رسانه‌های فرانسوی تاکید می‌کنند که رشید قاسم، یکی از چهره‌های سرشناس داعش، در حمله هوایی ائتلاف بین‌الملل کشته شد. این در حالی است که ارتش آمریکا تنها به این مساله بسنده کرد که محل حضور رشید قاسم فرانسوی الجزایری الاصل، هدف قرار گرفت؛ اما مرگ او را هنوز تایید نکرده است.

رشید قاسم..  خواننده رپ وقصاب داعش + تصاویر

به گزارش "قدس آنلاین"، اما این جوان داعشی که بارها تصاویر او در رسانه‌های مرتبط با این گروه در حالی که دعوت به قتل و کشتار می‌کند و جزئیات اقدامات خشونت‌آمیز خود را شرح می‌دهد، کیست؟

برپایه گزارشی تصویری که شبکه تلویزیونی «فرانسه ۲» سپتامبر ۲۰۱۶ پخش کرد، دوست دوران کودکی رشید قاسم می‌گوید که او در منطقه روان در نزدیکی شهر لیون در محله‌ای رشد یافت که «حساس» توصیف می‌شود. قاسم را مادرش بزرگ کرد و گذشته‌ای خشونت‌آمیز ندارد.

او در سال ۲۰۰۷، به دانشکده فنی پیوست اما یک ماه بعد، آن را ترک کرد. آن هنگام نقل شد که گویا او، از جامعه کینه دارد.
یکی از جوانانی که در یک موسسه اجتماعی با او همکاری کرده می‌گوید که قاسم همواره ناخرسندی خود را به خاطر این که به گفته او تنها به خاطر نام «رشید» شغل نمی‌یابد، ابراز می‌کرد.

رشید قاسم پیش از پیوستن به داعش

منزلی که رشید قاسم در آن زندگی کرد

ترانه فرانسوی «من تروریستم»

یکی از دوستان رشید قاسم می‌گوید او در دوسالی که در یک مرکز اجتماعی فعالیت کرد، خواستار «تصفیه حساب» با جامعه بود.

او در آن دوره به موسیقی رپ پناه برد و چند جشن کوچک برگزار کرد. برای موسیقی خود هم شعرهای خشن نوشت. یکی از ترانه‌هایش به زبان فرانسوی، «من تروریست هستم ...» عنوان گرفته است.

تا آن هنگام، کینه رشید قاسم کنترل شده بود، تا این که در سال ۲۰۱۱ پس از سفر به الجزایر، با یک روحانی سلفی حامل گفتمان تندرو دیدار کرد و تحت تاثیر اندیشه‌های او قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲، از مرکز اجتماعی که در آن فعالیت می‌کرد، اخراج شد. آن گونه که سایت Counterextremism ویژه پی‌گیری اخبار تندروها و گروه‌های تروریستی نوشته، پس از آن به همراه همسر و سه فرزندش، فرانسه را به مقصد سوریه ترک کرد.

رشید قاسم

تبلیغ تروریسم و عضوگیری از راه تلگرام و فیس‌بوک

از سوریه از راه شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و تلگرام، اقدام به تبلیغ تندروی کرد. او اتاق‌هایی برای گفت‌گو و ارتباط گیری با تندروها با هدف اجرای عملیات تروریستی در فرانسه تاسیس کرد؛ و این گونه بود که میان تروریست‌ها و تندروها، محبوب و مشهور شد.

آخرین ویدیویی که از او منتشر شد، به ژوئیه سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد. او در این ویدیو، از حمله تروریستی نیس فرانسه که طی آن، مهاجم با کامیون مردم حاضر در بازارچه کریسمس را زیر گرفت و دستکم ۶۰ تن کشت، تمجید کرد و فرانسه را هدف حملات لفظی خود قرار داد. پس از آن سر یک مرد را که به جاسوسی برای ائتلاف بین‌الملل متهم شده بود، برید.

پلیس فرانسه، رشید قاسم را به عنوان عامل نخست جذب جوانان فرانسوی به داعش، شناسایی کرد.

قصاب و مشوق حملات تروریستی

مقام‌های امنیتی فرانسه معتقدند که رشید قاسم، مشوق و سازماندهی کننده شماری از عملیات تروریستی بود که در دوره اخیر در فرانسه انجام شد از جمله قتل کاهن در Saint-Etienne-du-Rouvray

در تابستان ۲۰۱۶ و همچنین کشتن یک افسر پلیس و همراهش در مانیویل در همان سال.

حتی برخی از محافل فرانسوی بر این باروند که سه جوان و یک دحتری که روز جمعه در شهر مونوپول فرانسه به ظن برنامه ریزی برای عملیات انتحاری دستگیر شده‌اند، با رشید قاسم در ارتباط بودند.

منبع: العربیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.