رئیس جمهور با بیان اینکه ایران به هیچ عنوان ناقض هرموافقتنامه‌ای که آن را امضا کرده، نبوده و تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند، پای تعهدات و امضای خود خواهد ایستاد،گفت: برجام توافقی با رویکرد برد –برد تدوین وامضا شد.

ایران پایبند به تعهدات برجام است/ نهایی شدن توافقنامه همکاری میان بانک‌های مرکزی ایران و لوکزامبورگ

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز  سه شنبه در دیدار ژان اسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ، به روابط خوب دو کشور اشاره کرد و با بیان اهمیت گسترش همکاری های مالی، بیمه ای و بانکی، گفت: امروز کلید اصلی در همکاری های اقتصادی، مسایل بانکی و بیمه است و همکاری های دو کشور در این عرصه می تواند پایه بسیار خوبی برای تقویت بیش از پیش روابط مشترک اقتصادی باشد.

روحانی با اشاره به فرصت های پسابرجام و زمینه های بکر سرمایه گذاری در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، معادن و صنعت در ایران، اظهارداشت: ایران از یکسو می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کند و از سوی دیگر مسیر ترانزیتی مهمی برای پیوند اروپا به اقیانوس هند و منطقه شرق آسیا باشد.

رییس جمهوری همچنین تقویت همکاری های علمی و فرهنگی میان ایران و اتحادیه اروپا از جمله لوکزامبورگ را همپای روابط سیاسی و اقتصادی مورد تاکید قرار داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان روابط تاریخی و سنتی ایران و کشورهای اروپایی گفت: با حل موضوع هسته ای و توافق برجام، زمینه برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر این همکاری ها آماده است.

رییس جمهوری با اشاره به مسایل مهم منطقه ای و بین المللی اظهارداشت: مسایل و مشکلات فراوانی نظیر تروریسم و افراطی گری فرا روی همه ما است و حل آنها تنها با یک اراده قوی‌تر و همکاری بیشتر میسر است و رایزنی و همکاری ایران و اتحادیه اروپا می تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان ناقض هر موافقتنامه ای که آن را امضا کرده باشد، نبوده و تا زمانی که طرف های مقابل به تعهداتشان پایبند باشند، پای تعهدات و  امضای خود خواهد ایستاد، گفت: برجام توافقی است که با رویکرد برد – برد  تدوین و امضا شد و امروز همگان باید برای تداوم این توافق تلاش کنند  چرا که هر حرکتی در راستای تضعیف آن، می تواند همه کشورها را در روند حل مسایل منطقه ای و جهانی، نسبت به کارایی مذاکره  و توافق، بدبین و ناامید کند.

روحانی گفت: در منطقه از جمله در سوریه، عراق، یمن و افغانستان، مشکلات فراوانی بویژه تروریسم وجود دارد که ایران و اتحادیه اروپا باید با رایزنی یکدیگر، برای کاهش و در نهایت حل این مشکلات تلاش کنند.

توافقنامه همکاری میان بانک‌های مرکزی ایران و لوکزامبورگ نهایی شد

ژان اسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز در این دیدار با بیان اینکه این سفر که تنها چند ماه بعد از سفر قبلی اش به تهران انجام می گیرد، یک سفر  کاری برای امضای نهایی اسناد است، گفت: لوکزامبورک مصمم به توسعه همکاری ها با تهران در همه حوزه ها است و در جریان این سفر سند حمایت از سرمایه گذاری امضا و نهایی شد و اسناد دیگری نیز در حوزه های مهم مالی و سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته اند.

وزیر خارجه لوکزامبورگ همچنین از نهایی شدن توافقنامه همکاری میان بانک‌های مرکزی ایران و لوکزامبورگ خبر داد و گفت: ایران کشوری بزرگ در منطقه است و ما و اتحادیه اروپا بر نقش مهم و موثر تهران در حل و فصل مسایل منطقه ای باور داریم.

اسلبورن با بیان اینکه که کشورش همانند دیگر اعضای اتحادیه اروپا از حامیان توافق هسته ای است، گفت: در توافقات چند جانبه، همه طرف ها باید به تعهداتشان پایبند بوده و به آنها عمل کنند و صلح بدون چندجانبه گرایی و توجه به توافقات چندجانبه، محقق نمی شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.