کار اصلی امام خمینی(ره) به عنوان معمار اصلی انقلاب اســلامی ایران، بنیانگــذاری یک نظام مدنی ـ سیاسی جدید و نوین در جهان براساس عقلانیت اسلامی بود.

ولایت فقیه، عامل اصلی پیشبرد اهداف انقلاب

به گزارش «قدس آنلاین»،  کار اصلی امام خمینی(ره) به عنوان معمار اصلی انقلاب اســلامی ایران، بنیانگــذاری یک نظام مدنی ـ سیاسی جدید و نوین در جهان براساس عقلانیت اسلامی بود؛ مقدمه لازم این کار، این بود که آن نظام شاهنشــاهی فاسد، وابسته و دیکتاتور کنار برود و ریشــه کن شــود؛ یعنی مسأله امام این نبود که نظام پادشاهی برود، به جای آن نظام پادشاهی دیگری بیاید که همان خصوصیات را داشته باشــد و مردم نتوانند به حکومت و حاکمان نزدیک شوند. مسأله امام آن بود که آن خصوصیاتی که نظام پادشاهی داشت باید ریشه کن می شــد و امام راحل به عنوان اولین ولی فقیه جامعه این کار را سامان داد. امام راحل عظیم الشأن در ایجاد این نظام مدنی و سیاسی شگرف، دو نکته را به هم پیوند داد:

۱ -مردم ســالاری یعنی سپردن کار کشور به خود مــردم از طریق برگــزاری نزدیک به ۳۵ انتخابات تاکنون

۲ -حاکمیــت دینداری و احکام شــرع یعنی هرآنچه ناشی از حرکت مردم سالاری و سپردن کار به مردم است باید در چارچوب دینی باشد. این دو مثل دو بال یک پرنده برای پرواز او لازم بود و هســت و نمی توان یکــی را بر دیگری ترجیح داد. مردم ســالاری روش اداره جامعه و حکومت داری و شریعت اسلامی چارچوب و قیود اصلی آن است. در این بنای عظیم که متکی به این دو پایه اصلی اســت، هم آزادی عمومی و آزادی مدنی تأمین می شود، هم آزادی ملت که اسم آن استقلال است که وابسته به کسی و به جایی نباشد تأمین می شود؛ هم برقراری عدالت در جامعه تضمین می گردد و هم معنویت حاکم می شود؛ به عبارت دیگر چهار عنصراصلی در این بنای عظیم عبارت است از: آزادی، استقلال، عدالت و معنویت.

پس از امام راحــل، رهبر معظم انقلاب حافظ اصلــی این بنای عظیم و الهــی در همه برهه ها سعی کردند با حراســت از دو بال پرواز این پرنــده بلندپرواز و باشــکوه در صحنه جهانی، افتخار ایران اسلامی را روز به روز بیشتر کنند. یــک روز در دوران اصلاحات در برابر مخالفان اسلامیت نظام (معتقدان به تظاهرات علیه خدا و امام حسین(ع) ایستاد و آن ها را وادار به کرنش در برابر خواســت اسلامی مردم کرد و یک روز هم در برابر ناقضان جمهوریت نظام در فتنه ۸۸ ایستادگی کرد و نگذاشت اشرافیت بر جمهوریت و رأی مردم حاکم شود.

در خلال بیــش از ربع قــرن زعامت حضرت آیت االله خامنه ای، کاملاً مشهود است که ایشان بر تقویت عناصر چهارگانه آزادی، اســتقلال، عدالت و معنویت کوشــیده انــد و راه مردم را برای پیشرفت در این مسیر هموار کرده اند. آنجا که بحث حمایت از آزادی است اولین پرچمدار کرسی های آزاداندیشی رهبر انقلاب بوده است. آنجا که موضوع صیانت از استقلال کشور است، ایشان سردمدار تقویت استقلال ایران اسلامی بوده است؛ ایشان پایبندی به استقلال همه جانبه کشور، استقلال سیاســی، استقلال اقتصادی، اســتقلال امنیتی و از همه مهم تر اســتقلال فرهنگی را از شاخصه های اصلی انقلابی گری برشمرده اند. اگر عدالتخواهی در این کشور به موضوع اصلی تبدیل شد به دلیل مطالبه جدی ایشان از تشکل های دانشجویی برای طی طریق در آن بود، به طوری که می گویند: «لب انتظار من از دانشجویان، عدالتخواهی است» و بالاخره آنجا که می بینیم جریان های عمیق پرورش معنوی جوانان راه اندازی شد و مورد توجه قرار گرفت، در صدر همه حامیان این جریان سازی معنوی چــه در اعتکاف، چه در روضه خوانی و هیأت هــا و چه در ایجاد جــو معنوی در میان سیاســیون و مطالبه تقوای فردی و جمعی از آن ها همواره یک رهبر حکیم جلودار بوده است. در تمام این ســال ها، ریل گــذاری به معنای تعیین سیاســت های کلان کشور به درستی و منطبــق بر نیازهای انقلاب و نظام از ســوی رهبرانقلاب صورت گرفته و اگر کمبود و کاستی مشاهده می شود، ناشی از فهم نادرست مجریان این سیاست ها یا نقص و ناتوانی آن ها در پیاده ســازی آن بوده است و البته در مواردی هم که ضرورت داشــته تا برای پیشــگیری از انحراف بزرگ یا کور شدن گره در اداره کشور مداخلاتی صورت گیرد، ایشان ورود کرده و وظیفه حراست از حرکــت کلی انقلاب در مســیر پیش بینی شــده را به خوبی و کامل انجام داده اند و این چیزی نیست که تنها در بیان موافقان رهبری دیده شود که بسیاری از مخالفان انقلاب به آن معترف بوده و هستند.

اما مهم ترین ویژگی ولی فقیه در کشور و انقلاب اسلامی ما، شأن مرکزیت ثقل و لنگرگاهی برای حفظ تعادل کشــتی انقلاب در توفان حوادث گوناگونی اســت کــه به مراتــب پیچیده تر و سخت تر از گذشــته بر این کشور تاخته و اگر تدابیر به موقع و درســت این چشــم تیزبین و این دســت مورد تأیید الهی نبود، سرنوشتی برای ایران رقم می خورد که تصویر آن به خوبی در کشورهای پیرامونی ما قابل مشاهده است و نیاز چندانی به اســتدلال ندارد و قوی ترین و مؤثرترین مؤلفه این تدابیر ویژه رهبری، آگاهی بخشی مداوم رهبر انقلاب به مردم است تا خود مردم به راه درست باور پیدا کنند و آن را دنبال و از مسؤولان نیز مطالبه کنند

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.