خبر وزیر درباره تشکیل سازمان مستقل نظام هنری، آن‌قدر تازه و دست اول است که هیچ‌کس از کمّ و کیف و عملکرد آینده این سازمان اطلاعی ندارد؛ نه کمیسیون فرهنگی مجلس و نه هنرمندان. البته مجلسی‌ها رسیدن این لایحه به امسال را بعید می دانند.

سازمانی که هیچ‌کس از تشکیلش خبر ندارد

قدس آنلاین - سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌جمعه‌شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه مازندران از تشکیل سازمان مستقل نظام هنری خبر داد و گفت که پیش‌نویس اولیه این سازمان نیز تهیه شده است و هدف از تشکیل آن، سپردن همه فعالیت‌های مربوط به هنر به افراد متخصص عنوان کرد.

وزیر در این گفت‌وگو همچنین به سازمان نظام رسانه‌ای اشاره کرد که در این سازمان نیز مشکلات رفاهی، بیمه، رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای در مطبوعات، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری زیر پوشش مستقیم و تخصصی این سازمان قرار خواهد گرفت. وزیر ارشاد هدف اصلی از تشکیل ۲ سازمان جدید رسانه‌ای و هنری را انتخاب افراد متخصص در هر سازمان و رسیدگی تخصصی‌تر و پویاتر شدن فعالیت‌های تخصصی فعالان زیر پوشش این سازمان دانست.

وی همچنین خبر از مراحل تشکیل سازمان جدید رسانه‌ای داد و گفت جزییات لایحه تهیه‌شده در این باره یکشنبه آینده در کمیسیون فرهنگی دولت بررسی می‌شود.

صرف‌نظر از چرایی تشکیل چنین سازمانی که با توجه به اهداف پیش روی آن و ابعاد وسیع هنر و رسانه ظاهراً عریض و طویل خواهد آمد اما طرح، تصویب و به‌اجرارسیدن آن با اما و اگرهایی روبه‌روست. با توجه به این که کمتر از ۳ ماه به پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده است و هنوز تکلیف دولت بعد و کابینه آن مشخص نیست، به نظر می‌رسد تصمیم برای تشکیل چنین سازمانی عجیب و سؤال‌برانگیز است. نکته اول اینکه تصویب و اجرایی‌شدن آن به زمان مشخص و کافی نیاز دارد که زیر سایه یک برنامه‌ریزی مدون به ثمر بنشیند و مهم‌تر آنکه آیا این دولت وقت کافی برای انجام این مهم را دارد؟ از طرفی دیگر، موازی‌کاری میان نهادهای فرهنگی و هنری داخل و خارج از ارشاد با چنین سازمانی جای بررسی دارد که چقدر در این میان دچار موازی‌کاری و یا اختلاف‌های سلیقه‌ای خواهیم شد.

مجلس: اطلاع نداریم

از سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره این طرح جویا شدیم و نظر یکی از هنرمندان را نیز نسبت به این طرح پرسیدم که در ادامه می‌خوانید.

ذوالقدر درباره این خبر اظهار کرد: من هم این خبر را شنیده‌ام اما هنوز چیزی در کمیسیون فرهنگی مطرح نشده است. به هر حال این لایحه‌ای است که از سوی دولت می‌آید و قطعاً آنها بیشتر راجع به آن نظر دارند و اینکه چه برنامه‌ای برای نظام هنری دارند و چه مواد و قوانینی هم برای این نظام هنری در نظر گرفتند.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه افزود: جزییات را باید آنها توضیح بدهند اما این طرح هنوز در کمیته فرهنگی نیامده که بتوان درباره آن دقیقاً نظر داد. ما هم مثل شما شنیدیم که قرار است به کمیسیون فرهنگی بیاید. در حال حاضر درگیر ارجاعیه شورای نگهبان و برنامه و بودجه هستیم و این برنامه مشخص نیست اما آقای پژمان‌فر، رئیس کمیسیون، پیش‌تر اعلام کرد که جلسه‌ای در مورد این طرح خواهیم داشت و زمان تشکیل جلسه بستگی به زمان بررسی بودجه دارد.

