در اکثر شهرستانهای فارس فقر زیاد است و خیلی از روستاها که زمانی خود تولیدکننده بودند و غذای شهرها را تهیه میکردند امروز اکثرا به دلیل فقر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار  گرفته اند.این ها دلیل بیداد کردن فقر و بی کاری در این استان است.

به خاطر خشکسالی باغ های آباد شیراز، خرابه شده اند/کسانی که سفره دار بودند؛ امروز محتاج کمیته امداد شده اند/حقوق شهروندی باید از کاغذ و شعار به مرحله عمل برسد

اختصاصی «قدس آنلاین»؛  وقتی خشک سالیِ حاصل از برداشت های بی رویه از آبهای زیرزمینی قطبِ تولیدات کشاورزی را به جایی می رساند که مردمی که پیش از این در روستاهای شیراز به سفره داری شهره بودند، طعم تلخ فقر و حاشیه نشینی را بچشند، از بی تدبیری ها نمی توان بی تفاوت گذشت، آن هم وقتی منشور حقوق شهروندی از حقوق اولیه ای می گوید که مطالبه اش دور از ذهن نیست.  

اصغر مسعودی نماینده نی ریز و استهبان در گفتگو با «قدس آنلاین» در خصوص مطالبات مردم حوزه انتخابیه متبوعش از مسئولین،  می گوید: مهمترین نکته ای که به نظرم دولت باید روی آن توجه کند بحث احیای تالاب ها و به ویژه دریاچه بختگان است. در حوزه انتخابیه ما تالاب تشت و بختگان را داریم که هر دو هم بسیار مهم است. بعد از اینکه دریاچه بختگان و تالاب تشت این وضعیت را پیدا کرد روی بحث بادام و انار استهبان که از محصولات مهم استان فارس هستند تاثیر گذاشته است. مهمترین کاری که دولت باید انجام دهد همین دو مورد است چرا که اکنون بحث ریزگردها در خوزستان فاجعه بزرگی را به بار آورده است و اگر دولت به فکر دریاچه بختگان هم نباشد این فاجعه در فارس تکرار خواهد شد.

نجات بختگان نیاز مند عزم ملی است نه تشکیل کارگروه ها

وی ادامه می دهد: نکته مهم این است که صحبت هایی برای احیای دریاچه بختگان شده و اعتباراتی نیز منظور شده اما متاسفانه تنها در قالب حرف بوده است. تنها جلسات کار گروهی بوده و آنچه سبب نجات دریاچه بختگان می شود و به تناسب سبب نجات کشاورزی می شود این است که یک عزم ملی برای نجات این دریاچه باشد چرا که الان وضعیت حاشیه نشینان برخی روستاهای دریاچه بختگان به گونه ای است که نزدیک ۱۲سال آب شرب نداشتند و الان ۵_۶سال است که وضعیت آب بهداشتی هم مناسب نیست و با تانکر به این روستاها آبرسانی می شود.

نماینده نی ریز و استهبان با بیان اینکه در شهرستان نیریز ۲۳۰روستا وجود دارد، ادامه می دهد:  به  ۱۰۰روستا با تانکر آبرسانی میشود. طبیعی است که وقتی شغل ۵۰_۶۰ درصد، مردم کشاورزی بوده وضعیت بیکار ی بسیار نگران کننده باشد.

وی همچنین با ابراز تاسف از اینکه به سبب رکودی که در جامعه وجود دارد رونق اقتصادی  و کار در موارد دیگر هم کم رنگ شده است، اعلام می کند: ما اکنون ۲۰۰واحد سنگبری داریم که بیش از ۱۵۰واحد آن یا در حالت نیمه فعال بوده  و یا تعطیل هستند. متاسفانه بحث مهاجرت خارج استان هم جوابگوی وضعیت فعلی نیست.

مسعودی با بیان اینکه بخش های بالا دستی برای دریاچه بختگان و آب شرب شیراز و دیگر شهرهای استان را احداث کردند ولی حق آبه ها را حفظ نکردند، اظهار می کند: بحث صنعت و آب صنعت هم مسئله بعدی است که خیلی خاموش دارند آب را می برند ولی نظارتی صورت نمیگیرد.

این نماینده مردم استان فارس در مجلس در ادامه می گوید: بارندگی های خوبی در فارس آغاز شده که امیدوارم ادامه یابد با این حال آنچه در کشاورزی فارس معضل است این است که بحث الگوی کشت اصلاح نشده؛ میبینیم که اکنون با وجود این همه کم آبی برنج کشت می شود. با وجود همه کم آبی ها گندم ما کاهش کشت نداشته چرا که الگوی کشت اصلاح نشده است.

وی با اشاره به اینکه چاه های بسیاری در فارس وجود دارد که باید با توجه به وضعیت کنونی این استان توجه و نگاه ویژه  ای شود، تاکید می کند: متاسفانه زمانیکه استان فارس، بار خودکفایی رابه دوش میکشید  باید توجه ویژه ای به این استان میشد که امروز از این توجه هم خبری نیست. تولید انجیر شهرستان استهبان در شرایط نرمال ۱۷هزار تن بوده است ولی الان به ۳هزار و ۵۰۰تن کاهش یافته است. در واقع حدود یک پنجم شده است.

