رئیس شورای علمی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی هدف بلند انقلاب اسلامی و قله ای است که باید به سمت آن حرکت کنیم تا علاوه بر ما ملت های مسلمان و مستضعف جهان را به سوی تشکیل آن دعوت کنیم.

تمدن نوین اسلامی هدف بلند انقلاب اسلامی است

به گزارش «قدس آنلاین»،  دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، از دوم تا ۹ اسفندماه با مشارکت مراکز دانشگاهی و حوزوی برگزار می شود. در این همایش کمیسیونهای مختلفی از جمله مطالعات تمدن و تمدن شناسی، ظرفیتهای موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی، مبانی نظری تمدن نوین اسلامی، سیر تکوین تمدن نوین اسلامی، چیستی و ماهیت تمدن نوین اسلامی و آینده پژوهی تمدن نوین اسلامی وجود دارد.

حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا رئیس شورای علمی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی درباره این همایش گفت: هفته تمدن نوین اسلامی برای اولین بار در سال گذشته برگزار شد و امسال برای دومین بار برپا می شود. با وجود ظرفیتهای موجود در مراکز مختلف، موسسات آموزشی و اساتید مختلفی درباره تمدن نوین اسلامی، افراد صاحب نظر در این همایش حضور یابند و نظرات مختلف ارائه دهند.

وی با اشاره به هدف برگزار این همایش ادامه داد: تمدن نوین اسلامی موضوع جدیدی است و مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کرده و در این زمینه صحبت کردند. ما با توجه به فرهنگ اسلام و سیره اهل بیت(علیهم السلام) هدف از برگزاری تمدن نوین اسلامی را توجه به مسأله مهدویت و ظهور امام زمان(عج) و انتظار برای ظهور ایشان که در روایات مختلف مطرح شده، قرار دادیم.

سقای بی ریا افزود: بعضی از ابعاد تمدن نوین اسلامی به فراموشی سپرده شده بود اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مفاهیم دوباره زنده شدند و موضوعات درباره جهان اسلام و امت اسلامی مطرح  و مورد نظر عمومی قرار گرفت. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که جانشین به حق بنیانگذار انقلاب اسلامی هستند، بهترین شارح مکتب و افکار امام خمینی(ره) هستند. ایشان رهبری انقلاب اسلامی و فرهنگ سازی در ابعاد مختلف انقلاب را بر عهده دارند.

رئیس شورای علمی دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه تمدن سازی یکی از اهداف انقلاب اسلامی و آخرین مرحله هدف گذاری آن است، گفت: پنج هدف برای انقلاب متصور شده است: هدف اول: سرنگونی رژیم پهلوی، هدف دوم تاسیس و تثبیت جمهوری اسلامی، هدف سوم تاسیس دولت اسلامی، هدف چهارم: تاسیس ملت اسلامی و هدف پنجم ایجاد تمدن نوین اسلامی. این مراحل باید به دنبال هم و به طور منطقی طی شوند به طوری که می توان بعضی از ابعاد آن را فرهنگ سازی کرد و برای افق های دور برنامه ریزی انجام داد.

سقای بی ریا اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی هدف بلند انقلاب اسلامی و قله ای است که باید به سمت آن حرکت کنیم تا علاوه بر ما ملت های مسلمان و  مستضعف جهان را به سوی تشکیل آن دعوت کنیم. وعده های قرآن درباره پیروزی مستضعفان بر جهان و پیاده شدند بدون خوف و وحشت دینی که خداوند به ترویج آن راضی است، بیان شده پس بنابراین حرکت به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی ضروری است.

وی با اشاره به کمیسیونهای دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی گفت: چیستی و تعریف تمدن نوین اسلامی، چیستی ظرفیت های موجود برای تمدن نوین اسلامی در انقلاب اسلامی، عوامل موثر در پیشبرد تمدن نوین و آینده پژوهی و پیش بینی آینده و شکل گیری تمدن نوین اسلامی، موضوع  کلی کمیسیونهای این همایش را تشکیل می دهند.

سقای بی ریا اضافه کرد: این همایش به دنبال فرهنگ سازی و بررسی مفاهیم مرتبط با تمدن نوین اسلامی است. هر چند کسانی هستند که با تمدن نوین اسلامی مخالفت می کنند اما ما آرمان جهانی اسلام را دنبال می کنیم و این ایده اسلامی در فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به مراکز و موسساتی که در این همایش حضور دارند، افزود: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، دانشگاه دفاع ملی، معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه شاهد، دانشگاه امام صادق(ع) و دفتر تبلیغات اسلامی بخشی از مراکزی هستند که در برگزاری  دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با ما همکاری می کنند.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.