مشهد- امام جمعه موقت تهران گفت: قرار نیست با امر به معروف و نهی از منکر منجر به طرد حداکثری افراد شویم بلکه هدف جذب حداکثری است و در این راستا باید دلسوزانه، پدرانه و دوستانه اقدام کنیم.

امر به معروف و نهی از منکر باید با هدف جذب حداکثری باشد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام کاظم صدیقی روز شنبه در مراسم گشایش دوره آموزشی مقدماتی امر به معروف و نهی از منکر در مشهد افزود: نظام اسلامی، دولت و حکومتی است که بی بندوباری، بی اخلاقی، انحراف عقیدتی و نشر مفاسد اخلاقی، بی عدالتی، بی انصافی، بی غیرتی و بی عفتی را بر نمی تابد.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: حضرت علی (ع) رفع اختلاف طبقاتی را نیز فریضه ای برای خود تلقی کرده و برای حل آن اقدام می نمود و بر این اساس محرومیت زدایی، فقرزدایی، ایجاد مسکن و بیکاری زدایی از جامعه از جمله وظایف و شاخصه های اصلی نظام اسلامی است.

وی همچنین با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) آن حضرت را شهید امر به معروف دانست و گفت: این فریضه نوعی حفاظت از ارتباطات جمعی و مصلحت عمومی است و در این راستا باید آفات و انحرافات به صورت دسته جمعی و با مشارکت همه برطرف شود تا روحیه جمعی جامعه حفظ گردد.

حجت الاسلام صدیقی افزود: کرسی های آزاداندیشی برای پاسخگویی به شبهات و برخوردهای برهانی و استدلالی و فراهم کردن فضای طرح شبهات از جمله ضرورت ها در این زمینه است.

وی ادامه داد: در این راستا باید برخوردها و رفتارها به گونه ای باشد که دل ها نرم شود و موعظه حسنه باشد. افزود: در انجام این واجب شرعی اگر لحن آمرانه و خودخواهانه نباشد اثر می کند.

وی با بیان اینکه برخوردهای تند و افراطی امر به معروف نیست، اظهار کرد: مواردی که امر به معروف و نهی از منکر می شود اما اثر ندارد به دلیل آن است که افراد از سر دلسوزی و برای خدا و نجات فرد اقدام به این امر نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه انجام این فریضه را باید از خود و خانواده شروع کنیم گفت: امر به معروف به مفهوم سامان دادن جامعه در مسیر رهایی از انحرافات و زشتی هاست که این خود نیازمند مراجعه طبیبانه و شناخت صحیح درد و تشخیص درست درمان و اقدام مناسب و موثر است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در این راستا باید نخست مساله را برای افراد روشن کرده و دلها را آگاه نمود.

امام جمعه موقت تهران گفت: در برخی موارد نیز رفتار قاطعانه باید اعمال شود ولی در مجموع نیازمند اعتدال در عمل هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.