مسعودی ادامه می دهد: من به عنوان یک نماینده مجلس هنوز عزم جدی دولت را برای احیای دریاچه بختگان ندیدم؛ کارگروه هایی گذاشته شده و برنامه ای تدوین شده است که تا آخر سال نهایی می شود. اما نکته مهم اینجاست که ۱۰سال در جایی خشکسالی بود اما هنوز برنامه احیا را اجرایی نکرده اند. در حالیکه میتوانند همان برنامه احیای ارومیه را اینجا اجرا کنند و همه دست به دست هم بدهند.

وی با تاکید می گوید: هنوز خطر خشکسالی را خیلی ها درک نکردند و مشکل بیکاری و اشتغال را هم جدی نگرفته اند. وضعیت بغرنج آب در استان فارس مدیریت نمی شود. قطعا باید آب مدیریت شود. کسی که تمام زندگی و سرمایه اش به یک چاه وصل است اگر آن چاه را پر کنند چه خواهد کرد؟ باید حق کاشت به خیلی ها بدهند. حق آبه ها باید داده شود. شیوه کار هم باید عوض شود. در بحث پارک ملی بهرام گور هم میتواند بدون هزینه اضافی اشتغالزایی کنند. اما متاسفانه در این زمینه هم آنطور که باید عمل نمیشود.

این نماینده استان فارس در مجلس دهم در عین حال با اشاره به اهتمام دولت به کارگروه محوری  تذکر می دهد: با جلسات که کار حل نمیشود و  نتیجه کارِ،  کارگروهی را باید در اجرا دید؛  حقوق شهروندی باید از کاغذ و شعار به مرحله عمل برسد. ما دریاچه ارومیه را به عنوان پایلوت داریم به حتم می توان کار را اجرا کرد. هر چند نمونه آزمایشات ارومیه و بختگان را به کانادا ارسال کردیم  و طرح هایی برای جلوگیری از ریز گردها ارائه شده و ما این نتایج را به دکتر ابتکار هم ارائه کرده ایم. که اگر جواب بدهد میتواند بحثی برای مقابله با ریزگردها باشد.

کسانی که تا دیروز سفره دار بودند؛ امروز محتاج کمیته امداد شده اند

محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا در مجلس دهم نیز  با اشاره به اینکه بیشترین شهرستانهای کشور در  استان فارس است، در گفتگو با خبرنگار «قدس آنلاین»  می گوید: دو سال بود که این استان تولیدکننده اول ذرت و گندم و این قبیل محصولات بود اما من تصورم این است که یکسری برخوردهای احساسی در این زمینه از حدود ۳۰_۳۵سال پیش صورت گرفته و رقابت برای اول و دوم شدن ها باعث شد بدون توجه به علم جغرافیا و علم آب اقدام به برداشت های بی رویه از حوزه آبی شود که امروز بسیاری از شهرستانهای این استان از جمله فسا را با  مشکل آب شرب مواجه کرده است.  

وی ادامه می دهد: از جهتی تغییر اقلیم را داریم وکشور ماکشوری نیمه بیابانی است که استان فارس در این اقلیم قرار گرفته و از جهت دیگر شغل اصلی روستانشینان فارس اول کشاورزی و بعد دامپروری است که ضربه به یکی به دیگری هم ضربه وارد میکند. از جهت دیگر فارس در افزایش صنعت هم هیچگونه پیشرفتی نداشته است. همه اینها دست به دست داده و کسانی که تا دیروز خود سفره دار بودند امروز محتاج کمک های کمیته امداد شده اند. به همین دلیل مهاجرت و ترک روستاها صورت میگیرد. قبل از انقلاب ۷۰درصد روستایی و ۳۰درصد، شهری داشتیم ولی امروز ۳۰درصد روستایی و ۷۰درصد، شهری داریم. حال مشکل کجاست؟

نماینده مردم فسا متذکر می شود: این مهاجران ماوا و مسکنی در شهر ها ندارند و حاشیه نشین میشوند و ضمن بیکاری در معرض اعتیادو سایر آسیب های اجتماعی قرار میگیرند؛  بچه های آنها کودکان خیابانی و کودکان کار می شوند و از مدرسه ها گریزان هستند و به شدت امنیت جامعه را در آینده تهدید میکنند. وقتی حاشیه شهرهای کوچک هم با مشکل مواجه شود به حاشیه شهرهای بزرگتر مهاجرت میکنند و کشور را با چالش بزرگی مواجه میکنند.  حال چه باید کرد؟

وزارت کشاورزی الگوی صحیح کشت را ارائه دهد/ طرح های آبخیز داری در فسا اجرایی شود

به گفته وی بهره برداری از آب در کشور ما مناسب نیست چه در حوزه آب شرب چه صنعت و چه کشاورزی لذا وزارت جهاد کشاورزی، باید الگوی صحیح کشت را به مردم ارائه دهد. وزارت نیرو هم باید تعرفه های گرمسیری را برای فسا قرار دهد که مردم مجبور نشوند در ماه های گرم از کولرهای آبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طرح های آب خیز داری و آبخوان داری باید اجرا شود، اظهار می کند: یک روز در شهر ما ۹۰میلیمتر باران باریده ما باید بتوانیم این آب ها را مهار کنیم. سدی به نام سد تنگ خمار داریم و فقط یک دریچه میخواهد که اگر ما این را داشتیم میتوانستیم این آبها را مهار و به سفره های زیر زمینی کمک کنیم.

