اگر روال موجود بر اساس چند سال گذشته ادامه پیدا می کرد باید سهم یک درصدی کسب و کار اینترنتی به چیزی حدود ۳ درصد افزایش می یافت، در حالی که میزان نفوذ کسب و کارهای اینترنتی در چند سال گذشته هیچ افزایشی نداشته و امروز نیز تقریبا نزدیک به همان یک درصد است.

دولت هیچ حمایتی از  کسب و کار های اینترنتی نمی کند/  یک درصد از کل تجارت ایران اینترنتی است/ اشتغال اینترنتی در ایران یک پنجم آمریکا

اختصاصی قدس آنلاین- رضا الفت نسب دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار اینترنتی درباره مراحل و چگونگی اخذ مجوز برای این کسب و کارها به خبرنگار قدس آنلاین گفت: بر اساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی این فعالیت ها فعلا باید از اتاق های اصناف جواز کسب گرفته و بعد از تشکیل اتحادیه های مربوطه، جواز کسب از سوی این اتحادیه ها صادر شود. وی با اشاره به مجوز فعالیت کسب و کارهایی مانند اسنپ در حوزه حمل و نقل شهری خاطرنشان کرد: اگر چه اسنپ عضو انجمن کسب و کار اینترنتی است اما مجوز این برند هنوز به صورت قطعی صادر نشده و  فعلا به دلیل عدم تشکیل اتحادیه مربوطه، اتاق های اصناف در سراسر کشور این مجوزها را صادر می کنند.

الفت نسب درباره سهم کسب و کار اینترنتی در ایران اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۲ هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتبار الکترونیکی بوده و حجم تراکنش های فروش اینترنتی نزدیک به یک درصد از کل تجارت و کسب و کار در کشور است. دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی تصریح کرد: اگرچه کسب و کار اینترنتی هنوز بازار چندان بزرگی نیست اما امید داریم که این بازار در آینده بزرگ تر شده و حجم تراکنش ها نیز بیشتر شود. وی با تاکید براین موضوع که  بعید می دانم حجم کل تراکنش های این کسب و کار در کشوری مانند آمریکا بیش از ۵ درصد باشد خاطرنشان کرد: بزرگترین مانع برای گسترش کسب و کارهای اینترنتی در ایران اقدامات دولت است چرا که دولت ما اصلا هیچ شناخت و برداشتی از کسب و کار اینترنتی نداشته و در طول این سال ها هیچ برنامه ریزی برای ارتقا این نوع کسب و کارها نداشته است.

این فعال صنفی در ادامه به قدس آنلاین گفت: دولت فقط مدعی حمایت از این نوع کسب و کارها است اما دقیقا مشخص نیست قصد حمایت از چه چیزی را دارد؟ یعنی هیچ نکته و نقطه حمایتی متمایزی از سوی دولت نسبت به دیگر روش های تجارت در این نوع کسب و کار وجود ندارد. الفت نسب افزود: در صورتیکه این نوع تجارت بسیاری از مشکلات از قبیل اتلاف وقت، هزینه ها، آلودگی هوا و مصرف سوخت را حل کرده است. اما دولت فقط در ظاهر از ایجاد اشتغال از طریق این کسب و کارها سخن گفته اما هیچ کمکی در راستای حمایت از این کسب و کارها انجام نمی دهد.

وی درباره نحوه پرداخت مالیات این نوع کسب و کارها خاطرنشان کرد: مالیات این نوع تجارت ها هیچ تفاوتی با سایر روش ها نداشته و پرداخت مالیات این شرکت ها کاملا شفاف و مشخص است، چرا که در این نوع کسب و کارها علاوه بر وجود مجوز قانونی، همه چیز به لحاظ رصد تراکنش ها و حجم معاملات کاملا مشخص و شفاف است. الفت نسب افزود: اما متاسفانه اینکه خود دولت هنوز مدل های کسب و کار اینترنتی را نشناخته و اداره مالیات به اشتباه برای این نوع کسب و کارها مالیات های میلیاردی محاسبه می کند جای تاسف دارد. این فعال صنفی با اشاره به این موضوع یک وبسایت فعال در کسب و کار اینترنتی صرفا یک واسطه برای انجام یک معامله است اظهار داشت: مثلا وقتی خرید و فروشی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در این فضا صورت می گیرد، این سایت ها فقط ۳ درصد از این پول را به عنوان کمیسیون خود برداشت کرده و صرفا نقش یک واسطه را ایفا می کنند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: طبیعتا در چنین معاملاتی مالیات باید از همان ۳ درصد و نه از کل مبلغ محاسبه شود که گاها این اتفاق نیفتاده و همین موضوع باعث می شود این کسب و کارها متضرر شوند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کار اینترنتی  خاطرنشان کرد: اگر روال موجود بر اساس چند سال گذشته ادامه پیدا می کرد باید سهم یک درصدی کسب و کار اینترنتی به چیزی حدود ۳ درصد افزایش می یافت، در حالی که میزان نفوذ کسب و کارهای اینترنتی در چند سال گذشته هیچ افزایشی نداشته و امروز نیز تقریبا نزدیک به همان یک درصد است. وی در خاتمه گفت: عمده ترین کسب و کارهای اینترنتی در حال حاضر در حوزه کالا به خصوص کالاهای دیجیتال بوده که تقریبا نیز اشباع شده است  و  توصیه ما به کسانیکه قصد ورود به این فضا را دارند این است که به سراغ موضوع خدمات بروند چرا که کالا در وضعیت اشباع قرار دارد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.