حجت الاسلام شرفخانی، معاون سازمان اوقاف‌و امور خیریه گفت:کل مساجد از نظر شرعی و قانونی موقوفه هستند و از لحاظ قانونی، بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌های مساجد بر عهده این سازمان است.

کل مساجد از نظر شرعی و قانونی موقوفه هستند

به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام شرفخانی، معاون سازمان اوقاف‌و امور خیریه گفت: کل مساجد از نظر شرعی و قانونی موقوفه هستند و از لحاظ قانونی، بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌های مساجد البته با ساختاری مردمی و با استفاده از ظرفیت های مردمی بر عهده این سازمان است.

حجت الاسلام احمد شرفخانی افزود:  از تحت پوشش قرار گرفتن ۳۰ هزار نفر از خدام مساجد از سال ۸۶ تاکنون از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، خبر داد و گفت: این سازمان، در سال‌های گذشته تلاش کرده است تا خدام رسمی کلیه مساجدی را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر هر خادمی که از سوی مساجد به سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شود، پس از بررسی های لازم، شرایط بیمه شدنش فراهم می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در مورد اقدامات این سازمان در ساخت و تعمیر مساجد، افزود: دولت هر سال مبلغی را به عنوان ساخت و ساز مساجد به این سازمان پرداخت می کرد، اما متاسفانه در ۳ سال اخیر بودجه‌ای که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و اختصاص داده شده است، از سوی دولت تخصیص داده نمی‌شود.

کمترین توجه به ساخت و عمران مساجد در سه سال اخیر

شرفخانی اظهار کرد: متاسفانه در سه سال اخیر، کمترین توجه به ساخت و ساز و عمران مساجد شده است، اما با توجه به ظرفیت‌ها و مشارکت‌های مردمی در این زمینه، تلاش کرده‌ایم تا هزینه‌های موقوفات مساجد توسط هیئت امنای آن‌ها مدیریت شود و ما نقش نظارت، هدایت و راهبردی در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همین زمینه اگر خیّری اقدام به ساخت مسجد و وقف زمین برای ساخت مسجد کند، سازمان اوقاف و  امور خیریه مشاوره‌هایی در این زمینه ارایه می دهد، تا ضمن اینکه رقبات و موقوفات مساجد افزایش پیدا کنند، منابع پایداری را برای مساجد ایجاد کنیم تا اداره مساجد از طریق موقوفات صورت گیرد و نیازی به کمک های محدود مردمی نداشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و  امور خیریه کشور، با اشاره به اینکه کل مساجد از نظر شرعی و قانونی موقوفه هستند، خاطر نشان کرد: تمامی مساجد کشور در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور ثبت شده‌اند و از لحاظ قانونی، بحث آماده‌سازی و زیرساخت‌های مساجد البته با ساختاری مردمی و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.

شرفخانی همچنین گفت: در بخش عمده‌ای از کل کشور، احکام هیئات امنای مساجد توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صادر می‌شود و  آنها در مسجد مشغول به فعالیت می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.