع که این کار نوعی سوء استفاده از بازار داخلی ایران است خاطرنشان کرد: در گزارشی که طرف های خارجی حاضر در بازار ایران، به وزارت خزانه داری آمریکا ارائه کرده اند آمده است: ما هیچ شرکت سرمایه گذاری مشترکی با ایران نداشته و نداریم بلکه مشارکت ما با طرف ایرانی نیز، صرفا بر اساس سود است.

اختراعی در تشریح این موضوع بیان داشت: شرکت های خارجی صرفا به بازار ما طمع دارند وگرنه هیچ کدام از این شرکت ها تا به حال هیچ سرمایه گذاری جدی در صنعت دارویی ایران انجام نداده اند و تنها کار آنها مفت خوری و سوء استفاده از حجم بازار ایران بوده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به قدس آنلاین گفت: این شرکت ها فقط حدود ۱۵ سال است که داروهای خود را به بازار ایران آورده و فروخته و فقط وعده حضور در ایران را داده اند در حالیکه تا کنون حتی یک دلار یا ریال در ایران سرمایه گذاری نکرده اند.

وی افزود: این شرکت ها فقط نشسته و گاها با افرادی در حد وزرای ما مذاکره و قرارداد امضاء می کنند و به بهانه همین تفاهم نامه ها و قراردادها اجازه می گیرند که تا چند سال در بازار ایران حضور داشته و سوء استفاده کنند.

اختراعی با تاکید بر این موضوع خاطرنشان کرد: این شرکت ها هیچ سرمایه گذاری در داخل ایران نداشته و فقط کریدوری را برای صادرات محصولاتشان به بازار ایران با قیمت های به طور متوسط ۱۶.۵ تا ۲۰ برابر داروهای داخلی ایجاد کرده اند.

این فعال صنعت دارو با اشاره به اجرای طرح ژنریک که در سال های دفاع مقدس عملیاتی شده بود اظهار داشت: متاسفانه به بهانه ورود ۱۰ درصد داروی خارجی به کشور بازار ما از سوی برخی شرکت های خارجی قبضه شده است.

وی افزود: این ۱۰ درصد به صورت حجمی است اما به لحاظ ارزشی بسیار بیشتر از ۱۰ درصد بازار داروی ایران را شامل می شود. به نحوی که اگر بخواهیم این سهم را به صورت ارزشی و بر اساس قیمت های موجود محاسبه کنیم چیزی حدود ۷۰ درصد از ارزش بازار داروی ایران در اختیار شرکت های خارجی است.

اختراعی تصریح کرد: بازار داروی ایران عملا به این بها که صرفا عده ای سواداگر سود ببرند به صورت مجانی به خارجی ها فروخته شده است.

مدیرعامل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با تاکید بر سابقه چندین ساله این ماجرا، خاطرنشان کرد: متاسفانه این موضوع در ۴ سال اخیر به شدت افزایش داشته است. به طوریکه اگر شما در حال حاضر به داروخانه ای بروید کاملا متوجه می شوید که هیچ میلی از سوی داروخانه داران برای فروش داروی ایرانی وجود ندارد چرا که حاشیه سود داروهای خارجی بسیار بیشتر است.

وی در خاتمه ضمن انتقاد از نوشتن نام برند داروها به جای نام آنها از سوی برخی از پزشکان خاطرنشان کرد: این کار در تمام دنیا کاملا غیرقانونی است و اگر کسی نام یک دارو را به اسم تجاری آن دارو بنویسد جرم محسوب شده و صلاحیت پزشکی وی گرفته می شود. اما متاسفانه سوداگران دارو هم جامعه پزشکی و هم داروخانه را به شدت به هدایا، سفرهای خارجی و مسائلی از این قبیل آلوده کرده اند که این وضعیت کاملا بارز و ملموس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.