فرهنگ لمس‌کردن کاغذ از هرچیزی مهم‌تر است. جاری‌شدن این فرهنگ باعث می‌شود برای خواندن کتاب همه دست به جیب شوند.

کتاب رایگان علاج درد کتاب‌نخواندن نیست

قدس آنلاین - همیشه وقتی بحث گریز مخاطب‌ از مطالعه پیش می‌آید، یکی از دلایلی که برای آن مطرح می‌شود گرانی کتاب است. این در حالی‌ است که خانواده‌ها تن به خرید لوازم غیرضروری می‌دهند اما وقتی نوبت به خرید کتاب می‌رسد، برای صرفه‌جویی و جلوگیری از اتلاف هزینه! به‌راحتی از خرید کتاب چشم‌پوشی می‌کنند. 

یکی از نویسندگان معتقد است: برخلاف نظر بسیاری از دوستان که می‌گویند کتاب باید یارانه داشته باشد یا رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، من اعتقاد دارم باید فرهنگ مطالعه کتاب در جامعه جاری شود. به نظر من، فرهنگ لمس‌کردن کاغذ از هرچیزی مهم‌تر است. جاری‌شدن این فرهنگ باعث می‌شود برای خواندن کتاب همه دست به جیب شوند.

سیدمجید گل‌محمد می‌گوید: بسیاری از بزرگ‌ترهای خانواده‌ها عادت کرده‌اند روی رایانه یا تبلت مطالعه کنند. همین مسأله باعث می‌شود روح کتابخوانی در خانواده از بین برود. چون وقتی کتاب در دست والدین باشد، بچه‌ها هم با گذشت زمان به این مسأله عادت می‌کنند و همین باعث می‌شود مطالعه کتاب جزیی از سرگرمی‌های ‌روزانه یک خانواده و کالایی غیرقابل حذف شود.

وی با بیان اینکه علی‌رغم تصور بسیاری، کتابِ رایگان باعث اهمیت کتاب نمی‌شود بلکه از اهمیت آن کم می‌کند، می‌گوید: کسی که برای کتاب پول می‌دهد، کتاب را می‌خواند. بارها در ادارات مختلف شاهد بوده‌ام که کتابی خاص به پرسنل اهدا شده و روی میز همه کارمندان بوده است اما کمتر کسی بوده که آن را خوانده باشد. مسلماً اگر برای خواندن کتابی پول داده شود، حداقل به خاطر پول هم که شده، خوانده می‌شود یا تورق می‎گردد.

نویسنده «نوفل لوشاتو؛ پایان غربت» معتقد است: غیر از خانواده، فرهنگ کتابخوانی باید به مدارس هم منتقل شود؛ البته نه با اقدامات کلیشه‌ای بلکه این علاقه‌مندی باید با خلاقیت همراه باشد و در اقداماتی که منجر به توسعه کتابخوانی در جامعه می‌شود، تأمل و تجدید نظر گردد. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.