ساری- نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی معتقد است: باوجود ظرفیت ها و بسترهای مناسب در مازندران برای ایجاد چند منطقه آزاد تجاری در این استان، لایحه پیشنهادی دولت برای احداث مناطق آزاد در ۲۰ استان کشور، به مردم مازندران بی توجه بوده است.

مازندران در حسرت ایجاد بنادر اقتصادی آزاد

به گزارش قدس آنلاین، آذر امسال بود که منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در گلستان به منطقه آزاد تبدیل شد و این امر واکنش های مختلفی را در پی داشت لذا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توسعه و افزایش بندرها و گلوگاه های منطقه آزاد خیلی روی خوش نشان نمی دهند.

بر اساس تعاریف علم اقتصاد، منطقه آزاد محدوده مشخص و معینی است که هدف و اولویت اصلی آن ارائه مشوق های مالیاتی برای توسعه و رونق گرفتن هرچه بیشتر صادرات است.

برخورداری از معافیت های مالیاتی که باعث می شود محصولات وارداتی با قیمت های کمتری در بازارهای داخلی عرضه شوند، یکی از امیدهای مسئولان در استان های مختلف و به ویژه مناطق ساحلی برای توسعه اقتصاد استان خود است. در مازندران سه منطقه بهشهر، بابلسر و نوشهر به عنوان مناطق مستعد راه اندازی منطقه آزاد شناخته می شوند و مسئولان این شهرستان ها مدعی هستند که زیرساخت های لازم برای احداث مناطق آزاد را دارند.

در همین راستا، علی نجفی، نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی درخصوص لایحه پیشنهادی دولت به مجلس می گوید: در این لایحه حدود ۲۰ استان در لیست منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفته اند که نام مازندران در میان آن ها وجود ندارد.

وی منطقه آزاد تجاری را فرصتی مهم برای توسعه استان می داند و می گوید: مازندران ظرفیت های بسیاری برای احداث مناطق آزاد تجاری دارد.

نجفی ادامه می دهد: سواحل دریای خزر، ارتباط با کشورهای همسایه و نیز قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی شمال-جنوب از ظرفیت های مهمی است که بسترهای لازم برای ایجاد مناطق آزاد در مازندران را فراهم می کند.

وی بیان می کند که به دلیل تفاوت دیدگاه و اختلافات در میان مسئولان استانی، ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

عضو کمسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: بیانیه ای برمدار عقلانیت و منافع استان صادر کرده ایم تا این فرصت طلایی از مازندران دریغ نشود.

وی معتقد است ایجاد حداقل یک نقطه به نام منطقه آزاد تجاری در استان مازندران می تواند مردم استان را از این ظرفیت ها بهره مند کند.

بابلسر گزینه روی میز

 اما بابلسر شهر دیگری است که همواره نامش در لیست مناطق آزاد تجاری شدن وجود دارد. مسئولان شهرستانی و استانی که چراغ خاموش با جلسات متعدد، ایجاد منطقه آزاد تجاری در شهرستان بابلسر را پیگیری می‌کنند، در حال حاضر برنامه‌ای برای اطلاع رسانی ندارند.

البته شنیده شده که برگزاری جلساتی برای عملیاتی کردن این پروسه نیز در دست اقدام است.

استاندار مازندران درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری در این شهرستان گفته است: ایجاد منطقه آزاد تجاری در این شهرستان در حد حرف است، هنوز تصمیم اساسی برای این موضوع گرفته نشده است.

مطرح کردن بابلسر فاقد امکانات زیرساختی برای اعلام منطقه آزاد تجاری اگرچه در ظاهر اقدام ارزنده به نظر می‌رسد و در نگاه اول سیل امکانات را به سمت مازندران گسیل می‌دهد ولی آیا واقعاً تدبیری اتخاذ شده که به محیط‌زیست، منابع طبیعی، دریا، اراضی کشاورزی و ساحل این شهرستان دست‌اندازی نشود؟

نوشهر مستعد بندر آزاد

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع منطقه آزاد تجاری نوشهر اشاره کرده و گفته است: انتظار ما این است که رئیس‌جمهور منطقه آزاد تجاری نوشهر را تصویب کند.

وی بیان می کند:  منطقه آزاد تجاری نوشهر مختص به نوشهر نیست بلکه متعلق به غرب مازندران است و اقتصاد این منطقه را متحول می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه اکنون بهترین زمان برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با روسیه است، تصریح کرد: منطقه آزاد به معنای صرفا واردات کالا نیست بلکه باید بنا را بر صادرات بگذاریم و این سبب می‌شود تولیدات منطقه به راحتی صادرات شود. اما این قصه سر دراز دارد و تا اعلام رسمی آن نمی‌توان درباره قطعیت آن صحبتی به میان آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.