شرفخانی با اشاره به اجرای طرح های محرومیت زدایی" مهر دوستی" و دستهای خالی" از سوی اوقاف، گفت:سازمان اوقاف و امور خیریه کشور طی امضای تفاهم نامه مشترکی با کمیته امداد قرار است عواید موقوفاتی که مانع شرعی ندارد را به سمت حمایت از محرومین، مستمندان و فقرا هدایت کند.

امضای توافق نامه اوقاف و کمیته امداد برای محرومیت زدایی از مسیر موقوفات آزاد/معرفی نیازهای جامعه به خیرین برای وقف های جدید

حجت الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفتگو با «قدس آنلاین»  در خصوص اهمیت مقوله محرومیت زدایی در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه از نظر شرعی و قانونی موقوفات باید طبق نیت واقف بهره گیری شود، اظهار داشت: البته بخشی از مصروفات اوقاف مربوط به مستمندان و نیازمندان است؛ بر همین اساس سازمان اوقاف در حال اجرای دو طرح با اولویت محرومیت زدایی  با عناوین" مهرِ تندرستی" و "دست های مهربانی" است.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با رئیس کمیته امداد نیز گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور طی امضای تفاهم نامه مشترکی با کمیته امداد قرار است عواید موقوفاتی که مانع شرعی ندارد را به سمت حمایت از محرومین، مستمندان و فقرا هدایت کند. در واقع می توان این موقوفات را در عرصه های مهم ازدواج، هزینه تحصیل، مسکن و درمان محرومین مصرف کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف محرومیت زدایی جزئی از دستور کارهای مدیریتی مجموعه اوقاف برشمرد و اظهار داشت: بر این اساس در مورد موقوفاتی که مشکل شرعی ندارد و واقف شرطی برایش تعیین نکرده،  می شود نگاه؛ محرومیت زدایی را اولویت بخشید؛ به عنوان مثال وقتی موقوفه ای برای هزینه سفر زائرین به کربلا و مشهد اختصاص داده می شود، می توان مستمندان و محرومین که توانایی مالی ندارند را در اولویت استفاده قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دستورالعملی راجع به جهت دهی به نیت واقفین به مجموعه زیر دست خود در کل کشور ابلاغ کرده است، افزود: شاید خیلی از برنامه های اجرا شده از سوی سازمان بی صدا باشد و دلیلش هم توجه به تکریم مستمندان و حفظ آبروی محرومین تحت پوشش در سازمان ما است.

وی همچنین با اشاره به اینکه متوسط میزان وقف بعد از پیروزی انقلاب تا سال۸۹ سالانه ۲۰۰ وقف جدید بوده، اظهارداشت: طی سالهای گذشته رشد خوبی در این مقوله داشتیم و در سال گذشته ۲۸۰۰ وقف جدید در کشور ثبت شده است؛امسال نیز تقریبا ۲۰۱۰ وقف جدید داشته ایم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به بحث مشاوره وقف در سطوح استانی و شهرستانی با توجه به نیازهای محلی و جهت دهی محلی به موقوفات اشاره کرد و گفت: احصای نیازهای محلی در شهرستان ها و استانهای کشور طراحی شده است؛ شاید در یک استان در حوزه عزاداری ها نیاز به وقف جدیدی نداشته باشیم و مثلا مقوله ازدواج در اولویت باشد، لذا طی مشاوره های صورت گرفته به خیرین اولویت های وقف را مد نظر قرار می دهیم؛ در بحث معرفی نیازهای جدید جامعه در عرصه های جدید نیز فعالیت هایی صورت گرفته و با همین رویکرد مشاوره و هدایت واقفین شکل گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.