۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 504329

بارش باران در منطقه جنوب کرمان طی 2 هفته گذشته و هفته جاری موجب آبگیری دریاچه هامون و تالاب جازموریان و شکسته شدن طلسم 20 ساله خشکسالی این دریاچه شد.

جازموریان پر آب شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین عبدالله زاده مدیر محیط زیست قلعه گنج گفت: سه هزار و 300 کیلومتر مربع از دریاچه هامون به دلیل شرایط اقلیمی ویژه در بیشتر مواقع سال خشک است و بخش اعظمی از آن به کفه نمکی و کفه های ‎رسی تبدیل شده بود.

وی اظهار کرد: وقوع پدیده ریزگردها در مناطق شرقی استان کرمان نیز به دلیل خشک شدن دریاچه هامون و تالاب جازموریان است.

مسئول اداره محیط زیست شهرستان قلعه گنج گفت: بارندگی های هفته جاری در حوزه های آبریز جازموریان به اندازه ای است که سیلاب ها در حال ورود به بستر جازموریان است و این حجم از سیلاب به طور قطع به دریاچه هامون هم خواهد رسید و بر حجم آب این دریاچه می افزاید.

عبدالله زاده تصریح کرد: با وجود بارش باران بزودی و در مدت زمان کوتاهی، تالاب جازموریان رخت سبز را بر تن خواهد کرد و خاطرات دوران پرآبی این تالاب برای مردم این منطقه تداعی می شود.

تالاب جازموریان از شرق به غرب در حدود 300 کیلومتر طول و از شمال به جنوب در محدوده ‌ای به عرض 100 مترمربع گسترده و بیش از نیمی از این تالاب در استان کرمان واقع شده است.

این منطقه دریاچه مانند توسط رودخانه هلیل در جنوب کرمان و رودخانه بمپور سیستان و بلوچستان تغذیه می‌ شود و درگذشته پهنه بسیار وسیعی با گونه های مختلف حیوانی بوده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.