مشهد- بعد از چشم و همچشمی در تمام سبک و سیاق زندگی امروزی، حالا مجلس‌هایی وارد رقابتی شده‌اند که خط آخر زندگی است!

مجالس ختم مشهد به تشریفات ختم می شود

مهناز خجسته‌نیا: متأسفانه بیشتر  افرادی که به آخر خط زندگی رسیده‌اند ناخواسته وارد گود این رقابت می‌شوند، هر چند که دست‌شان از زمین و زمان کوتاه مانده و تنها امیدشان به کسانی است که جزو بازماندگان او هستند.

این روزها مردگان بیشتر از زنده‌ها گرفتار تجملات شده اند با این تفاوت که کسی که در این رقابت شرکت می‌کند خودش اختیاری ندارد و خرجش هم به عهده او نیست.

رقابتی که از لحظه قطعی شدن مرگ با مکان خرید قبر آغاز می‌شود و گاه تا یک سال در قالب مراسم آیینی طول می‌کشد.

مراسمی که به بهانه تفاخر، بزرگنمایی، شأن‌های خانوادگی تا چند صد میلیون تومان آب می‌خورد، در حالی که هیچ معیار معنایی ندارد.

از قیمت‌های متفاوت قبور در آرامستان‌های مختلف، مساجد برگزار کننده، انتخاب قاری‌های بین المللی، نرخ‌های نجومی شرکت تشریفاتی، پذیرایی مجلل، سالن‌های غذاخوری تشریفاتی و تاج گل‌های چند میلیونی گرفته تا «تم» مجلس که بتازگی مد شده سناریویی است که می‌خواهد اختلافات طبقاتی را به رخ بکشاند.  

مسجد اولین گام رقابت

انتخاب مسجد برای برگزاری مجالس ختم، اولین گام شرکت در این رقابت است.

به عنوان مثال مسجد ... معمولاً محل برگزاری مراسم ختم متوفیان طبقه مرفه است، هر چند که بیش از سه مسجد دیگر هم در مناطق بالای شهر جزو پرتقاضاترین و گران ترین مساجد مشهد هستند!

رقم‌های دریافتی مساجد با توجه به همین معیارها از 300 هزار تومان برای نیمی از روز تا یک و نیم  میلیون تومان برای دو نوبت در روز در نوسان است.

گزارش خبرنگار ما در کسب آخرین رقم‌ها از قیمت مساجد بالای شهر حاکی است قیمت مساجد بسته به تجملات درونی مسجد و کارکنان پذیرایی، مداح، قاری و واعظ متفاوت است.

با این شرایط مسجد ... یکی از مساجد گران مشهد است که برای نصف روز حدود 750 هزار تومان و برای دو نوبت در روز حدود یک و نیم میلیون تومان دریافت می‌کند.

این مسجد یکی از تازه ساز ترین مساجد واقع در معروف‌ترین بلوارهای شهر است.

مسجدی که هر روز میزبان مجالس ترحیم امواتی است که یا خودشان و یا بازماندگانش جزو چهره‌های سرشناس و یا مدیران شهر ... هستند.

 مسجد خوشنام دیگری هم داریم که در طول سال بارها میزبان مدیران و هنرمندانی می‌شود که دوست دارند در فضایی آرام و بی‌حاشیه ختم عزیزان خود را برگزار کنند. میزبانی خوب متولیان آن، اسم این مسجد را بر سر زبان انداخته به گونه ای که حتی افراد زیادی از مردم عادی هم مراسم خود را در این مسجد برگزار می‌کنند.

تشریفات برای صفر تا صد

دومین گام در رقابت مجالس ترحیم حضور شرکت‌های تشریفاتی است که براساس نوع تجملاتی که لحاظ می‌کنند قیمت‌های آن‌ها متفاوت است.

این شرکت‌ها که حالا به دلیل نظارت نداشتن، پا را فراتر گذاشته‌اند نرخ‌هایی دارند که هزینه معروف‌ترین آن‌ها فقط در توان مدیران ارشد و صاحبان صنایع و چهره‌های سرشناس است!

این شرکت‌ها با قیمت‌های متفاوتی از صفر تا صد مراسم تشییع و ترحیم را برعهده می‌گیرند.  

در قالب این تشریفات میزهایی بسیار مجلل در مجالس ترحیم چیده، تاج گل‌هایی آذین شده و غذاهایی سرو می‌شود که موجب تأسف است.

همچنین از سوی این شرکت‌ها قاریانی برای تلاوت آیات آسمانی در محافل به کار گرفته می‌شوند که بین نیم تا یک میلیون تومان برای هر روز دریافت می‌کنند! این در حالی است که همه این مجالس برای شادی روح اموات و آرامش بازماندگان متوفی برگزار می‌شود نه مراسمی آزاردهنده که نه تنها هیچ سودی برای فرد از دنیا رفته ندارد بلکه از دید رفتارشناسی پذیرش آن غیر قابل قبول و بیشتر جنبه خود نمایی دارد.

متولیانی که تصمیم‌گیر نیستند

گزارشگر ما در واکاوی هیاهوی قیمت مساجد سراغ واحد بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی می‌رود. عجمی کارشناس واحد بازرسی در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: نرخ مساجد برای برگزاری مراسم ترحیم توسط هیأت امنای هر مسجد تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه قانونگذار مصوب کرده بخشی از امور مساجد توسط اداره اوقاف و بخشی توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد پیگیری شود، می‌افزاید: اما این دو ارگان هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری برای نرخ مساجد ندارند، مگر اینکه شکایتی ارسال و یا حقی اجحاف شود.

این مقام مسؤول با اشاره به رایگان بودن هزینه‌های آب و برق مساجد اظهار می‌دارد: پولی که از سوی شهروندان به جهت برگزاری مراسم ترحیم در مساجد برگزار دریافت می‌شود، بعضاً فقط باید بابت خرید تجهیزات و یا تعمیرات مسجد هزینه شود.

وی با تأکید بر ضرورت شفاف سازی صورتحساب مالی مساجد می‌گوید: این در حالی است که امام جماعت و اعضای هیأت امنای مساجد به عنوان امین باید کاملاً در جریان مسایل مالی مساجد باشند.

وی در عین حال اظهار می‌دارد: تاکنون هیچ شکایت و یا اعتراضی نسبت به نرخ مساجد به این واحد نشده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.