بندر عباس- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نباید ابعاد زیست‌محیطی توسعه را نادیده بگیریم گفت: هفت لایحه زیست محیطی تدوین و به مجلس ارائه شده که از جمله آن لایحه هوای پاک در نوبت طرح در مجلس قرار دارد .

 ابعاد زیست‌محیطی توسعه را نباید نادیده بگیریم/ لایحه هوای پاک در نوبت طرح در مجلس قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار ظهر دوشنبه در نشست با مقامات دادگستری استان هرمزگان، با اشاره به رویکرد دولت برای تعامل با قوه قضائیه، عنوان کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست، فضایی برای همراهی ملی در زمینه محیط زیست به وجود آورد تا برای تحقق اهداف مهم این سیاست‌ها گام‌های مهمی برداریم.

وی ادامه داد: هفت لایحه زیست‌محیطی تدوین و به مجلس ارائه شده است که ازجمله آن لایحه هوای پاک در نوبت طرح در مجلس است که مجازات‌ها در آن به‌روزرسانی شده و علاوه بر آن لایحه حفاظت از خاک و تالاب‌ها و ارزیابی زیست‌محیطی را نیز داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: اگر بخواهیم توسعه را با محیط زیست همسان کنیم راه علمی آن ارزیابی زیست‌محیطی است که این امر را به یک فرآیند واقعی تبدیل کرده‌ایم و می‌توانیم مشکلات طرح‌ها را از قبل پیش‌بینی کنیم تا از ابتدا در مرحله طراحی و احداث موارد زیست‌محیطی دیده شود.

ابتکار با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان نیز به زودی در مجلس طرح می‌شود، تصریح کرد: همچنین در زمینه حیوان‌آزاری مشکلاتی داشتیم که نیازمند برخورد قوی حقوقی است و لایحه مقابله با حیوان‌آزاری نیز در این راستا ارائه می‌شود که احتمالا به قانون مجازات اسلامی الحاق خواهد شد و باید با قوانین درست پیشگیری از مشکلات زیست‌محیطی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه‌های ملی در زمینه مسائلی همچون آلودگی هوا و توسعه پایدار داریم و اهداف جهانی توسعه پایدار با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه همخوانی بسیار خوبی دارد.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: نباید ابعاد زیست‌محیطی توسعه را نادیده بگیریم چون رشد کشور ما را با خسارت‌هایی مواجه می‌کند و کشاورزی، صنعت و شهرها دچار مشکلات عمده‌ای می‌شود و رشد و توسعه باید با نگاه علمی و انجام ارزیابی زیست محیطی اتفاق بیفتد.

ابتکار با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه محیط زیست، بیان داشت: امروز در تمامی کلان شهرها بنزین یورو ۴ عرضه می‌شود و سال ۹۲ نزدیک به ۴۲ درصد سوخت نیروگاه ها مازوت بود که امسال این رقم به کمتر از هشت درصد رسیده و موجب کاهش آلایندگی آنها شده است.

وی گفت: بازرسی مستمر از خطوط تولید خودرو انجام می‌شود و همه خودروهای تولیدی در کشور با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شوند و همچنین ۴۴۴ مرکز معاینه فنی در کشور با هم مرتبط شده است و ضوابط معاینه فنی را ارتقا داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها، در بسیاری از این شهرها تعداد روزهای ناسالم هوا کاهش یافته است و تعداد روزهای هوای سالم در کلان شهر اصفهان سه برابر افزایش یافته است و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز از سال ۹۲ تا ۹۵ کاهش معناداری داشته است.

ابتکار با اشاره به شهادت دو تن از محیط بانان در استان هرمزگان، اضافه کرد: نیروی انتظامی و قضات دادگستری همکاری بسیاری خوبی در این زمینه داشتند و باید تلاش کنیم فضا برای متخلفین و متجاوزین به طبیعت ناامن شود چون تخریب محیط زیست خیانت در امانت عظیم الهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.