از رفتار دونالد ترامپ میتوان نتیجه گرفت که او رئیس جمهوری است که گاهی حقایق ناخوشایندی را برملا میکند و گاهی دروغ های آشکاری میگوید. یکی از زشت ترین دروغ هایی که اخیرا گفت، این بود که "ایران حامی شماره یک تروریست است".

ترامپ در طول مبارزات انخاباتی خود برای کاخ سفید در سال ۲۰۱۶ و از زمانیکه قدرت را به دست گرفت، "ایران" باعث خشم او بود چرا که این کشور، در کنار سوریه، کردها و جنبش مقاومت لبنان حزب الله، به عنوان ستونی در مقابله با تروریسم ایستاده و خون های زیادی در ایران برای رسیدن به این قدرت و استقامت، ریخته شده است.

بسیاری از مردم دنیا به این حقیقت واقف هستند که امروزه، عربستان سعودی، دوست و متحد آمریکا، به عنوان "حامی شماره یک تروریست" است، نه ایران! واشنگتن نیز به خوبی از این موضوع مطلع است، به عنوان نمونه، جان پودستا، رئیس کمپین هیلاری کلینتون، سال ۲۰۱۴ ایمیلی برای کلینتون ارسال کرده بود که حاوی این پیام بود: "همانطور که عملیات نظامی در حال پیشرفت است، ما نیز باید از ابزارهای اطلاعاتی و دیپلماتیک خود برای اعمال فشار بر دولت های قطر و عربستان استفاده کنیم، زیرا این کشورها از داعش و دیگر گروه های تروریستی به صورت مخفیانه پشتیبانی میکنند. "

نمونه ای دیگر، نقش عربستان در حادثه یازده سپتامبر است که از لحاظ اقتصادی حامی گروه های تروریستی بود که نقشه این حادثه را کشیده بودند. اما چرا در برابر تمام شواهدی که نشان میدهد عربستان سعودی حامی تروریسم است، آمریکا باز هم از ریاض، پس از اسرائیل، به عنوان نزدیک ترین و مهم ترین متحد خود در منطقه یاد میکند؟ پاسخ آن ساده است: تجارت. عربستان بزرگترین مشتری صنایع نظامی ایالات متحده است.

نکته قابل توجه دیگر این است که ایران جزو هفت کشور لیست ممنوعه برای ورود به آمریکا است، در حالی که این حکم مشمول عربستان سعودی نشده است، و همین موضوع به تنهایی ثابت میکند که برخلاف ادعاهای ترامپ، وی در مبارزه با تروریسم، سیاست های جدی را در پیش نگرفته است.

ایران، برخلاف عربستان سعودی، حامی نظامی، مالی و یا تولید کننده تروریسم نیست. این واقعیتی است که دونالد ترامپ آن را عمدا نادیده میگیرد.

نویسنده: جان وایت (تحلیلگر راشا تودی و بی بی سی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.