بجنورد – عصر پنج شنبه در هوای سرد زمستانی که به قصد بازدید و تهیه گزارش به سمت روستاهای ترکمن نشین شهرستان مانه و سملقان راهی شدم بعد از عبور مسافت ۹۰ کیلومتری از شهرستان بجنورد تا این روستاها، وقتی وارد دهستان جیرانسو شدم.

زمین های کشاورزی دهستان جیرانسو نیاز به بازسازی دارد

قدس آنلاین- زهره محمدی: یکی از اهالی روستای قره قانلو می گوید: سال گذشته سیل زمین های کشاورزی راکه در مسیر رودخانه بود تخریب کرد که بعد از پیگیری فرمانداری و مدیریت بحران بازدیدی از زمین ها داشتند اما با گذشت یک سال همچنان مشکل رفع نشده است.

نوری می افزاید: درآمد اصلی مردم این منطقه کشاورزی است بنابراین مسئولین باید نسبت به رفع این مشکل جدی تر باشند و زودتر اقدامات لازم را انجام دهند.

دهیار روستای اوبه محمدجان می گوید: دهستان جیرانسو به مرکزیت روستای امند در ۶۰ کیلومتری شهرستان مانه وسملقان با جمعیتی حدود ۱۱ هزار نفر در ۱۷ روستا متمرکز است و این دهستان از مناطق ترکمن نشین در شهرستان مانه و سملقان است.

جواد تختمش اظهار می کند: شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامپروری است و روستاهای این منطقه از نعمت آب، برق و گاز بهره مند هستند.

وی با اشاره به اینکه روستاهای این منطقه نیز فارغ از مشکلات نیستند، می افزاید: سال گذشته سیل در این منطقه ۶۰ هکتار از زمین های کشاورزی را تخریب کرد که با پیگیری های لازم مسئولین از این زمین ها بازدید کردند ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده ودر حال حاضر این زمین ها قابل بهره برداری نیست.

وی با بیان اینکه ۵ سال پیش کلنگ احداث سالن ورزشی با زیربنای هزار متر به زمین زده شد، خاطرنشان می کند: بعداز گذشت ۵ سال این سالن ورزشی فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به حال خود رها شده است.

تختمش تصریح می کند: هیچ گونه امکانات ورزشی در این روستاها وجود ندارد و هرروز جوان های بیکار دور میدان روستا جمع می شوند و ایجاد مزاحمت برای بقیه می کنند اگر این سالن ورزشی احداث شود به طورحتم در رفع این مشکل موثر خواهد بود.

وی یادآور می شود: وجود تیربرق در وسط دهستان یکی دیگر از مشکلات است که چندین بار برای جابه جایی این تیربرق به شرکت برق مراجعه کردیم ولی هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی بیان می کند: مردم روستا برای راه اندازی اتفاقات برق زمینی را  در اختیار شرکت برق قرار داد اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و انتظار دارند کار احداث را نیز خودمان انجام دهیم.

وی به کاهش اعتبار دهیاری ها در سال جاری اشاره کرده و می گوید: اعتبار دهیاری ها در سال جاری کاهش یافته و طرح هادی در بسیاری از روستاهای این دهستان هنوز اجرایی نشده و برخی فقط زیرسازی انجام شده است.

دهیار روستای اوبه محمدجان ادامه داد: آسفالت برخی از نقاط دهستان نیاز به روکش دارد و همچنین آنتن دهی تلفن همراه در برخی نقاط ضعیف است.

پیگیری می کنیم

بخشدار مرکزی شهرستان مانه و سملقان در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما نیز در رابطه با مشکلات دهستان جیرانسومی گوید: حدود دو ماه است که به عنوان بخشدار این شهرستان معرفی شدم و در حال بررسی مشکلات این دهستان با هماهنگی فرماندار هستم و تاکنون گزارشی دررابطه با تخریب زمین های کشاورزی این دهستان دریافت نکردم ولی به زودی این مشکل را پیگیری می کنم.

مهدی قلی زاده می افزاید : با پیگیری های لازم ، شرکت برق موظف شده طرح خود را به راه و شهرسازی برای بازگشایی تیربرق ها ارائه دهد و راه و شهرسازی با اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای رفع این مشکل اقدام کند.

وی در رابطه با سالن ورزشی نیمه تمام در این دهستان نیز می گوید : در حال مکاتبه با اداره ورزش و جوانان هستیم تا هرچه زودتر با تامین اعتبارنسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنیم.

وی یادآور می شود : دیگر مشکلات روستا نیز در حال رصد است و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.