استان ها: در ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ واقعه عظیمی در استان ایلام و زمین فوتبال شهر چوار به وقوع پیوست که به جرأت می توان گفت این واقعه یکی از تلخ ترین و بی رحمانه ترین رویدادهای تاریخ فوتبال جهان است.

امروز سالگشت عروج لاله های فوتبال است/ دربی ۸۴ پایتخت به نام شهدای چوار

قدس آنلاین،- حامد محمدمرادی: استان مرز نشین ایلام که در طول هشت سال دفاع مقدس دلاورانه تا آخرین لحظه از آب، خاک، شرف و ناموس مملکت دفاع کردند، در عصر ۲۳ بهمن سال ۱۳۶۵ و دقیقه ۵۵ بازی، شاهد دردناکترین و ناجوانمردانه ترین واقعه اندوهناک فوتبال در جهان بودند.

سی سال پیش و به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و جهت ایجاد فضای شور، نشاط و شادابی در بین مردم جنگ زده استان ایلام، تیم های فوتبال منتخب چوار و منتخب جوانان استان ایلام در ساعت ۱۶ آغازگر یک مسابقه رؤیایی و باور نکردنی بودند.

نیمه اول این مسابقه با پیروزی ۲ بر ۱ تیم جوانان استان به پایان رسید، در حالی که حدود ده دقیقه از نیمه دوم گذشته بود، هواپیماهای بی رحم رژیم بعث عراق با انواع و اقسام بمب ها، زمین فوتبال را به خط مقدم جبهه و جنگ تبدیل کردند و تعدادی از تماشاگران، بازیکنان، مربیان و داوران این حادثه را مظلومانه و بی گناه پرپر ساختند و دردناکترین حادثه تاریخ را رقم زدند.

شهدای فوتبال چوار؛ مظلومان تاریخ در سکوت مجامع جهانی!

مشکل استان محروم و رنج دیده ایلام این است که دارای افراد صاحب نفوذ نیست و گرنه این رودیداد بسیار مهم، باید در تاریخ فوتبال ایران به نحو برجسته ای منعکس شود به نحوی که  ۲۳ بهمن ماه هر سال، فدراسیون فوتبال برنامه های ویژه ای را تدارک ببیند تا این روز به عنوان نمادی از ارتباط «فوتبال» و «شهادت» نه تنها در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ فوتبال دنیا، به فریاد مظلومان تاریخ تبدیل شود.

هرچند سالانه در ۲۳ بهمن ماه مراسم گرامی داشت این شهداء برگزار می شود و اخیراً در روز ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۵ بازی پیشکسوتان پرسپولیس با تیم فوتبال چوار ۶۵ برگزار شد اما باز هم استان ایلام با وجود جوانان با استعداد، حتی یک تیم را در سطح لیگ های دوم و سوم کشوری ندارد.

دربی ۸۴ به یاد شهدای فوتبال چوار برگزار می شود!

در یک ابتکار ارزشمند و اقدام شایسته؛ فدارسیون فوتبال و سازمان لیگ با توجه به تقارن تاریخ دربی۸۴ تیم های پرسپولیس و استقلال (یکشنبه هفته جاری ۲۴ بهمن ماه) با سالگشت حادثه زمین فوتبال چوار، قرار است این بازی پرطرفدار به نام شهدای شهر چوار برگزار گردد و طی مراسم با شکوهی از خانواده معظم شهداء و جانبازان این حادثه تلخ؛ تجلیل شود.

مرتضی فنونی زاده که اخیراً در معیت پیشکسوتان پرسپولیس به ایلام سفر کرد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به محل عروج شهدای چوار رفتیم و مورد لطف و محبت ‌مردم آنجا قرار گرفتیم، اظهار داشت: امیدوارم استادیوم شهر چوار بصورت کامل بازسازی شود که در آینده در همان محل بازی های این تیم را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه نامگذاری دربی ۸۴ به نام شهدای چوار یکی از بهترین کارهای ممکن است، افزود: بسیار خوشحالم که چنین ‌اتفاقی رخ داده و یقین دارم این کار دل خانواده شهداء را شاد خواهد کرد.

تفاهم نامه برادر خواندگی بین تیم های نفت تهران و شهدای چوار ۶۵!

آکادمی باشگاه نفت تهران نیز در یک اقدام بسیار زیبا، از تیم فوتبال شهدای چوار ۶۵ دعوت کرد تا در یک بازی دوستانه در زمین فوتبال شماره دو شهید شیرودی تهران به مصاف هم بروند تا یاد و خاطره شهداء را گرامی بدارند.

گفتنی است، باشگاه نفت تهران با تیم فوتبال شهدای چوار۶۵ تفاهم نامه برادرخواندگی امضاء کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.