ذوالقدر به طرح سازمان رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: این طرح هم هنوز مطرح نشده است و از آن هم فعلاً خبری نیست. اما اینکه این طرح‌ها تا پایان سال تصویب شود و به صحن مجلس برسد، بعید است. شاید در خود کمیسیون فرهنگی مطرح شود اما اینکه تا پایان امسال به صحن مجلس برسد، مشخص نیست.

وزارت ارشاد سردرگم است

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست و مدیر خانه کاریکاتور، درباره طرح تشکیل سازمان نظام هنری مستقل عنوان کرد: من چیزی در مورد این خبر نشنیدم و اولین بار است که از شما می‌شنوم. واقعیت این است که وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ و هنر موضع روشنی ندارد و یک‌جور سردرگمی‌ در کارهایش مشاهده می‌شود. مشخص نیست وزارت ارشاد هدفش از برگزاری این اتفاق چیست.

وی تأکید کرد: در مورد تشکیل سازمان نظام هنری مستقل هم این سؤال مطرح می‌شود که چرا تاکنون اتفاق نیفتاده است؟ چیزی که در حوزه هنرهای تجسمی ‌به صورت خیلی جدی مطرح است این نکته است که اصلاً تکلیف و موضع مشخصی وجود ندارد. وی درباره عملکرد وزارت ارشاد گفت: تاکنون در حوزه هنر مقاومت اتفاق مؤثری نیفتاده است. واقعاً اگر هم اتفاقی افتاده و ما بی‌خبریم، ما را در جریان بگذارند. من در حوزه تخصصی خودم می‌توانم نظر بدهم. ما به بحث یمن و غزه، سوریه، عراق و فلسطین به‌شکل جدی پرداخته‌ایم و کارمان را بی‌وقفه در حمایت از مظلومان عالم ادامه می‌دهیم. چندی پیش نمایشگاه بزرگی با عنوان «آیلان کردی» برگزار کردیم؛ کودک ۳ سال و نیمه سوری که پیکرش در سواحل یونان پیدا شد؛ یک کار و اقدام بشردوستانه که منجر به حضور هنرمندان ۴۳ کشور جهان شد. در این اتفاق صرفاً ۳ تندیس به عنوان جایزه در نظر گرفتیم. دل‌های فطرت‌جو از هر نژاد و دینی در این اقدام انسانی مشارکت کردند و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی داشت که حالا دیگر علاوه بر نماد حنظله امضای شهید ناجی العلی، نماد آیلان کردی هم در آثار هنرمندان بزرگ دنیا وجود دارد. چرا وزارت ارشاد در این اتفاقات نقشی ندارد؟

وی در ادامه افزود: وقتی بحث داعش را به‌شکل جدی پیگیری کردیم، باز هم ورود پیدا نکردند. بیشترین دغدغه وزارت ارشاد مباحث صرفاً هنری است. در حالی که بنیان تمام دنیا بر اساس سیاست‌گذاری‌هایی است که هنر فضایی برای اشاره به مباحث انسانی و ارزشی داشته باشد. ما به عنوان کشوری که صدای انقلابمان در اقصی نقاط دنیا شنیده شده است، در عرضه هنر کار جدی انجام نداده‌ایم. وزارت ارشاد باید در جشنواره‌ای چون فجر به دنبال الگوسازی باشد و شرایطی را فراهم کند که هنرمندان به این مباحث ورود کنند. ما هنرمندان بسیار خوب و توانمندی داریم که آثار خوبشان در همین جشنواره فجر کم‌نظیر است اما به دلیل عدم تبیین موضوع و مفهوم، کارهایشان پراکنده و نامشخص است.

وی تأکید کرد: با این حال ما همیشه حامی‌ آنها بودیم و در حوزه مسایل ارزشی هر کاری از ما بخواهند، تمام‌قد کنار آنها می‌ایستیم و هرگونه خدمتی را ارایه می‌دهیم زیرا نظام به چنین رویکردی نیاز دارد و وزارت ارشاد هم باید به این موضوع توجه کند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.