دونالد ترامپ" در زمانی به ریاست جمهوری آمریکا رسیده است که واشنگتن از ضعف بین المللی رنج می برد؛ آنچه در دوره جدید آمریکا یقینی است همان مواجهه این کشور با بحران های داخلی و بین المللی می باشد.

آشوب و هرج و مرج افکنی ، سیاست ترامپ برای مقابله با بحران های داخلی و خارجی آمریکا

"دونالد ترامپ" در زمانی به ریاست جمهوری آمریکا رسیده است که واشنگتن از ضعف بین المللی رنج می برد؛ واقعیتی که جهان را برآن داشته است تا منتظر رویکردهای سیاسی او در عرصه بین الملل به ویژه در قبال روسیه و ایران باشد، ولی آنچه در دوره جدید آمریکا یقینی است همان مواجهه این کشور با بحران های داخلی و بین المللی می باشد.

روزنامه واشنگتن پست در این خصوص می نویسد: دونالد ترامپ در آغاز ریاست جمهوری خود با دشمن جدیدی در داخل که همان دادگاه فدرالی است و تصمیم او مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا را تعلیق کرد مواجه شد.

واشنگتن پست فاش کرد که جلسه تلفنی میان مسئولان دولت ترامپ از وجود شکاف عمیق میان آنها در خصوص مخالفت و یا موافقت با رأی دادگاه علیه تصمیم مهاجرتی ترامپ پرده برداشت؛ به گونه ای که وزرای دفاع، خارجه، امنیت داخلی و مشاور امنیت ملی با آن مخالف و سایر مشاوران با این اقدام موافق هستند.

در خصوص دلایل رد این اقدام، واشنگتن پست توضیح می دهد که تیم مخالف، معتقد است که تصمیم اخیر ترامپ چهره دولت به طور خاص و چهره کشور به طور عام را خدشه دار کرده است و در مقابل، موافقان براین باورند که تصمیم مذکور کشورهای ممنوعه را به همکاری امنینی و اطلاعاتی با آمریکا وامی دارد و این چیزی است که قدرت واشنگتن در خاورمیانه را افزایش می دهد.

در عرصه بین الملل نیز برخی تحلیل ها وجود دارد که می توان آن را در زمره هرج و مرجی قرار داد که ترامپ قصد اجرای آن را دارد:

اول، تشدید تنش با کشورهای آمریکای جنوبی که آغاز آن با کشور مکزیک بوده است. به گونه ای که ترامپ در روزهای گذشته، فرمان دیوارکشی در مرزهای جنوبی را صادر کرد که موجب بحران دیپلماتیک حاد با مکزیک شد. به ویژه آنکه مسئولیت انجام این پروژه را شرکتی اسرائیلی که سابقه دیوار کشی در نوار غزه و کرانه باختری را نیز در پرونده خود دارد برعهده گرفته است.

دوم تنش زایی ساختگی در صحنه بین الملل علیه ایران که هدف آن، گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی است. موضوعی که با سیاست قوی، متقابل و حکیمانه تهران مواجه شد و مقامات ایرانی در پاسخ بدان تأکید کردند که دوران تحمیل سیاست های آمریکا بر دیگر کشورها به سر آمده است.

سوم، تلاش برای بازگرداندن ترکیه به آغوش آمریکا؛ به گونه ای دولت جدید سعی می کند بدون قربانی کردن هیچکدام از منافع خود، روابط آنکارا و واشنگتن را به مسیرش بازگرداند و برای خوشامد ترکیه، موضوع ایجاد مناطق امن در سوریه را که مخالفان بسیاری دارد مطرح کرده است.

چهارم متعهد شدن برای تأمین منافع رژیم صهیونیستی است؛ به گونه ای که ترامپ در آغاز دوران ریاست جمهوری خود، با اتخاذ سیاست های جنجالی و غافلگیرانه، تل آویو را به تشدید شهرک سازی های غیر قانونی در سرزمین های اشغالی فلسطین ترغیب کرده است؛ موضوعی که واکنش های متعددی را چه در عرصه بین الملل و چه در منطقه به دنبال داشته است.

براین اساس ملاحظه می شود که دولت جدید آمریکا هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی با ناکامی و شکست روبه رو شده است؛ شکستی که دلیل آن کاهش قدرت و اثرگذاری آمریکا در مقابل متحدانی است که باتهدید وجودی مواجه هستند و برای جلوگیری از حصول نتایج نامناسب برای منافع خود نیازمند اقدامات دقیق و اتخاذ سیاست بررسی شده هستند. در نتیجه، به خاطر همین بحران های داخلی و خارجی است که سیاست های آشوبگرانه و هرج و مرج آفرینی واشنگتن در دوران ضعف آمریکا ظهور کرده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.