استان ها: در منطقه چابهار با توجه به مباحث فرهنگی و فراوانی ازدواج‌های فامیلی، بیشترین اختلالات ژنتیکی مشهود است.

کمبود منابع اعتباری را بهانه نکنید، معلولان چابهار نیازمند توجهند

قدس آنلاین - حسین سپاهی: فعالیت‌ها و اعتبارات بهزیستی هیچ سنخیتی با هم ندارند. مردم ما کمبودها و محرومیت‌ها را می‌شناسند. در خراسان رضوی ما ۱۷ مرکز مشاوره اوتیسم داریم، اما در منطقه چابهار که با توجه به مباحث فرهنگی و فراوانی ازدواج‌های فامیلی، بیشترین اختلالات ژنتیکی وجود دارد، چنین مراکزی را نداریم.

این سخنان را رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار از قول نحوی نژاد معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی در سفر اخیرش به چابهار می گید و ادامه می دهد: آنچه که وجدان را تکان می‌دهد این است که در شهرستان چابهار ۳۵۰۰ معلول شناسایی شده، اما فقط ۴۰۰ نفرشان تحت پوشش بهزیستی هستند و مستمری می‌گیرند و بقیه باید منتظر باشند تا یکی از ایشان بمیرد تا جایگزین او شوند.

معین‌الدین سعیدی مسؤولان ذی ربط را مورد خطاب قرار داد و تأکید کرد: لطفاً کمبود منابع اعتباری را بهانه نکنید.

در شهرستان چابهار ۳۵۰۰ معلول شناسایی شده، اما فقط ۴۰۰ نفرشان تحت پوشش بهزیستی هستند و مستمری می‌گیرندوی افزود: وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان و چابهار، چه بسا قبل از اینکه بیاید و از نزدیک وضعیت را مشاهده کند، به صراحت می‌گفت، کلنگ‌زنی بیمارستان با توجه به مسایل و مشکلات کشور میسر نیست، اما وقتی آمد و دید، گفت که ۲۵ درصد هزینه بهداشت و درمان را باید اختصاص داد به این مردم و این اتفاق هم افتاد، این نگرش باید ساری و جاری باشد.

وی بیان داشت: دکتر نحوی نژاد معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی در جلسات شورای اداری نیکشهر مصوبات بسیار خوبی داشت، اما چابهار را باید در اندازه چابهار نگریست، چابهار را باید مانند نگاه مقام معظم رهبری دید که ایشان به عنوان محور کانونی توسعه سواحل مکران نظر دارند، آیا می‌شود، مکران توسعه پیدا بکند، اما به مکرانی بی‌توجهی شود؟

درخواست‌ها

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار تقاضا کرد، مجوز فعالیت دو مرکز یارانه‌ای توانبخشی کودکان زیر ۱۴ سال، عقب ماندگان ذهنی و مجوز مرکز درمان اجتماع محور اوتیسمی و مراکز «دی. آی. سی» دولتی صادر شود.

وی گفت: در خصوص مراقبت‌هایی که در منزل برای معلولان انجام می‌شود، تقاضا داریم اعتبارات لازم برنامه‌ریزی شود.

سعیدی خواستار افزایش بودجه «سی. بی. آر» شد و گفت: با ۲۷ میلیون تومان چگونه می‌شود، معلولان جدید را شناسایی کرد؟ همچنین صدور مجوز مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ ضروری به نظر می‌رسد که امیدواریم تخصیص اعتبار برای ۵۰۰ نفر در این مرکز صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: صدور مجوز فعالیت یک مرکز حرفه‌آموزی بالای ۱۵ سال و در نظر گرفتن پاسگاه سلامت اجتماعی برای حاشیه شهر، تخصیص اعتبار مناسب برای پناهگاه شبانه ضروری به نظر می‌رسد و با توجه به کمبود آزار دهنده نیروهای متخصص در این حوزه هم ضروری است که سازمان مدیریت برنامه‌ریزی با توجه به وجود نیروهای متخصص بومی در شهرستان چاره‌اندیشی کنند.

وی به بیکاری شمار زیادی از معلولان این شهرستان اشاره کرد و گفت: شمار زیادی از نابینایان با تحصیلات بالا داریم که در حوزه اشتغال این عزیزان نیز تدبیری باید اندیشیده شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار خواستار ارتقای نمایندگی بهزیستی نگور به اداره و صدور مجوز نمایندگی برای پلان شد و افزود: در شهرستان چابهار سه بخش وجود دارد که بخش دشتیاری بزرگ‌ترین بخش کشور است که اکنون یک نمایندگی دارد و امید است که نمایندگی بهزیستی نگور به اداره ارتقا یابد و برای بخش پلان هم یک نمایندگی راه‌اندازی شود و می‌طلبد که اداره کل بهزیستی جنوب استان از زاهدان تفکیک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.