بجنورد- مدیر کل صنعت،معدن و تجارت خراسان شمالی از بهره برداری پروژه شمش آلومینای جاجرم در نیمه نخست سال ۹۶ خبر داد.

پروژه شمش آلومینای جاجرم به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین،یحیی نیکدل ظهر شنبه در جمع خبرنگاران استان گفت: در حال حاضر این پروژه ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی داردو شرکت های خارجی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این پروژه را نصب کرده اند.

وی در رابطه با فاز ۴ فولاد اسفراین نیز اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی افزود: طرح توسعه ی آذین فورج در اسفراین، طرح توسعه ی فولاد کیمیا صبا، کارخانه اسید سولفوریک کیمیا داران و طرح توسعه بهنوش شیروان از دیگر طرح های است که در قالب طرح رونق تولید در دست اقدام هستند.

نیکدل خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۶۱ تقاضا در سامانه ی بهین یاب مورد بررسی قرار گرفته که به ۹۲واحد، ۵۱میلیارد تومان تسهیلات  پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه معدن یکی از قابلیت های استان است که متاسفانه در طول سال های گذشته توجه ی ویژه به این بخش نشده،خاطرنشان کرد: در سفرمقام معظم رهبری مصوبه ای برای تامین مطالعات اکتشافی معدن داشتیم که قابلیت های معدن در استان شناسایی شود.

نیکدل ادامه داد: در سال جاری با پیگیری های انجام شده توانستیم چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان از دفتر مقام معظم رهبری برای مطلعات اکتشافی اعتبار بگیریم.

وی یاد آور شد: همچنین پازده میلیارد تومان برای توسعه ی زیرساخت های معدنی استان از دفتر مقام معظم رهبری به ما ابلاغ شده که بخشی را در سال جاری و بخش دیگر آن را سال آینده جذب خواهیم کرد.

مدیر کل صنعت و معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه گفت: نمایندگی سازمان ملی زمین شناسی و اکتشافات استان عملیات اکتشافی خود را در پهنه جنوبی استان اغاز کرده است.

نیکدل تصریح کرد:همچنین عملیات نقشه برداری ژئوفیزیک هوایی با مناسب شدن شرایط آب و هوایی نیز انجام می شود.

وی افزود:مطالعات اکتشافی سنگ آهک در منطقه ی سنخواست توسط بخش خصوصی با دومیلیارد تومان هزینه پروانه اکتشاف که منجر به گواهی کشف شده و مجوز بهره برداری از دو میلیون تن ذخیره ی سنگ آهک در این منطقه صادر شده است.

وی در ادامه گفت همچنین ده شرکت خصوصی داخلی و خارجی پس ازبازدیداز این منطقه اعلام آمادگی کردند در صورت همکاری شرکت های خدمات رسان استان واحد فراوری سنگ اهک در این منطقه راه اندازی کنند.

وی همچنین از فعال شدن معادن مرمر بجنورد توسط بخش خصوصی در سال گذشته خبر داد و گفت:عدم وجود نیروی متخصص در حوزه ی معدن یکی از مشکلات این سرمایه گذار بود که وی را را وادار به تامین نیروی خود از اصفهان کرد ولی متاسفانه به دلیل تابعیت افغانی این نیرو در کار این سرمایه گذار خلا ایجاد شد که با پیگیری های انجام شده درحال حاضرمشکل مرتفع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.