اما زمین خانوادگی یک خانواده حتی با داشتن فقط دو فرزند نصف شده و در نتیجه، اگر بهره وری بالا نرود درآمد تقسیم شده و کاهش پیدا می کند و یکی از این دو فرزند باید به سراغ کار دیگری برود که متاسفانه همین موضوع باعث افزایش مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی می شود.

تقسیم زمین های زراعی به قسمت های کوچکتر آفت جان کشاورزی است/ عده ای سودجو گندم های وارداتی را به نام تولید داخل با قیمت بالاتری می فروشند

اختصاصی قدس آنلاین- دکتر شمسعلی هادی زاده معلم رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران درباره دلیل عمده مهاجرت ساکنین روستاها به سمت شهرها در طی سه دهه اخیر به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در یک کلام می توان عدم استفاده از تکنولوژی های روز در صنعت کشاورزی را دلیل اصلی این موضوع دانست. وی با اشاره به بررسی دلایل و چرایی کوچ روستاییان به سمت شهرها خاطرنشان کرد: دلیل اصلی کوچ کسب درآمد است چرا که زمین به عنوان عامل اصلی درآمد در روستا محدود بوده و شما نمی توانید زمین را افزایش یا گسترش دهید.  هادیزاده تصریح کرد: زمین خانوادگی یک خانواده حتی با داشتن فقط دو فرزند نصف شده و در نتیجه، اگر بهره وری بالا نرود درآمد تقسیم شده و کاهش پیدا می کند و یکی از این دو فرزند باید به سراغ کار دیگری برود که متاسفانه همین موضوع باعث افزایش مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی شده است.  

عضو شورای مرکزی نظام دامپزشکی ایران با اشاره به کوچک شدن زمین ها به دلیل اصلاحات ارضی اظهار داشت:شاید من جزء اولین کسانی بودم که چند سال پیش این موضوع را مطرح کردم این ماجرا مشکلات زیادی را برای کشاورزی ما ایجاد کرد. یعنی ما در کشاورزی مالکیت و مدیریت را باهم یکی کردیم در صورتیکه این دو موضوع باید از همدیگر جدا باشند. وی ادامه داد: یعنی  با گذشت زمان علاوه بر تقسیم زمین،  مدیریت آن نیز  تقسیم شده است. وقتی مدیریت خرد می شود طبیعتا بهره وری پایین آمده و با قانون ارث و تقسیم زمین های کشاورزی به قطعات کوچکتر به طور ناخواسته روند اصلاحات ارضی ادامه پیدا کرده است. این فعال بخش کشاورزی ادامه داد: یعنی یک زمین به نصف زمین و نصف زمین به یک چهارم آن تقسیم می شود و الان یکی از معضلاتی که ما در جامعه روستایی داریم این است که اگر چه زمین همان زمین است اما متاسفانه بهره وری در طول این سال ها رشد بسیار کمی داشته و این باعث شده است آن زمین جوابگوی هزینه های زندگی خانوار نبوده و به تبع آن خانوار نیز از روستا به سمت شهرها کوچ کنند. هادیزاده معلم گفت: ما اگر در ادامه این مسیر به سمت تکنولوژی های روز نرفته و مسیر موجود را ادامه دهیم ناخواسته از خوداتکایی که باید به دنبال آن باشیم در حال فاصله گرفتن هستیم.

این عضو اتاق بازرگانی درباره اقدامات سایر کشورهای پیشرو در صنعت کشاورزی در مقابله با  مشکلات اینچنینی اظهار داشت: مدل های هرجای دنیا به همان نقطه از دنیا اختصاص دارد و طبیعتا ما نمی توانیم مدل های موجود در آمریکا یا استرالیا را که دارای زمین های بزرگ هستند با ایران مقایسه کنیم. وی افزود: یکی از راه های برون رفت از این مشکل در ایران روی آوردن به کشت گلخانه ای است به نحوی که با سطح کم بتوانیم بیشترین بهره وری را داشته باشیم و کشاورزی ما از شرایط آب وهوایی تاثیر نپذیرفته و مهمتر از همه آمایش سرزمینی در کشت محصولات کشاورزی می تواند کمک زیادی به ما کند. رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد با همین کشت کمی که داریم دور ریز بسیار زیادی داشته  که نمونه آن سیب زمینی، پرتقال و گوجه فرنگی در طول ماه های گذشته است. در واقع به دلیل نبود آمایش سرزمینی ما در حال هدر دادن منابع مان هستیم. هادیزاده معلم تصریح کرد: یعنی کشاورز ما خودش تصمیم می گیرد که چه محصولی بکارد، در حالی که نباید اینطور باشد بلکه باید به کشاورز ما بگویند این خاک، این آب، این اقلیم و با توجه به این شرایط و نیاز کشور باید این محصول کاشته شود تا هم منافع کشاورز و هم منابع ملی تامین شود که این همان مدیریت واحد است. این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: حمایت و نظارت در کشاورزی باید از سوی دولت اتفاق بیفتد که البته حمایت بدون نظارت راه به جایی نخواهد برد. البته نظارت خاص هم محدودکننده است. لذا حمایت و نظارت باید هر دو وجود داشته باشند که در این صورت ناخودآگاه هدایت نیز صورت خواهد گرفت.

وی درباره وضعیت خرید تضمینی و نقش آن در حمایت از توسعه روستایی خاطرنشان کرد: متاسفانه خرید گندم با این قیمت ها از سوی دولت باعث تقویت کشاورزی نشده و نوعی حمایت پفکی و ظاهری از کشاورز محسوب می شود چرا که هم تولیدکننده و هم  مصرف کننده از وضعیت فعلی ناراضی هستند. هادیزاده با اشاره به رانت ایجاد شده از چند نرخی بودن قیمت گندم در کشور  تصریح کرد: متاسفانه قیمت بالای خرید تضمینی گندم تولید داخل و اختلاف قابل توجه آن با قیمت گندم وارداتی باعث شده است عده ای سودجو گندم های وارداتی و ارزان را با جابه جایی در سیلوها به نام گندم تولید داخل با قیمت بالاتری به فروش رسانده و علاوه بر سود بالا مدعی افزایش تولید ملی نیز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.