استان ها: رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور که در آخرین روز هفته گذشته به استان قزوین سفر کرده بود بر اختلاف فاحش دستمزد پرستاران و پزشکان مهر تایید زد اما این موضوع در حالی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین مدعی است این موضوع صحت نداشته و کذب محض است.

اختلاف دستمزد پزشکان و پرستاران فریب یا واقعیت؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اختلاف فاحش دستمزد پرستاران و پزشکان یکی از موضوعات بحث برانگیز در طی سال های گذشته بوده است که با وجود مهر تایید توسط بسیاری از مسوولان از جمله قائم مقام سازمان نظام پرستاری مبنی بر اختلافی یک هزار برابری اما تاکنون این مبحث به نتیجه ای نرسیده است.

استان قزوین در آخرین روز هفته گذشته میزبان مراسمی در قالب از تجلیل از پرستاران بود که در این مراسم باری دیگر این موضوع پا به میان جشن گذاشت و موجب شد تا رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور نیز در این مراسم و بر این نقیصه مهر تایید بزند.

حق پرستاران ضایع می شود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با بیان اینکه اختلاف فاحش دستمزد بین پزشکان و پرستاران قابل پذیرش نیست افزود: اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری موجب شد تا شاهد افزایش تفاوت چندین برابری دستمزدها باشیم که این موضوع حقوق پرستاران را با وجود تمام سختی هایی که در این کار متحمل می شوند ضایع می کند.

علی محمد آدابی با اعتقاد به این موضوع که ما هیچ گاه به دنبال تضعیف جامعه پزشکی نیستیم ادامه داد: درآمد آنها نباید به قدری فاحش باشد که جامعه پرستاری را از ادامه کار دلسرد کند و انگیزه آنها را برای خدمت به شهروندان کاهش دهد.

آدابی با اشاره به ساعات طولانی کار پرستاران و مخاطرات روحی و جسمی ناشی از شغل برای آنها، گفت:همین مدت زمان طولانی بر کیفیت ارایه خدمات تاثیر می گذارد به طوری که در همین سال گذشته چند فوتی در بین پرستاران خود داشتیم.

کم لطفی می کنند

با وجود اینکه رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور نسبت درآمد پزشک به پرستار را ناعادلانه می خواند اما جالب اینجاست که رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادعاهای مطرح شده درباره نسبت بیش از یکصد برابری درآمد پزشکان به پرستاران را کذب دانسته و می گوید: نسبت درآمد پزشک به پرستارعادلانه است.

دکتر منوچهر مهرام با بیان اینکه بر اساس مستندات ما این اختلاف درآمدی در تمام کشور از ۴ برابر بیشتر تجاوز نمی کند اظهار می کند: گاهی از برخی تریبون ها سخنانی مبنی بر دریافت حقوق های نجومی در بین پزشکان به گوش می رسد که به هیچ وجه صحت ندارد و بسیاری از پزشکان ما هم اکنون در مناطق محروم خدمت کرده و حقوقی بسیار نازلی دریافت می کنند.

وی اضافه کرد:در بخش دولتی معدود پزشکانی وجود دارند که در تخصص های تک رشته ای مورد نیاز مردم پذیرفته اند به صورت شبانه روزی در اختیار ما قرار داشته باشند و در ازای خدمات خود ماهانه نه به عنوان حقوق، بلکه کارانه ای حداکثر ۶۰تا۷۰میلیون تومانی دریافت می کنند که این در مقابل خدمتی که این پزشکان به بیماران بخش دولتی دارند هزینه زیادی محسوب نمی شود.

مهرام با اشاره به انتقادهای مخالفان طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: نگرش منفی به این طرح کم لطفی است و مخالفان باید توجه داشته باشند در همین چند سال اخیر که قیمت ارز سه برابر گران تر شده است، بیمارانی که پیش از این مجبور بودند با قیمتی گزاف از خارج از بیمارستان خدمات دریافت کنند امروز از ابتدا تا انتهای درمان، با کم ترین هزینه ممکن درمان می شوند.

خود را فریب ندهیم

در حالی که رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین سخنان مخالفان طرح سلامت و تفاوت در دستمزد ها را کذب می داند اما قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز معتقد است: بالاترین دریافتی یک جراح چند صد میلیون تومان و پایین‌ترین کارانه پرستار ۱۰۰ هزار تومان است.

محمد شریفی مقدم اذعان می کند: این مقایسه یعنی اینکه یعنی خود را فریب ندهیم زیرا اختلاف بیش از یک‌هزار برابری بین درآمد پزشک و پرستار وجود دارد.

وی ادامه می دهد: قائم مقام وزیر بهداشت به تازگی محاسبه جدیدی از تفاوت دریافتی بین پزشک و پرستار مطرح کرده است، در این مقایسه درآمد پرستار با ۸ ساعت اضافه‌کاری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مقابل، پزشک ۵.۵ میلیون و متخصص ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.
 
وی یادآور می شود: سؤال اینجاست، نحوه محاسبه قائم مقام وزیر بهداشت چگونه بوده که بالاترین طرح کارانه پرستار با پایین‌ترین سطح کارانه پزشک و جراح مقایسه شده است، اگر این مقایسه صحیح است، اولاً باید با یک شاخص انجام شود و دوماً؛ این را باید درنظر گرفت که بالاترین دریافتی جراح چند صد میلیون تومان و پایین‌ترین کارانه پرستار ۱۰۰ هزار تومان است.
 
شریفی مقدم گفت: اختلاف بیش از یک‌هزار برابری بین دریافتی پزشک و پرستار وجود دارد و ما نمی‌خواهیم یکدیگر را فریب دهیم، شاید این اظهارنظر از سوی وزارت بهداشت به دنبال اقناع افکار عمومی است تا نشان دهد پرداختی به پزشکان آنگونه که گفته می‌شود نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.