بیرجند- تولیت آستان قدس رضوی گفت: رویکرد آستان قدس رضوی در عرصه محرومیت‌زدایی، تلاش برای توانمندسازی اقتصادی اقشار مستضعف جامعه است.

رویکرد آستان قدس رضوی در امدادرسانی تلاش برای توانمندسازی اقشار مستضعف است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیدابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در جریان سفر دو روزه خود به استان خراسان جنوبی با جمعی از مدیران، مسئولان و معتمدان شهرستان سرایان دیدار و گفت‌وگو کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در این دیدار ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، برتری، عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف را مرهون دیانت و عبودیت مردم و ایثار و رشادت مجاهدان جبهه مقاومت دانست و با اشاره به اهمیت مدیریت جهادی در حفظ روند رشد و تعالی کشور، خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی، کار و تلاشی مضاعف برای رضای خدا و در راستای خدمت به مردم است.

تحقق اقتصاد مقاومتی در پرتوی مدیریت جهادی

وی با تاکید بر این مطلب که تحقق اقتصاد مقاومتی با مدیریت جهادی امکان پذیر است، تصریح کرد: انجام کارهای بزرگ با حرکت‌های عادی امکان پذیر نیست و ضرورت دارد مدیران و مسئولان در رده‌های مختلف با برنامه‌ریزی و بر اساس مطالعه با تلاش و همتی مضاعف، مجاهدانه در حوزه رفع مشکلات مردم ورود پیدا کنند.

آیت الله رئیسی جهاد را تلاش مضاعف با اتکال به خدا برای دستیابی به هدف تعریف و بیان کرد: انسان جهادگر باید حرکت و تلاشی مضاعف داشته باشد تا خود را از موانع و مشکلات گذرانده و به قله‌های موفقیت برساند و این مجاهدت را نمی‌توان تنها منحصر به رزمندگان در جبهه مقاومت دانست.

برخورد جهادی با مشکلات

وی با اشاره به اینکه معیار جهاد شمشیر و میدان جنگ نیست، تصریح کرد: جهاد و مبارزه نه تنها در عرصه نظامی بلکه در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی می‌تواند بروز و نمود داشته باشد، حرکت به سوی خدمت و رفع مشکلات و موانع برای نیل به هدف مستلزم یک مدیریت جهادی است.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت جهادی را اعتماد به نفس در پرتوی اتکال به خدا و خودباوری معرفی و بیان کرد: نباید نگاهمان به بیرون به گونه ای باشد که دیگران برای حل مشکلات ما بیایند، بلکه اعتماد به توانمندی‌های جوانان و داشته‌های داخلی گره¬گشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی، یکی از نیازهای امروز جامعه ماست، بیان کرد: دوران دفاع مقدس بهترین الگوی پیش روی ما برای مدیریت جهادی است، آنجا که با اعتماد به توانایی‌ها و خلاقیت‌های جوانان و تکیه بر داشته‌های داخلی با حداقل امکانات حماسه‌ای ماندگار در تاریخ رقم خورد. همچنین جهاد سازندگی پس از انقلاب چنین مدیریتی را به منصه ظهور رساند، به طوری که در بسیاری از روستاهای کشور رد پای خدمات ارزنده آنان قابل مشاهده است.

آیت الله رئیسی جدیت و تلاش مضاعف برای خدمت به مردم، اخلاص، شوق به کار و تکیه کار علمی را از دیگر ویژگی‌های مدیریت جهادی برشمرد و اظهار کرد: اینکه رهبری معظم انقلاب در فرمایشات خود بارها و بارها بر مدیریت جهادی تاکید کرده‌اند، برای آن است که تلاش و همت مجاهدانه کلید برون رفت ما از بسیاری مشکلات است.

لزوم برخورد فعالانه با مشکلات

تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم نگاه جهادی در سطوح مختلف اقشار جامعه تاکید و بیان کرد: متاسفانه استان خراسان جنوبی نزدیک به ۱۸ سال با خشکسالی دست به گریبان است، اما سوال اینجاست در برابر این مشکل آیا باید منفعلانه برخورد کرد یا فعالانه؟ نگاه منفعلانه این است که هیچ اقدامی را انجام نداده و به انتظار بنشینیم، اما رویکرد فعالانه آن است که با تدبیر، خلاقیت و توجه به ظرفیت‌ها و داشته‌ها به دنبال یافتن راه حلی برای رفع مشکلات پیش آمده باشیم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت استعانت از پروردگار متعال برای یاری بشر در رفع مشکلات، افزود: در کنار امر مبارک توسل و استعانت از خداوند برای بارش نزولات آسمانی، باید با برنامه‌ریزی و مجاهدت، تلاشی مضاعف را برای رفع مشکلات آغاز کرد و این موضوع احساس مسئولیت و دغدغه‌ همگانی را می‌طلبد.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به نگاه آستان قدس رضوی در توانمندسازی اقشار محروم جامعه اشاره و ابراز کرد: آستان قدس رضوی در امدادرسانی به مستضعفان بر اساس کار کارشناسی و مطالعاتی تلاش دارد به اولویت‌ها بپردازد و توانمندسازی قشر نیازمند و محروم جامعه از اولویت‌های این مجموعه است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: نهادها و ارگان‌های بسیاری مانند کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بهزیستی به محرومان و مستضعفان ارائه خدمت دارند، اما نگاه آستان قدس رضوی در مقوله امدادرسانی به محرومان ضمن همکاری با ارگان‌های امدادرسان، تلاش برای ایجاد اشتغال و معیشت پایدار، انجام طرح‌های زیربنایی و توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اقشار محروم و مستضعف است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات خود در راستای محرومیت-زدایی از جامعه تلاش می‌کند، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌های کلان در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور برعهده دولتمردان است و قطعا امکانات آستان قدس رضوی برای انجام این قبیل اقدامات محدود بوده، اما با در نظر گرفتن اولویت‌ها اقدامات محرومیت زدایی خود را آغاز کرده‌ایم.

در ابتدای این دیدار تعدادی از مسئولان و مدیران شهرستان سرایان به سخنرانی پرداختند و ضمن بیان نظرات و دیدگاه‌های خود، نیازها و مشکلات این شهرستان را با تولیت آستان قدس رضوی در میان گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.