قدس آنلاین - کاخ سفید روزهای پرآشوبی را پشت سر می گذارد. دقیقا ظهر روز گذشته بود که اتاق شرقی کاخ سفید شاهد جلسه ای خصوصی با حضور دونالد ترامپ و «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا بود؛ نشستی عادی و آرام، اما در پشت صحنه، جنجالی در جریان بود.اتفاقاتی که نخست با استعفای اجباری مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا رقم خورد. نخستین بار این سی ان ان بود که طی خبری فوری اعلام کرد: «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، به دلیل اتهامات مطرح شده علیه وی در خصوص ارتباط با سفیر روسیه پیش از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا، از سمت خود استعفا کرد.

استعفای وی در حالی مطرح شد که پیش از این اتهاماتی مبنی بر ملاقات وی با سفیر روسیه در واشنگتن پیش از مراسم تحلیف ترامپ افشا شد. گفته می شود وی درخصوص احتمال لغو تحریم های آمریکا علیه مسکو با سفیر روسیه بحث و گفتگو کرده است.

آشوب دولت از کجا آغاز شد؟

درست همان روزی که رییس جمهور آمریکا مشغول صدور فرمان جدید برای تشدید تحریم های اقتصادی علیه مسکو بود، فلین در مقام مشاور امنیتی رییس جمهوری منتخب آمریکا با سفیر روسیه در واشنگتن دیدار کرد.

دموکراتها و گروهی از جمهوری خواهان معتقدند این دیدار با هدف اطمینان بخشی به مقامات ارشد روسیه مبنی بر کنار گذاشتن سیاست خصمانه دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین امریکا در قبال روسیه در دوران ریاست جمهوری ترامپ بوده است. اثبات این موضوع، میتواند دردسرهای فراوانی برای دولت ترامپ ایجاد کند. اما ناظرین معتقدند که با استعفای فلین، قائله خاتمه نخواهد یافت و رسوایی های این پرونده با توجه به ادامه تحقیقات اداره فدرال می تواند دامن برخی دیگر را در کابینه ترامپ بگیرد. اما «فلین» با اعتراف به گفت‌وگوی محرمانه درباره تحریم‌های روسیه، پیش از بروز هر فاجعه بدتری عذرخواهی کرد. مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اعتراف به گفت‌وگوی محرمانه خود با سفیر روسیه درباره تحریم‌های ضدروسی در روزهای پایانی دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» از این بابت عذرخواهی کرده است.
 

درخواست تعلیق فلین توسط اقلیت دموکرات مجلس

نانسی پلوسی رهبر اقلیت دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا به توجه به محرض شدن ارتباط فلین با سفیر روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مایک فلین مشاور امنیت ملی ترامپ تا اعلام نتایج تحقیقات اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) باید از سمت خود تعلیق شود. به گزارش دیلی میل، بیانیه پلوسی در ادامه می افزاید: تمام  امتیازات قانونی فلین تا اعلام نتایج اداره تحقیقات فدرال آمریکا درباره ارتباطات با سفیر روسیه در آمریکا، باید از وی سلب شود.


آیا ترامپ مهره خوبی برای پوتین خواهد بود؟

پیروزی فردی چون ترامپ در انتخابات آمریکا یک رویداد به غایت دلخواه  برای دولتمردان مسکو است. ترامپ دولتمردی است که به رغم همه روسای جمهور پیشین آمریکا شعار اولویت مسایل داخلی آمریکا را داده و به نظر می رسد از ماجراجویی خارجی و احساس رقابت و خصومت با روسیه بری باشد. او بارها گفته که دوران هزینه کردن از اقتصاد آمریکا برای ماجراجویی های بین المللی و حمایت از متحدان سنتی آمریکا در مناطق مختلف دنیا به سر آمده است. اوکمتر واژه هایی چون جهان آزاد و رهبری جهانی آمریکا را بر زبان می راند و در عوض بیشتر و بیشتر بر بهبود کیفیت زندگی مردم آمریکا، بازگرداندن عظمت از دست رفته به مردم آمریکا، " محدود کردن و حصار کشیدن به دور آمریکا"؛ " مقابله با ناامنی های داخلی ناشی از ورود مهاجران " و  در مجموع نوعی "انزوا گرایی بین المللی" تاکید دارد. بر همین اساس از همان زمان ورود ترامپ به گردونه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او گزینه ای مطلوب برای روسیه تصویر شده است؛ چون بر روی کاغذ هر رییس جمهوری که فاقد روحیه جنگندگی باشد برای "ولادیمیر پوتین" قدرت شماره اول روسیه، مطلوب تر است.

خیانتی از جنس واترگیت در آمریکا آغاز شده است

چند منبع نزدیک به ترامپ اعلام کرده اند که مشاوران وی از اینکه به طور ناگهانی و به خاطر یک افشاگری، اخراج یا مجبور به استعفا شوند، نگران هستند. حتی برخی از مدیران انتخاباتی ترامپ که در ابتدا از اینکه سمتی در کاخ سفید نگرفتند ناراحت بودند اکنون که با وضعیت آشوب زده دولت مواجه شده اند خوشحال هستند که داخل کاخ سفید نیستند.

«رینس پریباس» رئیس ستاد کاخ سفید از سوی منتقدان و حتی از سوی برخی طرفداران ترامپ فردی ضعیف توصیف شده است. منتقدان وی می گویند او باید وقت بیشتری برای اداره کاخ سفید اختصاص دهد.

برخی اظهارنظرهای متناقض ترامپ درباره مشاورانش نیز بر پیچیدگی ماجرا افزوده و نشان می دهد کارها در کاخ سفید آن طور که باید پیش نمی رود. برای نمونه «کلیان کانوی» یکی از مشاوران ترامپ در تلویزیون گفت که رئیس جمهور به فلین اعتماد کامل دارد. اما یک ساعت بعد «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید چیز متفاوتی گفت: رئیس جمهوری در حال بررسی اوضاع است. حتی گفته می شود خود شون اسپایسر نیز یکی از افرادیست که پیش بینی می شود در روزهای آینده مجبود به استعفا شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.