سردار دهقان ضمن انتقاد از خرید صرف از خارج گفت: بیش از ۱۲سال است که قرار است ۸ فروند کشتی کانتینربر تولید کنیم اما این کار انجام نشده زیرا اولین راهی که به نظر می‌رسد، خرید از خارج است.

انتقاد وزیر دفاع از برخی خریدهای خارجی/ تاکید بر استفاده از انرژی هسته‌ای در شناورهای سنگین و زیردریایی‌ها

به گزارش «قدس آنلاین»،  سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی در همایش پیشرانه‌های دریایی، با طرح این سوال که چرا ما بعد از ٣٨ سال از عمر انقلاب دچار کمبودهایی در بخش هایی از فناوری و صنعت هستیم، اظهار داشت: اولین یا مهمترین عامل که برای اجرای هر برنامه و دستیابی به هر هدفی باید وجود داشته باشد، عزم و اراده و سپس اهداف روشن و قابل سنجش است.

دهقان افزود:  برای مثال در بحث پیشرانه ها می‌گوییم می‌خواهییم در سطح جهانی و دارای زیرساخت‌های آن باشیم؛ این خیلی خوب است اما اگر مشخص نکنیم که تا چه زمانی باید به آن دست یابیم هرسال وقت خود را تلف خواهیم کرد و اتفاقی نخواهد افتاد لذا اهداف باید روشن و قابل سنجش باشد.

وی ادامه داد: هرکاری و هر حوزه علمی و دانشی الزامات خاص خود را می‌طلبد و ما نمی‌توانیم بدون توجه به این الزامات به اهداف خود دست یابیم.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: ما باید قادر به شناسایی درست اهداف و توانمندی ها و مدیریت درست سیستم باشیم تا به اهداف برسیم. نباید بدون در نظر گرفتن الزامات و توانمندی موجود، در انجام پروژه‌ها عجله کرد.

سردار دهقان گفت: تا وقتی ظرفیت پذیرش و توان جذب یک تکنولوژی در زیرساخت ها نباشد، دریافت یا انتقال هرنوع فناوری به داخل ابتر خواهد بود زیرا در آن صورت برای استفاده، نیازمند حضور طراح آن سیستم هستیم.

وی گفت: کپی سازی و مهندسی معکوس به معنای بومی سازی نیست.

وزیر دفاع اظهار داشت: بیش از ۱۲ سال است که قرار است ۸ فروند کشتی کانتینربر تولید کنیم اما در یک سیکل معیوب کاهنده و کشنده درگیر شدیم و این کار انجام نشده است زیرا اولین راهی که همواره بنظر می‌رسد، خرید از خارج است.

سردار دهقان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما کمترین توسعه فناوری را در حوزه دریایی داشته‌ایم. علی رغم اینکه این حوزه استعداد بسیار زیادی در پیشرفت دارد اما متاسفانه توجه خوبی به این حوزه نشده است.

وی در خصوص اهمیت پیشرانه‌ها نیز با بیان اینکه در این حوزه باید به مولفه‌هایی نظیر قدرت و قابلیت مانور، حرکت به سمت پلت فرمها، اتکا به توان داخلی و عدم توقف تحقیق و پژوهش توجه کرد، گفت: با توجه به قابلیت‌ها و داشته های خودمان باید مسیر راه خودمان را ترسیم و پیش ببریم و معتقدیم در شناورهای سنگین و زیردریایی‌ها بایستی از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.