اتحادیه اروپا از فرمان ترامپ درباره منع ورود اتباع ۷ کشور اسلامی به خاک آمریکا به بهانه تهدیدات تروریستی به شدت انتقاد کرده و این فرامان را تبعیض آمیز و ناسازگار با ارزش‌های اروپایی دانسته است.

موگرینی مواضع ترامپ را تعدیل می کند؟

قدس آنلاین - رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه و «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ دیدار کرد. دراین دیدارها، طیف مختلفی از مسائل نظیر روابط فرا اقیانوسی، راهبرد مبارزه با تروریسم، روابط با روسیه، توافق هسته‌ای ایران و بحران‌ اوکراین بررسی شد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نخستین دیدارش با مقام های دولت ترامپ قصد دارد تا روابطی کاری با دولت جدید آمریکا برقرار کند. این در حالی است که انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و اعلام مواضع وی بر ضد اتحادیه اروپا، خروج واشنگتن از برخی پیمان های بین المللی و دست کم گرفتن تهدید روسیه باعث ناخرسندی بسیاری از رهبران اروپایی شده است.

فرمان منع ورود اتباع ۷ کشور مسلمان فصل اختلاف اتحادیه اروپا و آمریکا

اتحادیه اروپا از فرمان ترامپ درباره منع ورود اتباع ۷ کشور اسلامی به خاک آمریکا به بهانه تهدیدات تروریستی به شدت انتقاد کرده و این فرامان را تبعیض آمیز و ناسازگار با ارزش‌های اروپایی دانسته است. برخی رهبران اروپایی اعلام کردند که وابستگی مذهبی معیاری برای پذیرش افراد نیست و با فرمان ترامپ، افراد مسلمان و با یک اصل و نسب خاص تحت سوء ظن عمومی قرار می گیرند که این خطرناک است و باعث نفرت در جوامع می شود.

از طرف دیگر، نگرش انتقادی و حتی منفی رئیس جمهور آمریکا به پروژه اروپایی موجب نگرانی هایی در اتحادیه اروپا شده است. در پی حمایت ترامپ از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این نگرانی در اروپا تقویت شده است که رئیس جمهور آمریکا اعضای این اتحادیه را به خروج ترغیب کرده و در صدد است تا یورو را بدنام کند.  این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که پس از روی کارآمدن ترامپ در آمریکا و همچنین اعلام نتایج برگزیت (رای مردم انگلیس به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا)، احزاب راست افراطی و پوپولیست در اروپا تقویت شده اند و معادلات سنتی قدرت در این قاره را تهدید می کنند.

در عرصه اقتصادی نیز، سیاست اقتصاد حمایتی به جای حمایت از بازارهای باز و تجارت آزاد از جانب رئیس جمهور آمریکا، اقتصاد کشورهای اروپایی را تهدید می کند.

روسیه، دوست یا دشمن مشترک؟

موضوع دیگر؛ در ارتباط با روسیه، همسایه بزرگ و قدرتمند اتحادیه اروپا است. در حالی که اروپائیان در پی بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، از قدرت روبه رشد همسایه شرقی خود نگران هستند و در این راستا خواهان همکاری مشترک با آمریکا برای اعمال فشار به مسکو می باشند؛ اما ترامپ خواهان بهبود روابط با مسکو است. در چنین شرایطی اروپا نگران این است که رئیس جمهور آمریکا با روسیه دست به معامله بزند و منافع و امنیت اروپا قربانی شود.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا پیش از ریاست جمهوری تاکید کرده بود که که در قیاس با باراک اوباما، سیاستی خصمانه‌تر در قبال ایران و دوستانه‌تر در قبال روسیه در پیش خواهد گرفت. انتصاب رکس تیلرسون به وزارت خارجه و مایکل فلین به عنوان مشاور امنیت ملی هم این تغییر سیاست را روشن‌تر کرد.

موگرینی پس از دیدار اول در بیانیه‌ای گفت که از ملاقات با رکس تیلرسون "خوشوقت" شده و در باره مسائل مختلف تبادل‌نظری "آزاد" داشته است. او گفت "روابط آمریکا و اروپا، مبارزه مشترک با تروریسم، تقویت توان دفاعی اروپا که در حال حاضر در جریان است، رابطه با روسیه، توافق هسته‌ای ایران و بحران اصلی از اوکراین تا روسیه" موضوعاتی بوده که در این دیدار مطرح شده است.

مجموع این تحولات موجب شده است تا برخی از رهبران کشورهای اروپایی و همچنین فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای تامین منافع و امنیت این اتحادیه پیشنهاداتی درباره لزوم استقلال اروپا از آمریکا را مطرح کنند. از مسائل مهم این پیشنهادات، توانایی اقدام مستقل اروپا بدون رضایت یا کمک آمریکا است که طرح ارتش مستقل اروپایی، مخالفت مشترک کشورهای اروپایی با خروج آمریکا از پیمان های بین المللی و دفاع از توافق هسته ای ایران (برجام) در همین راستا قابل ارزیابی است.

اگرچه فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار با وزیرخارجه آمریکا را ثمربخش توصیف کرد و گفت موارد بسیاری وجود دارند که آمریکا و اتحادیه اروپا به همکاری نزدیک بر سر آنها تمایل دارند؛ اما این دیدار بیشتر به تبادل نظر و اطلاعات گذشت و بعید است که نگرانی های اتحادیه اروپا در برابر سیاست های هجومی و حتی تخریبی دولت جدید آمریکا به زودی برطرف شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.