مشهد- مجموعه جذاب و دیدنی از سکه های تاریخی ارزشمند پادشاهان و شهریاران ایران بزرگ توسط یک مجموعه‌دار فرهنگ دوست تقدیم موزه آستان قدس رضوی شد.

مجموعه‌دار فرهنگ دوست سکه های تاریخی ایران را به موزه آستان قدس رضوی هدیه کرد

به گزارش قدس آنلاین، مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز آستان قدس رضوی اظهار داشت: در مجموعه سکه های اهدایی آقای محسن مختارزاده، سکه های ارزشمندی از تاریخ پر فراز و نشیب  ایران وجود دارد که جذاب و دیدنی هستند.

محمد حسین یزدی نژاد خاطرنشان کرد: این سکه ها بین سال های ۳۱۲ تا حدود ۷۲۷ میلادی در شهرهای راگا (ری)، نیسا، اکباتان، میترادات کرت در ترکمنستان، شوش، آسپانور یکی از شهرهای مدائن، وه ازآمدکواد یکی از شهرهای مدائن، ریواردشیر احتمالا در خوزستان زمان ساسانی، وسپ شادخسرو، دمشق و واسط ضرب شدند.

وی به سکه های تترادراخما سلوکوس اول از سلسله سلوکیان اشاره کرد و افزود: در میان سکه های اهدایی سکه ای بنام مهرداد سوم وجود دارد.

یزدی نژاد گفت: سکه ها تاریخ گویا و روایتگر راستین دوره گذشته هستند که فراز و نشیب های تاریخی گذشتگان را بازگو می کند و با کمک آن ها می توان به زوایای پنهان و تاریک زمان های دور دسترسی پیدا کرد مخصوصاً زمانی که سندی یا نوشته ای یا کتیبه ای از آن دوران وجود ندارد و یا از بین رفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس گنجینه سکه موزه آستان قدس رضوی با مجموعه بی نظیری افزون بر ۶۲ هزار سکه ضرب چکشی و ماشینی از ایران و سایر کشورهای جهان، پژوهشگاه و پایگاه علمی فرهنگی و تاریخی منحصر به فردی است که علاوه بر جنبه های سیاحتی از نظر پژوهشی مورد توجه جامعه علمی، سکه شناسان و متخصصان تاریخی جهان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.