نظر مقام معظم رهبری در مورد بازاریابی شبکه ای باتوجه به اعلام نظر شورای نگهبان بر عدم خلاف شرع بودن این کار، چیست؟ 

نظر رهبر انقلاب درباره بازاریابی شبکه‎ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هدانا، نظر مقام معظم رهبری در مورد بازاریابی شبکه ای باتوجه به اعلام نظر شورای نگهبان بر عدم خلاف شرع بودن این کار، چیست؟

1-منظورما از بازاریابی در اینجا ویزیتوری نیست، بلکه منظور بازاریابی شبکه ای می باشد که در آن از زیر مجموعه پورسانت دریافت می نمایند. معنی  پورسانت در خلال بحث و در انتهاء مطلب اشاره شده است.

2-درباره جایگاه تجارت حلال و شرعی روایات فراوانی از معصومین علیهم السلام بیان شده است که نمایانگر آن است که اقتصاد پویا از نظر دین جایگاه والا و پر اهمیتی را دارد. بر همین اساس بسیار ضروری است که احکام اقتصادی را یادبگیریم و به کار بندیم . اصبغ بن نباته گوید: حضرت علی‏ علیه السلام برفراز منبر فرمودند: نخست احکام دینی مربوط به تجارت را یاد بگیرید سپس تجارت نمائید و سه مرتبه این جمله را فرمودند «الفقه ثم المتجر» به خدا سوگند حرکت ربا در این امّت پنهان‏تر از جنبش مورچه روی سنگ خارا است. (جامع الاحادیث الشیعة / 18 / 1). از  وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام درباره کسب و کار اینچنین رسیده است:  پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هرگاه نگاه به مردی می‏ کرد درباره او می‏پرسید آیا شغلی دارد؟ اگر می‏ گفتند: نه!، می‏ فرمود: این شخص از چشم من ساقط شد!. ان رسول الله اذا نظر الی الرجل فاعجبه قال له: هل له حرفة فان قالوا لا قال سقط من عینی. (بحار / 103 / 9). جامعه دینی اگر بخواهد در دیدگان معصومین علیهم اسلام جایگاه ویژه ای داشته باشد، لازم است مسئله تجارت وکار را جدی بگیرد.

3-جناب آقای پروفسور درخشان استاد اقتصاد که کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آکسفورد و دکترای اقتصاد را از دانشگاه لندن (LSE) اخذ نموده اند گویند:«من فقیه نیستم و اطلاعاتی در مورد فقه حکومتی ندارم ولی فکر می کنم مشکل از فقه نیست و نیازی نیست که فقه متحول شود، بلکه مشکل از کارشناسان و اقتصاددانان است. ما اقتصاددانان اسلام شناس نیستیم ولی لازم است با مباحث اسلامی آشنا شویم».

نظر مقام معظم رهبری در باره ی بازاریابی شبکه ای

بیان دقیق و مستند فتاوای مراجع عظام تقلید (ایدهم الله) بوده و هست. اعتماد در هر کاری رکن اصلی ارتباط خواهد بود. سایت هدانا که یک وبگاه پاسخگویی به مسائل شرعی است قطعا وظیفه ای سنگین تر خواهد داشت، و تا کنون بحمد الله تمام تلاش خود را در حفظ این اعتماد نموده و همین رویه سبب شده روزانه چندین هزار نفر از سایت بازدید کنند. ما این حسن توجه شما را بهترین سرمایه می دانیم.

با شکل گیری بازاریابی شبکه ای در کشور مخاطبان با ما در ارتباط بودند و پیرامون این فعالیت جدید سوالات فقهی خود را مطرح می کردند که سایت هدانا به صورت دقیق از همان روزها فتوای مقام معظم رهبری را درباره بازاریابی شبکه ای بدون هیچ کاستی منتشر کرد، البته در این مسیر از سمت افراد مختلفی انواع تهمت ها و تهدیدها را شنیده ایم!، اما همچنان ما این اعتماد مخاطبان مومن را با هیچ چیزی عوض نکردیم و نخواهیم کرد.

در تاریخ 24 /8 / 95 شورای نگهبان در جواب نامه شماره 200 /130212 /210 /9000مورخ 23 /08 /1394؛ نظر رسمی خود را بر عدم مغایرت بازاریابی شبکه اعلام کرد.

