گناباد- بازاریان گنابادی مهم‌ترین موانع کسب‌وکار در این شهرستان را اداره مالیات و شهرداری می دانند .

مشکلات گناباد از زبان مردم  و مسوولان/رکود کمر بازار را خم کرده است

به گزارش قدس انلاین جمعی از بازاریان گناباد شامگاه شنبه در محل مسجد غضنفری با گلایه از وضعیت بازار خواستار مساعدت مسولین شدند.

رییس صنف طلا و جوهر گناباد گفت: تقریباً از سه سال پیش هزینه صدور پروانه سه برابر شده است با این‌وجود حوزه ساخت‌وساز دچار آسیب جدی شده است.

هادی فیاضی اظهار کرد: در گناباد محاسبه پایه مالیات نیز بر اساس شمیران تهران صورت گرفته است و صورت‌ وضعیت‌های مالیاتی کمر بازار و حوزه صنعت را شکسته است.

وی  با اشاره به اینکه با کوچک‌ترین مشکلی در دفاتر مالیاتی، مالیات علی الراس با نرخ شهرهای همچون تهران محاسبه می‌شود، افزود: متأسفانه ۹۵ درصد از واحدهای صنفی گناباد فقط خودشان را اداره می‌کنند به این معنا که سعی می‌کنند که فقط هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند.

رییس صنف طلا و جوهر گناباد به تعطیلی برخی از واحدهای صنفی طلا و جواهر به دلیل مالیات ارزش افزوده اشاره و خاطرنشان کرد: به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نصف طلافروشی‌ها تعطیل می‌شود.

طرح جامع شهر گناباد مشکلاتی فراوانی ایجاد کرده است

یکی دیگر از بازاریان نیز با انتقاد از طرح جامع شهر گفت: طرح جامع شهر دارای اشکال است به شکلی که بسیاری از زمین‌های داخل شهر کاربری کشاورزی دارند که این خود باعث گرانی زمین در این منطقه  شده است.

وی افزود: شهرداری برای پروانه‌ای که سه سال پیش چیزی حدود ۷۰میلیون تومان دریافت می‌کرده است، امروز ۴۰۰ میلیون پول می‌خواهد. علاوه بر آن، سه سال پیش هزینه پروانه به شکل اقساطی دریافت می‌شده است درحالی‌که امروز می‌گویند باید دوسوم آن را نقد واریز کنید لذا بسیاری از ساخت‌وسازها با این هزینه سنگین تعطیل و پلمپ شده است.

تعداد غرفه‌های پنجشنبه‌بازار بیش از حدقانونی است

انتقاد از وضعیت پنجشنبه‌بازار نیز از دیگر مسائل مطرح‌شده در این جلسه بود به‌گونه‌ای که رییس مجمع صنفی گناباد در این خصوص گفت: شخصی با روز بازارها مخالف نیست اما تعداد غرفه‌ها در محل پنجشنبه‌بازار از حد قانونی گذشته است و باعث نارضایتی بازاریان شده است.

همچنین در این جلسه بازاریان مباحثی در خصوص راه‌آهن، کارخانه شیر بیدخت، خرید دستگاه‌های دولتی از خارج شهرستان و ارتقا مجتمع آموزشی گناباد به دانشگاه بیان کردند.

عدم مطالبه گری مردم، گناباد را با مشکل جدی مواجه کرده است

فرماندار گناباد در پاسخ به مطالبات بازاریان در این جلسه گفت: مطالبه گری باید بین اقشار مختلف مردم افزوده شود چراکه اگر از این مهم غفلت شود اعتماد بین دولت و مردم از بین می‌رود و شهرستان گناباد از عدم توجه به این سرمایه اجتماعی دچار آسیب جدی شده است.

محمدعلی نبی پور در پاسخ  انتقادات به شهرداری گفت: ساختار اجرایی شهرداری معیوب است چون شهر گناباد بیش‌ازحد گسترش‌یافته است و بیش‌ازاندازه شهرداری به دلیل استخدام‌های خارج از نیاز حجیم‌شده است و در همین راستا شهردار گناباد در جلسه‌ای عنوان کرد که ۳۲۰ میلیون تومان شهرداری گناباد حقوق کارکنان پرداخت می‌کند اما باید فرایند اجرایی شهرداری تغییر کند.

وی در مورد مشکلات مالیاتی واحد صنفی گفت: تمرکزگرایی در کشور ما  گاهی اوقات کشور را دچار آسیب جدی می‌کند و در همین راستا متأسفانه نسخه مالیاتی که در تهران مصوب می‌شود، برای گناباد نیز اجرا می‌شود درصورتی‌که سطح درآمد در تهران و گناباد قابل‌مقایسه نیست.

وی ادامه داد: اگرچه در شهرستان‌ها کمیته پالایشی وجود دارد اما چون پایه مالیاتی بالا بسته‌شده است، عملاً اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد.

فرماندار گناباد بابیان اینکه دوست نداریم که دولت از سهم مالیات خود بگذرد، تصریح کرد: خواسته ما این است که نهایت تعاملی که بر اساس قانون و تبصره‌ها می‌توان صورت داد، انجام گیرد و خوشبختانه مدیریت جدید اداره مالیات همکاری و تعامل بهتری نسبت به مدیریت قبلی با حوزه کسب‌وکار دارند.

نبی پور در مورد ارتقای مجتمع آموزشی به دانشگاه خاطرنشان کرد: مؤسسات آموزش عالی در کشور گسترش زیادی یافته‌اند و دولت سعی در تجمیع این مؤسسات دارد بااین‌وجود معاون وزیر با این خواسته موافق است اما موافقت وزیر هنوز کسب نشده است.

وی در خصوص راه‌اندازی کارخانه شیر بیدخت گفت: من از ابتدای ورودم به گناباد درصدد برداشتن موانع موجود در راه‌اندازی این کارخانه هستم و در همین راستا مجوزهای لازم صادرشده است به‌گونه‌ای که حتی ۶ میلیارد تومان تسهیلات برای این کارخانه تصویب شد که مدیران آن تمایلی برای اخذ تسهیلات نداشتند.

نبی پور بابیان این که  حساسیت‌های غیرضروری روند ساخت این کارخانه را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: من به متصدیان این کارخانه گفتم که به کار خود ادامه دهید ضمن اینکه استاندار خراسان نیز به دلیل اقتصادی بودن موضوع حمایت لازم را انجام می‌دهند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.