متاسفانه عده ای تا می گوییم الگوی کشور باید توسعه روستایی و کشاورزی محور باشد گمان می کنند این حرف به این معناست که ما باید مانند عصر حجر زندگی کرده و هیچ فعالیت صنعتی نداشته باشیم.

انحلال و ادغام جهاد سازندگی بزرگترین ضربه به اقتصاد روستا بود/ الگوی کشور باید توسعه روستایی و کشاورزی محور باشد

اختصاصی قدس آنلاین- عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد دانشگاه و مشاور وزیر سابق کشاورزی با اشاره به الگوی توسعه روستایی و کشاورزی محور به عنوان الگویی که راهکار حل مشکل اقتصاد کشور است به قدس آنلاین گفت: در ادبیات اقتصادی به خصوص ادبیات اقتصاد توسعه، بخش مهمی از اندیشمندان و صاحب نظران موجود، روند شهر نشینی و ازدحام جمعیت را امری جبری می دانند در حالیکه که این موضوع عمدتا به دلیل اقتباس الگوهای غلط اقتصادی حتی توسط هوشمندترین و پیشرفته ترین اقتصادها و کشورهای دنیا است. این کارشناس اقتصادی در ادامه می افزاید: این الگو می توانست بدون تحقق ازدحام و با یک چینش و پراکنش متناسب در سرزمین های مقصد تحقق پیدا کند، اما تبعه این انتخاب های غلط در آمایش سرزمین در نهایت منجر به تمرکز گرایی در شهرها شده است. شیخی اظهار داشت: برای مثال آنهایی که با منش عدالت به مسایل جاری نگاه نمی کنند، به دنبال تقلید الگویی هستند که به استعداد بالفعل یک منطقه یا حوزه جغرافیایی نگاه می کند در صورتی که الگوی عدالت محور به دنبال ایجاد استعدادهای بالقوه و بالفعل کردن استعدادهای بالقوه در مناطق مختلف است تا به نحوی یک تعادل چینش جمعیتی را در سراسر سرزمین به وجود بیاورد.

نویسنده کتاب برنامه ریزی اقتصادی خاطرنشان کرد: این چینش نیز مگر با استقرار پروژه ها و فعالیت ها همراه با الگویی متکی به بهره برداری از زمین امکان پذیر نخواهد بود. مشاور وزیر سابق کشاورزی در ادامه با تاکید بر کشاورزی به عنوان بارزترین بهره دهی زمین تصریح کرد: این موضوع مستلزم این است که ما به الگویی با توسعه و پیشرفت کشاورزی در آن سرزمین اقتباس کرده و به دنبال آن برای وضع نیاز آن بخش به کشاورزی، صنعت و خدمات، خود به خود مقدمات ارتباطات پسین بخش کشاورزی با سایر بخش ها را مهیا کنیم. وی افزود: این موضوع خود به خود مستلزم چینش فعالیت هایی در خدمت بخش کشاورزی است که برای مثال فعالیت های صنعتی هستند که می توانند نیاز بخش کشاورزی را برآورده کنند.

شیخی در تشریح این موضوع بیان داشت: وقتی این الگو شروع شود زنجیره های این فعالیت ها چنان به صورت خود رو و حلقه به حلقه به هم وصل می شوند که کار حتی به ساخت فضاپیما یا پیچیده ترین ابزارآلات با قوه دانش بنیانی می رسد. این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از عده ای بی سواد مدعی اظهار داشت: متاسفانه عده ای تا می گوییم الگوی کشور باید توسعه روستایی و کشاورزی محور باشد گمان می کنند این حرف به این معناست که ما باید مانند عصر حجر زندگی کرده و هیچ فعالیت صنعتی نداشته باشیم. وی ادامه داد: در حالیکه به هیچ وجه اینگونه نبوده و وقتی الگوی ما درون زا و در جهت برقراری ارتباط پیشین و پسین و با محوریت کشاورزی شروع شود کار تا انتهای خدمات و صنایع کشش داشته و پیچیده ترین صنایعی که مثلا با ۱۰۰ حلقه ممکن است به کشاورزی وصل شوند ادامه پیدا می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به زمین محوری در صورت اقتباس چنین الگویی اظهار داشت: در این شرایط خود به خود بارزترین بهره وری از زمین در بخش کشاورزی خود به خود مستلزم احیای مناطق جمعیتی روستایی است یعنی پراکنش هایی که از قدیم به گرد آب در مناطقی که امکان تولید وجود داشته تشکیل شده است مجددا به عنوان الگو مطرح می شود.

شیخی با انتقاد از انحلال نهادهای انقلابی مانند جهاد سازندگی به قدس آنلاین گفت: اگر نظام طاغوت را به منزله بنایی در نظر بگیریم عمودهای این بنا دستگاه هایی بودند که در واقع قوام آن نظام را بر عهده داشته و نگهدارنده آن بنا بودند. وی تصریح کرد: حضرت امام(ره) با بینش خودشان آن عمودها را فروریخته و نهادهای انقلاب اسلامی را جایگزین آن ها کرد. راهبرد امام (ره) این بود که این نهادها آمده و کم کم جایگاه دستگاه های سنتی را گرفته و این ها باعث ایجاد یک استحاله نهادی شده تا اداره امور کم کم به دست نهادها و افراد ارزشی مدیریت شود.

نویسنده کتاب برنامه ریزی اقتصادی با انتقاد به عملکرد دولت ها تصریح کرد: متاسفانه دولتمردان ما این موضوع را درک نکرده و خیلی زود نهادهای انقلابی را سرکوب کردند که در نهایت تیر خلاص با اقدام نادرست مجلس ششم و در دولت هشتم اتفاق افتاده و این نهاد در وزارت کشاورزی ادغام شد. شیخی با انتقاد از این ادغام گفت: با این کار عملا این نهاد از بین رفته و وزارت کشاورزی احیا شد که البته فقط برای حفظ ظاهر ماجرا نام جهاد را نیز در ابتدای آن قرار دادند. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: این اتفاق بنا به توصیه بانک جهانی اتفاق افتاد و اصولا ضدیت این طیف با ارزش های انقلاب اسلامی نیز بعدها به طور مشخص تری در فتنه های ۷۸ و ۸۸ مبرهن شد که اقدامات همین جریان امروز و در طول این سال ها بیشترین آسیب را به اقتصاد ایران زده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.