جمالی در عین حال متذکر می شود: باید داشته هایمان را مدیریت کنیم. ما هم کم داریم و هم بد مدیریت میکنیم. باید آموزشهای مهارتی هم برای کشاورزان داشته باشیم و هم موانع را از سر راه کسانی که میخواهند، صنایع کوچک را راه اندازی کنند برداریم. چون صنایع بزرگ مصرف آب زیادی هم دارند و نباید در شهرهایی که آب نیست پتروشیمی و فولاد باشد. چند میلیون متر مکعب آب از کجا قرار است تامین شود؟

خالی شدن روستاها بخاطر بیکاری در استان فارس به معضل تبدیل شده

مسعود رضایی نماینده مردم شیراز نیز در گفتگو با «قدس آنلاین» با بیان اینکه متاسفانه در سالهای متمادی هیچگونه توجهی از لحاظ صنعت به استان فارس نشده است، می گوید: اگر یک زمانی استان فارس قطب الکترونیک بود،  جایگاهش را از دست داده،  امکانات صنعتی نه تنها رشد نکرده که پس رفت هم داشته است. بعد از انقلاب به قطب کشاورزی بودن استان توجه شد تا از این لحاظ رشد کند؛  در این ۳۰سال فارس حرف اول را در تولید محصولات کشاورزی میزد،  ولی متاسفانه در اثر همین بی رویه استفاده کردن از منابع آبی و خاکی و خشکسالیِ بوجود آمده مزید بر علت شده به گونه ای که کشاورزی هم آن کشاورزی سابق نیست و دیگر پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه اکثر روستاها به دلیل نبود شغل و بیکاری به شهرهای مرکزی از جمله شیراز مهاجرت میکنند، اظهار می کند: این روند یک معضل بزرگ به نام حاشیه نشینی ایجاد کرده که خود عاملی برای ایجادفقر و فسادو آسیب ها ی اجتماعی است.  خیلی از مسائلیکه امروز به وجود آمده در پس همین فقر و ناچاری بوده است. روستاییان به مرکز استان مهاجرت کرده اند و اینجا هم چون صنعتی نبوده است به کارهای دلالی و کارهای کاذب روی آورده اند که خود مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.

رضایی متذکر می شود: شاید اگر تمهیداتی در این خصوص سنجیده نشود خود به یک بحران مبدل می شود. بحران اینجا مصداق پیدا می کند و کاملا درست است. در اکثر شهرستانهای فارس فقر زیاد است و خیلی از روستاها که زمانی خود تولیدکننده بودند و غذای شهرها را تهیه میکردند امروز اکثرا به دلیل فقر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار  گرفته اند. این ها دلیل بیداد کردن فقر و بی کاری در این استان است.

احیای کشاورزی استان در گرو برداشت از خلیج فارس طبق برنامه ششم

وی تاکید می کند: شغل اصلی مردم کشاورزی بود و این راهم که از دست دادن صنعتی هم در استان وجود ندارد. بنابراین به یک گروه فقیر و نیاز مند مبدل میشوند.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه در احیای آبهای زیر زمینی به منظور برگشت کشاورزی به اوضاع سابق که کاری از دست ما بر نمی آید، ادامه می دهد: درواقع خشکسالی سبب شده آب های سطحی به کلی قطع شود و  سفره های زیرزمینی آب که برای نسل آینده هم بودند الان در خیلی جا ها به متراژ ۴۰۰_۵۰۰رسیده است. که خود یک فاجعه بزرگ است که به آبهای شور و نمکی و غیر قابل استفاده رسیده است.

وی همچنین می گوید: در برخی جاها مانند اطراف جهرم هم چاه های آب آنقدر پایین رفته که غیر  قابل استفاده شده است تا جایی که امروز باغ های آباد جهرم تبدیل به خرابهای شده اند.  معلوم نیست چه تمهیداتی برای آن بسنجند ...که بخواهند کشاورزی رارونق ببخشند و از روش های علمی جلوی کشاورزی سنتی و مصرف بی رویه آب را بگیرند؛  البته طبق آنچه در برنامه ششم توسعه هم عنوان شده  میتوان از بهره برداری از آب خلیج فارس (برای شیرین سازی) اگر  امکانات دولت جوابگو باشد می توان یک مقداری کشاورزی فارس را زنده کرد.

 این نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین اشاره می کند: مصوبه ای داریم که در حدود ۳۰درصد،  آب های شهرهای جنوبی را از طریق آب های شیرین به این منطقه بیاورند. تا فارس از آن بهره مند شوند. به سرعت نمیتوان اجرایش کرد و دولت باید به تدریج در پنج ساله ششم آن را اجرا کند منتهی بستگی به اعتبارات آن هم دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.