در پی شکست تلاش‌ها برای برگزاری دیدار بین «خلیفه حفتر» و «فائز السراج» در قاهره، مصر امروز از تشکیل کمیته مشترک گروه‌های لیبیابی برای اصلاح توافقنامه سیاسی خبر داد.

تشکیل کمیته مشترک گروه‌های لیبی برای اصلاح توافق سیاسی

به گزارش قدس آنلاین، کمیته ملی مصر که ناظر بر پرونده لیبی است و ریاست آن را «محمود حجازی» رئیس ستاد مشترک ارتش مصر بر عهده دارد، طی دو روز گذشته نشست‌های جداگانه‌ای با «فایز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی، «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان و «خلیفه حفتر» فرمانده کل نیروهای لیبی برگزار کرد.

سخنگوی ارتش مصر در بیانیه‌ای در صفحه ارتش در فیس‌بوک اعلام کرد که در این دیدارها نتایجی حاصل شد که از جمله آن تشکیل کمیته مشترک از اعضای مجلس نمایندگان و شورای عالی دولت برای بررسی راهکار اجرای اصلاحات در توافقنامه سیاسی است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در بیانیه ارتش مصر آمده است که کمیته مذکور به مسائل توافق شده برای اجرای اصلاحات در توافقنامه سیاسی و دستیابی به یک سند توافقی و ارجاع آن به مجلس نمایندگان جهت اخذ رأی اعتماد رسیدگی خواهد کرد.

در این بیانیه اشاره شده است که اصلاحات مورد نظر شامل بازنگری در ترکیب و اختیارات شورای ریاستی، منصب فرمانده عالی ارتش لیبی و اختیارات آن و افزایش عضویت شورای عالی دولت است همچنین طرفین درباره برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی حداکثر تا فوریه 2018 توافق کردند.

به موجب توافقنامه الصخیرات که در تاریخ 17 دسامبر 2015 در مغرب تحت نظارت سازمان ملل امضا شد دولت وفاق ملی در طرابلس تشکیل شد اما تا کنون با مشکلاتی برای تحت کنترل درآوردن کشور مواجه است با وجود اینکه نیروهای آن شهر ساحلی سرت را از اشغالی داعش آزاد کردند.

در شرق لیبی نیز خلیفه حفتر و نیروهای وابسته به وی حضور دارند که از حمایت پارلمان لیبی و مصر برخوردار هستند.

در توافقنامه سیاسی الصخیرات اشاره‌ای به حفتر که نیروهای آن بخش وسیعی از شرق لیبی را تحت سیطره خود دارند، نشده‌ است.

قرار بود حفتر و سراج روز سه‌شنبه (دیروز) در قاهره با هم دیدار کنند که این دیدار آنها به دلیل مخالفت حفتر لغو شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.