استان ها: وعده های ۴۰۰ میلیارد ریالی دولت برای حل مشکلات شرکت «پلی اکریل ایران» اصفهان بزرگترین تولیدکننده نخ و الیاف پلی استر در اصفهان محقق نشد و این شرکت ۲ هزار کارگر خود را تعدیل نیرو کرد.

وعده های دولت دست «پلی اکریل» اصفهان را نگرفت/کارگران برای بیکاری اقدام کنند

به گزارش قدس آنلاین، شرکت پلی اکریل ایران در تاریخ مردادماه ۵۳ با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت «دوپان دونمور» آمریکا در اصفهان تاسیس شد.

در سال ۱۳۷۹ کارخانه اکریلیک ۲ به دنبال طرح های توسعه شرکت، با تولید الیاف و نوار اکریلیک و با سرمایه شرکت و تحت لیسانس «اسنیا» ایتالیا به بهره برداری رسید.

این کارخانه در طول فعالیت ۴۲ ساله خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان نخ و الیاف پلی استر کشور شناخته شد اما اکنون وضعیت آن به شرایط تعدیل نیرو رسیده است چرا که واردات محصولات مشابه از خارج و تاثیر حضور دست های پشت پرده باعث ورشکستگی این کارخانه شده است.

مرداد ماه امسال بود که خبری مبنی بر تعویق پرداخت ۴ ماهه حقوق ۲ هزار کارگر این کارخانه در رسانه ها منتشر شد که این نارضایتی باعث اعتصاب گسترده کارگران در مقابل فرمانداری مبارکه شده بود.

در همین زمان عضو شورای اسلامی کار شرکت پلی اکریل ایران عنوان می کند که مهم ترین مشکل فعلی این کارخانه نبود نقدینگی و کمتر بودن ارزش دارایی ها نسبت به بدهی ها است و این به معنای ورشکستگی کارخانه است و این موضوع باعث شده تا هیچ بانکی به این کارخانه تسهیلات پرداخت نکند.

عقیل یزدانی همچنین حضور دلالان را دلیلی بر مشکلات این کارخانه می داند و عنوان می کند که وقتی بانک ها تسهیلاتی به کارخانه پرداخت نکنند مدیران کارخانه ناچار می شوند تا برای رفع این مشکل به سراغ دلالان رفته و قطعا آن ها نیز به نفع جیب خود با کارخانه قراردادهایی را منعقد می کنند.

وعده ۴۰۰ میلیارد ریالی دولت

آذر ماه امسال نیز مباحثی در خصوص شرکت پلی اکریل ایران نقل مجالس رسانه ای می شود. اینبار نمایندگان استان اصفهان هستند که درباره وضعیت این کارخانه اظهارنظر می کنند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از واگذاری این کارخانه به یک فرد عرب به نام «العقیلی» خبر می دهد که این فرد به نفع خود خسارات زیادی را به کارخانه تحمیل کرده است و اکنون نیز بدهکاری سنگینی بر جای گذاشته و هیچ یک از خانواده او و یا وکیلی از جانب وی حاضر نیست سراغ این کارخانه بیاید.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در آن زمان از قول مساعدت ۴۰۰ میلیارد ریالی دولت برای پرداخت حقوق کارگران خبر می دهد.

حتی زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز این خبر را تایید می کند و عنوان می کند که برای زنده ماندن این کارخانه و پرداخت حقوق عقب افتاده کارگران در جلسه فراکسیون مستقلین ولایی با رئیس سازمان برنامه و بودجه، از محمدباقر نوبخت قول مساعدی برای کمک ۲۰۰ میلیارد ریالی به پلی‌اکریل ایران اخذ کردم.

او با بیان اینکه دولت در گذشته با کمک ۲۰۰ میلیارد ریالی به کارخانه پلی اکریل موافقت کرده و آن را آخرین کمک دولت به این کارخانه عنوان کرده بود، می گوید: اکنون که دولت با کمک ۲۰۰ میلیارد ریالی دیگری موافقت کرده و در مجموع مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به این کارخانه تزریق می‌شود.

کارگران برای بیکاری اقدام کنند

اکنون بعد از گذشت ۲ ماه از وعده های دولت و نمایندگان مجلس برای پرداخت حقوق عقب افتاده کارگران هیئت اجرایی کارخانه پلی‌اکریل ایران روز یکشنبه در نامه‌ای از کارگران این کارخانه خواسته است تا پایان بهمن‌ماه نسبت به معرفی خود به بیمه بیکاری اقدام کنند.

در این نامه آمده است: «با توجه به زمان ۳ ماهه مورد نیاز برای تامین AN در حالت عادی حداقل تا ۳ ماه دیگر هیچگونه راه اندازی در واحدهای اکریلیک وجود نخواهد داشت.

طبق مصوبه شورای تامین استان افرادی که حداکثر تا پایان بهمن‌ماه نسبت به معرفی خود به بیمه بیکاری اقدام نمایند تامین اجتماعی حداکثر تا ۱۵ روز نسبت به برقراری حقوق بیمه بیکاری افراد اقدام نماید.

کلیه پرسنل که تمایل دارند ۱۰ اسفند ۹۵ از مزایای بیمه بیکاری استفاده نمایند حداکثر تا پایان ساعت اداری ۲۶ بهمن ۹۵ به مدیران بخش‌ها اعلام آمادگی کنند.»

سخنانی که تکذیب شد

حالا بعد از انتشار این نامه زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی صحبت های خود را نقض می کند و عنوان می کند که نه من و نه هیچ یک از نمایندگان از ۲۰ میلیارد دوم که قرار بود به پلی‌اکریل تزریق شود خبری نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.