وزیر کار گفت: گزارش عوامل ناامنی شغلی را به رئیس جمهور ارایه خواهیم کرد.

ارایه گزارش عوامل ناامنی شغلی به رئیس جمهور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علی ربیعی امروز در حاشیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های حمایتی و رفاهی برای بازنشستگان و کارگران گفت: راه حل نظام رفاهی کشور، صندوق های تامین اجتماعی در همه ابعاد روستایی و کشور است. توسعه برنامه رفاهی کشور قطعا باید از مسیر بیمه بگذرد که در این زمینه، اگر بتوانیم هر ایرانی را صاحب دفترچه بیمه بازنشستگی کنیم نوعی ایمنی از  آینده را به خانه مردم برده ایم.

وی افزود: درهمین زمینه، یکی از مهمترین برنامه های ما این است که نظام بیمه اجتماعی فراگیر را اجرایی کنیم که پس از بررسی های لازم، لایحه آن به مجلس می رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اجرای طرح نظام بیمه اجتماعی فراگیر، حدود ۶ هزار میلیارد تومان سالانه بار مالی دارد که دولت به میزان تامین اعتبار این طرح را اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: برنامه دیگر ما مشارکت بازنشستگان در دارایی های صندوق های بازنشستگی است که در این زمینه، ۲۰۰ هزار بازنشسته در بیمه ملت سهامدار شدند که این روند برای سایر شرکت ها نیز ادامه دارد. حمایت از آحاد ملت را نباید از جیب صندوق ها پرداخت کنیم، در این زمینه به دنبال ایجاد یک صندوق فراگیر هستیم تا حمایت های مردم از این محل صورت گیرد و همچون گذشته صندوق ها با تصمیم های نادرست متضرر نشوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حداقل دریافتی مستمری بگیران نیز گفت: طی سه سال گذشته تلاش کردیم حداقل پرداختی مستمری بگیران را افزایش دهیم؛ اما واقعیت این است که جبران عقب ماندگی های گذشته نیازمند یک برنامه ۱۰ ساله است.

ربیعی درباره فاصله دستمزد کارگران با تورم نیز گفت: با اینکه شرمساریم که در این مدت نتوانستیم حداقل های زندگی کارگران را فراهم کنیم اما امکان جبران دستمزد سال های گذشته نه برای ایران بلکه برای هیچ کشوری در مدت کوتاه قابل جبران نیست.

وی افزود: در سه سال گذشته دولت یازدهم با درصد قابل توجهی، مزد در تورم پیشی گرفت که البته این موضوع باید تداوم داشته باشد تا در نهایت قدرت خرید کارگران افزایش یابد.

وی با تاکید بر رعایت سه جانبه گرایی (مشارکت دولت، کارفرما و کارگر) در تعیین حداقل مزد سالانه ادامه داد: کارگران بدانند که ما از هیچ تلاشی برای کمک به زندگی آنها دریغ نخواهیم کرد. در این زمینه آقای رئیس جمهور خواستار گزارشی از عوامل ناامنی شغلی شدند که  گزارش مربوطه در حال تهیه است تا در جلسه هیات وزیران ارائه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از اظهاراتش به فعالیت صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: این صندوق ها نه تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف فعالیت های اقتصادی می کنند و بخش مطمئن اقتصاد کشورها هستند. در کشور ما فعالیت اقتصادی صندوق ها از ابتدا با یک نارسایی آغاز شده است که دولت متاسفانه به عنوان رد دیون خود معمولا حق انتخاب را از صندوق ها گرفته بود، اما خوشبختانه در بخشی که صندوق ها خود اقدام به سرمایه گذاری کردند، این سرمایه گذاری ها هوشیارانه و هوشمندانه بود.

ربیعی ارزش دارایی های ۴ صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، فولاد و صندوق روستایی و عشایر را به عنوان صندوق های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در صندوق تامین اجتماعی بیش از ۴۰ میلیون نفر سهامدار هستند؛ همچنین در صندوق های بازنشستگی، فولاد و روستاییان نیز ذینفعان آنها سهم دارند.

وی با اشاره به استراتژی این وزارتخانه در مدیریت صندوق ها گفت: غیرسیاسی کردن فعالیت صندوق های سرمایه گذاری، خروج از بنگاه داری و ایجاد شفافیت مالی و تراکنش ها به عنوان مهمترین استراتژی های مدیریت این بنگاه ها در دستور کار قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: طی یک سال گذشته شفافیت های تراکنش های مالی صندوق ها مدنظر قرار گرفت و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد این صندوق ها در بورس عرضه شدند و امیدواریم ۳۰ درصد مابقی آنها نیز در بازار سرمایه عرضه شوند تا تراکنش های مالی آنها شفاف شود.

ربیعی با بیان اینکه ارزش پروژه های قابل اجرا توسط ۴ صندوق وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان است ادامه داد: طی دو سال گذشته در بخش فولاد پروژه هایی به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نهایی شدن مطالعات اجرای طرح های پتروشیمی در بجنورد و مسجدسلیمان خبر داد و گفت: همچنین در حاشیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی از ۶۰ قلم داروی جدید در کشور توسط شرکت های دانش بنیان رونمایی می شود که می تواند از واردات داروی کشور بکاهد.

وی افزود: در حوزه زیرساخت ها نیز فعالیت های خوبی توسط شرکت های زیرمجموعه صندوق های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است به طوری که طی ۵ سال آینده ۳۰۰ واگن با مشارکت خارجی ها و تولید داخل به ناوگان شرکت حمل و نقل مسافری رجا وابسته به تامین اجتماعی اضافه خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با مشارکت کره ای ها و ساخت در داخل کشور نیز نهایی شده و در عین حال نوسازی ناوگان نفتکش و هوایی شرکت های وابسته نیز در حال انجام است. در بخش هوایی مذاکراتی با شرکت روسی-انگلیسی سوخو برای شرکت هواپیمایی آسمان برای خرید هواپیما و همچنین مذاکراتی نیز با برخی شرکت های مطرح برای اجاره هواپیما برای این شرکت انجام شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم از سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی طی دو سال گذشته در صنایع غذایی با مشارکت صندوق ها خبر داد و گفت: با توجه به همه این سرمایه گذاری ها به تعهدات خود در قبال حفاظت و مراقبت از اموال بازنشستگان و کارگران پایبند بودیم.

ربیعی در بخش دیگری از اظهاراتش به میزان مطالبات چهار صندوق وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دولت اشاره کرد و گفت: در این زمینه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده تا سالانه بخشی از این بدهی ها پرداخت شود که مهمترین بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی است.

وی افزود: در سال ۸۴ بیش از یک میلیون نفر مستمری بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی در کشور وجود داشت که در سال ۹۲ این میزان به سه میلیون نفر رسید. همچنین متاسفانه برخی قوانین بار مالی زیادی را متوجه صندوق ها کردند به طوری که بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق ها امروز به ۶۰ هزار میلیارد تومان و با محاسبه نرخ سود سالانه و تعهدات بیمه ای این میزان به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با دستور رئیس جمهور سالانه بخشی از بدهی دولت به صندوق ها پرداخت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.