استان ها: به دنبال بارش باران در استان فارس مدیرکل مدیریت بحران استانداری اعلام کرد: در صورت سرریز شدن سد «سلمان فارسی» روستاهای اطراف این سد در معرض سیلاب قرار خواهند گرفت و ضروری است اهالی، روستاها را ترک کنند.

پولمان را بدهید تا روستا را تخلیه کنیم!/صبر سلمان هنوز لبریز نشده است

قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری: در این میان هرچند که «حسن فیاض پور» تأکید می‌کند، زیر آب رفتن روستاهای «یرج» و «مانیان» حتمی است، اما برخی از اهالی روستای «یرج» برای تخلیه خانه‌هایشان مقاومت می‌کنند.

با این حال مقاومت این تعداد از اهالی روستای «یرج» به نظر می‌رسد به اختلاف حقوقی ۱۰ سال پیش آن‌ها با سازمان آب استان فارس در خصوص تملک خانه هایشان برای ساخت سد سلمان فارسی، بر می‌گردد.

هشدارها، بهانه است

برخی از روستاییان بر این باورند که هشدارهای مربوط به وقوع سیلاب و زیر آب رفتن خانه‌های آن‌ها بهانه ای است برای تصرف روستا توسط سازمان آب استان و از این بابت نگران هستند و روستا را تخلیه نمی کنند.

در همین حال فرماندار جهرم در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: بحث تملک اراضی روستاییان را با مدیر عامل سازمان آب فارس مطرح شده و وی عنوان کرده است، قسمت‌هایی از روستا که قرار است زیر آب برود و در محدوده مخزن سد قرار گرفته را تملک کرده است.

پولمان را بدهید تا روستا را تخلیه کنیم

علیرضا صحرائیان تصریح می‌کند: در مقابل روستاییان می‌گویند خانه‌های آن‌ها برای واگذاری به سازمان آب صورتجلسه و کارشناسی شده اما هنوز سازمان آب به آن‌ها پول نداده است.

وی می‌گوید: مقاومت برخی از اهالی روستا شاید به این منظور باشد اما فرمانداری موضوع را در دست بررسی و پیگیری دارد و مذاکراتی با مدیرعامل سازمان آب استان برای رفع سریعتر اختلافات حقوقی داشته است.

روستای «یرج» در محاصره سیلاب

فرماندار جهرم در همین حال تأکید می‌کند: بحران وقوع سیلاب برای روستای یرج وجود دارد. هرچند که این روستا در بالادست سد سلمان فارسی واقع شده است.

علیرضا صحرائیان اما تصریح می‌کند: خطر محاصره آب برای روستا قطعی است و هشدارهای لازم به شماری از اهالی روستا که وسایل خود را جمع نکرده‌اند، داده شده است.

وی می‌افزاید: تذکرات و مکاتبات لازم صورت گرفته و دستور مقام قضایی صادر شده و همکاری مستمر بخشداری مرکزی استان فارسی با روستاییان وجود دارد.

همکاری با اهالی برای تخلیه روستا

فرماندار جهرم اظهار می‌دارد: روستای یرج خیلی وقت پیش تخلیه شده و شمار کمی -حدود ۲۰ خانوار- هنوز در این روستا ساکن هستند که بتدریج در حال تخلیه هستند.

صحراییان می‌افزاید: امکانات و ماشین آلات ضروری برای تخلیه روستا مهیاست و روز گذشته، اتوبوس و ماشین سنگین به درخواست دهیار و اهالی روستا اعزام شد.

سد سلمان هنوز سرریز نشده

وی به ظرفیت سد سلمان فارسی اشاره می‌کند و می‌گوید: این سد حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش ذخیره آب دارد و باتوجه به بارش‌های اخیر برای سرریز شدن زمان زیادی مورد نیاز است.

وی خاطرنشان می‌کند: سد سلمان هنوز سرریز نشده و تنها یک سوم مخزن سد پر شده است.

فرماندار جهرم می‌گوید: تنها روستایی که ممکن است در تهدید باران و مخزن سد قرار بگیرد، روستای «یرج» است که شماری از اهالی آنجا هستند.

وی می‌افزاید: دادستان به نیروی انتظامی تأکید کرده است با مردم روستا برای تخلیه تعامل لازم را داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: چنانچه برخی از اهالی برای تخلیه مقاومت کنند، بنا به حکم دادستان، نیروی انتظامی اقدام‌های لازم را انجام خواهد داد، البته تا حالا برخوردی نبوده و با همکاری اهالی مواجه بوده‌ایم.

«مانیان» زیر آب نمی‌رود

فرماندار جهرم در خصوص به زیر آب رفتن روستای «مانیان» با سرریز شدن سد سلمان فارسی می‌گوید: مانیان به هیچ وجه زیر آب نمی رود، چون این روستاها در بالادست سد واقع شده و حتی اگر سد سرریز کند به روستای مانیان آسیب نمی رسد.

وی میزان بارندگی در جهرم را ۱۰۵ میلیمتر عنوان می‌کند و می‌افزاید: این بارش‌ها خوشبختانه خسارت‌های جانی بدنبال نداشته، اما خسارت‌های مالی از جمله تخریب جاده‌ها را در پی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.