همزمان با گزارش‌های متعدد در خصوص بحران اقتصادی در عربستان که این کشور را از حیث سیاسی نیز بی‌ثبات کرده، شبکه بی‌بی‌سی در گزارسی تبلیغاتی، می‌گوید که عربستان در حال تغییر به زندگی بهتری است.

رپورتاژآگهی بی.بی.سی از تغییر در عربستان

به گزارش قدس آنلاین، این روزها اگر از کسی در عربستان سعودی درباره تغییر در این کشور بپرسیده شود،‌ فورا پاسخ خواهد داد این تغییر به وقت و به روش خود در راه است.
 
شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» عربی با بیان مطلب فوق،‌ در گزارشی تبلیغاتی برای طرح چشم‌انداز 2030 پسر شاه عربستان، به این تغییرات در عربستان سعودی و نظر شهروندان این کشور به تغییرات آتی پرداخته است.

بی.بی.سی در این گزارش نوشت: یکی از خانم‌هایی که در ریاض، پایتخت عربستان به کسب و کار مشغول است، با همکارش شرط بندی کرده است که ممنوعیت رانندگی ماشین برای زنان نیمه سال جاری (میلادی) لغو خواهد شد.

این خانم می‌گوید: ولی معتقدم که این مسئله اوایل سال آتی اتفاق خواهد افتاد و فقط برای خانم‌های بالای 40 سال ممکن خواهد بود.

شهروندان عربستانی معتقدند که حتی خانم‌های جوان نیز پس از مدت کوتاهی خواهند توانست رانندگی کنند.

بی‌بی‌سی به روند تغییرات اشاره کرده و می‌نویسد، این تغییرات به کندی و با احتیاط در فضای اتفاق می‌افتد که مقامات دینی سخت گیر عربستان تأثیر زیادی در جامعه می‌گذارند.
بر اساس این یادداشت، گام‌های سریعی وجود دارد که بر حاکمان و جامعه عربستان سعودی با هدف تغییر ریشه‌ای در آینده کشوری تحمیل می‌شود که بزرگترین تولید کننده نفت در دنیا است.

سقوط قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی کاهش درآمدهای نفتی عربستان سعودی به نصف مشابه آن در چند سال گذشته را در پی داشت که این مسئله در مقطع کنونی گزینه سختی در راستای ضرورت اتخاذ گام‌های تغییر در این کشور است.

در این رابطه، جان اسفاکیانکس، از اعضای مرکز تحقیقات خلیج فارسی می‌گوید: نفت طی چندین دهه تنها محرک اقتصاد عربستان بوده و بیش از 90 درصد درآمد آن از فروش نفت و گاز تأمین می‌شد.

عربستان سعودی سال گذشته از چشم انداز 2030 خبر رونمایی کرد که محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد این کشور با کمک تیمی از بزرگترین مشاوران خارجی که حقوق زیادی بابت مشاوره‌های خود می‌گیرند، آن را ارائه داد.

بن سلمان و اطرافیانش به خوبی می‌دانند که نفت چاه‌های عربستان بزودی تمام خواهد شد و وزیر نفت این کشور گفته است: اجرای چشم انداز 2030 و تحقق اهداف ما باید به صورت جدی اجرا شود.

در همین راستا، خالد المعینا، روزنامه نگار و نویسنده عربستانی به آغاز محاسبه جدیدی در این کشور اشاره می‌کند و می‌گوید، همه افراد در عربستان از جمله وزرای بروکراتیک در این مسیر حرکت خواهند کرد.

بر اساس چشم انداز 2030 عربستان، حقوق و مزایا دست و دل بازانه در کارهای اداری کم خواهد شد و به احتمال زیاد بخش خصوصی یکی از محرک‌های این کشور برای پیشرفت و توسعه خواهد بود.
یکی از مدیرانی که بر مجموعه‌ از شرکت‌های بزرگ نظارت دارد، تأکید دارد که هیچ گونه استخدامی‌ای فعلا ندارند و حتی تولیدات خود را به دولت نمی فروشند تا از توانایی خود در پرداخت هزینه‌های تولیداتشان مطمئن شوند.

با این حال یکی از افراد متخصص در زمینه ارائه آمار اقتصادی که خواست نامش فاش نشود، همانند سایر مخالفین با طرح چشم انداز معتقد است بعید است که این طرح به اهداف خود برسد.

در این گزارش به صدها هزار زن و مرد سعودی اشاره شده است که در بهترین دانشگاه‌های غرب تحصیل کرده و هم اکنون به کشور برگشته‌اند و به دنبال راه‌هایی برای گذراندن تعطیلات خود در فرهنگی محافظه کارانه اند که با سینما مخالف است؛ چرا که بر اساس قوانین عربستان، نشستن مرد در کنار بانوان بدون محرم ممنوع است.

با این حال، دیگر پلیس دینی معروف به داوطلبان که به دنبال امر به معروف و نهی از منکر است، از خیابان‌های پایتخت جمع آوری شده و این اقدام به نفع ولی عهد عربستان بوده است.
ساکنان ثروتمند ریاض از افتتاح رستوران‌های جدید و کاهش محدودیت‌ها در این رستوران‌ها از جمله ممنوعیت پخش موسیقی با صدای بلند احساس خوشحالی می‌کنند.

شهروندان عربستان امیدوارند که زنان نیز در کنار مردان بتوانند رانندگی کرده و بتوانند در مسابقات «تپه‌های شنی» که سرگرمی مورد علاقه آن‌هاست، شرکت کنند.

بی‌بی‌سی در بخشی از گزارش خود به اقدامات عربستان برای اعمال مالیات بر شهروندان و دریافت هزینه در برابر خدمات شهری از قبیل آی و برق اشاره می‌کند.

از سوی دیگر عربستان قصد دارد با ایجاد مناطق گردشگری و تبلیغ آن در بین شهروندان خود از خروج بیش از 70 میلیارد ریال سرمایه در سال جلوگیری کند.
منبع: فارس
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.