نظر آیت‎الله خامنه‎ای در باره بازاریابی شبکه‎ای


تاییدیه شورای نگهبان درباره بازاریابی شبکه ای
شماره : 2909 / 100 / 95
تاریخ : 24 /8 / 95
رئیس محترم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
باسلام و تحیت

عطف به نامه شماره 200 /130212 /210 /9000مورخ 23 /08 /1394؛

موضوع بند های (ب) و (ج ) ماده (1) آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی و ماده (1) دستور العمل تأسیسی و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت ها ی بازار یابی شبکه ای، در جلسه مورخ 19/ 08 /1395 فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر فقهاء به شرح ذیل اعلام می گردد:
– موارد سؤال فی نفسه خلاف موازین شرع شناخته نشد.
احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان

پس از اعلام رسمی سایت شورای نگهبان، سایت هدانا به صورت رسمی درباره نظر رهبری پیرامون این اظهار نظر شورای نگهبان اینگونه از دفتر رهبری استفتاء نمود:

نظر آیت‎الله خامنه‎ای در باره بازاریابی شبکه‎ای



مطابق نظر آیت الله خامنه ای
«استفتاء اختصاصی از دفتر مقام معظم رهبری»
سوال:
سلام علیکم
نظر مقام معظم رهبری در مورد بازاریابی شبکه ای باتوجه به اعلام نظر شورای نگهبان بر عدم خلاف شرع بودن این کار، چیست؟
لطفا به صورت صریح و شفاف راهنمایی لازم را داشته باشید، متاسفانه سایت رهبری مسئله به این مهمی را به صورت رسمی منتشر نمی کند، همین ضعف و کوتاهی باعث شده که نظرات غیر رسمی و شایعات مختلفی از حلال بودن یا حرام بودن این کار در میان مردم زیاد شود و باعث سردرگمی شده است!.
با تشکر
موضوع: خرید و فروش
شماره استفتاء: 6TPSyjGjw7A
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد.
موفق و مؤید باشید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


فتوای مراجع درباره بازاریابی شبکه ای
سوال: نظر مراجع درباره بازاریابی شبکه ای چیست:
حضرت آیت الله خامنه ای:چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اگر درآمد بصورت شبکه ای باشد، حرام است و این معاملات اشکال دارد و اما در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله سیستانی: حضرت آقا (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.
حضرت آیت الله نوری همدانی: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.
حضرت آیت الله وحید خراسانی: بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:  به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اینگونه پرداخت حّق دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معّرفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.
حضرت آیت الله شبیری زنجانی:
بازاریابی شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:
1. معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.
2. سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود.
3. تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.
4. فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است.
توصیه فقهی حجت الاسلام یوسف وند: توصیه فقهی ما با توجه به فتوای حرمت اکثر مراجع عظام تقلید و اشکالات این کار بر این است که مومنین وارد چنین معاملاتی نشوند و از درآمد های حرام و شبهه ناک دوری کنند!.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرات آیات، خامنه ای، مکارم شیرازی، سیستانی، نوری همدانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی.
آیا با اعلام رسمی نظر شورای نگهبان نظر سایر مراجع نیز تغییر می کند؟
پاسخ: خیر، سایر مکلفین موظف هستند به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند و نظر رهبری به صورت مستقل می باشد و هیچ ارتباطی به نظر سایر مراجع ندارد.



معنی پورسانت چیست ؟
  پورسانت برگرفته از لغت فرانسوی pourcentage (پورسانتاژ) و به معنای درصد، میزان سود و حق دلالی است.[۱] از لحاظ قانونی و نیز حرمت شرعی دارای ملاحظاتی بوده و تحت شرایطی غیرقانونی بوده یا حرام می گردد.  فرهنگ فرانسه به فارسی (نفیسی)، ج ۲ ص ۴۸۹٫
در کشور ما برای آن این کلمه معادل فارسی «درصدانه» در نظر گرفته شده است. پورسانت به دو شکل زیر در بازار مطرح است :
الف)درصدانه در واقع درصدی از مال محسوب می‌شود. پورسانت از یک طرف می‌تواند یک حق کمیسیونی باشد که در قالب پرداخت میزان مشخص از مبلغ معامله نمایان می‌شود. از طرف دیگر این لغت در معنای مبالغی نیز به کار می‌رود که مستخدمان دولتی به صورت پنهانی و غیرقانونی در هنگام انجام معاملات دولتی به نفع خود دریافت می‌کنند. پورسانت به صورت‌های مختلفی نظیر حق کمیسیون، هدیه یا پاداش پرداخت می‌شود.  این موضوع در عرف جامعه ما با همان واژه پورسانت شناخته می‌شود. قابل ذکر است که قانون مجازات عمومی مصوب سال ۱۳۰۴ اولین قانونی بود که صراحتا عمل اخذ پورسانت توسط ماموران دولتی در معاملات، مزایده‌ها و مناقصات را یک جرم قابل مجازات دانسته بود.باشگاه خبرنگاران.


ب)- پورسانت در بازاریابی  شبکه ای یعنی اینکه شخص با معرفی این تجارت به اطرافیان و معرفی آنها به شرکت، گروه فروش خود را شکل می دهد. سودی از خرید و فروش و معامله افراد گروه فروش از سوی شرکت به این شخص معرفی کننده داده می شود.  و این سود  طبق پلنهای درآمد زائی شرکتها، درصدهای مشخصی از قیمت کالاهای فروخته شده در گروه فروش است که به  عنوان پورسانت و پاداش داده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.