رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با انتقاد از شرایط حاکم بر این کمیته گفت: آقای تاج این بود وعده ای که برای رنسانس در فوتبال داده بودید؟

 شاه حسینی در گفتگوی اختصاصی با قدس: آقای تاج! این بود رنسانس در فوتبال ایران؟

قدس آنلاین - گروه ورزشی - سینا حسینی : صدور آنی احکام کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص متخلفان دربی پایتخت حواشی بسیار زیادی را در فوتبال ایران به وجود آورد تا حدی که مسوولان و مربیان هر دو باشگاه نسبت به صدور چنین احکامی به شدت اعتراض کردند و مدعی شدند این احکام با بی رحمی تمام صادر شده است و باید تجدیدنظر اساسی در خصوص احکام صادره رخ دهد.

برای بررسی احکام صادره از سوی کمیته انضباطی و تبعات صدور آن در سطح جامعه به سراغ عبدالرحمن شاه حسینی رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رفتیم تا با وی در این خصوص به صورت مفصل گفت و گو داشته باشیم. در ادامه حاصل گفت و گو کامل با با شاه حسینی را مرور خواهید کرد.

* صدور آنی احکام کمیته انضباطی به نوعی باعث پیدایش یک جنجال رسانه ای شد، در حدی که عده ای این رفتار کمیته انضباطی را نوعی رفتار احساسی ارزیابی کردند در این خصوص نظر کارشناسی شما به عنوان فردی که روزگاری مسوولیت هدایت این کمیته را برعهده داشتید چیست؟
- من قبل از اینکه وارد بحث احکام صادره شوم بایستی به نکته ای بسیار مهم و ارزشمند اشاره داشته باشم، چون اگر از این مهم عبور کنیم بی انصافی بزرگی در حق مردم فهیم کشورمان داشتیم. انصاف و عدالت حکم می کند به عنوان کسی که از بیرون گود نظاره گر اتفاقات روی داده در این بازی بودم از بالا رفتن سطح فهم و شعور هواداران فوتبال و مردم خوب کشورمان تشکر داشته باشم. امروز خوشبختانه هیچ اتفاقی نمی تواند سکوهای فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد در حالی که در گذشته این اتفاق روی می داد اما حالا هر آنچه در میدان مسابقه روی دهد کوچکترین تاثیری روی رفتار هواداران ندارد.

* واکنش سکوها به جز مواردی کوچک کاملا حرفه ای بود و این اتفاق می تواند نشان دهنده رشد نگاه هواداران به مقوله فوتبال و هواداری باشد ؟
- دقیقا همین مساله است ما روزی نگران واکنش سکوها به اتفاقات داخل زمین بودیم اما امروز خوشبختانه این دغدغه برطرف شده و دیگر کسی نگران رفتارهای احساسی سکوها نیست . این یعنی هواداران ما از فوتبالیست ها و مدیران ما جلوتر حرکت می کنند .

* هیچ کسی انتظار صدور چنین احکامی در این زمان کوتاه را نداشت؟ آیا این حرکت علت خاصی داشت؟
- در پاسخ به این پرسش باید به نکته ای اشاره کنیم که یکی از بزرگترین ایرادهای وارده به مجموعه کمیته انضباطی در 8 سال اخیر موضوع سرعت رسیدگی به تخلفات بود یعنی کوتاه ترین زمانی که به یک تخلف رسیدگی می شد حداقل 10 تا 15 روز بود که این موضوع به یک انتقاد همیشگی تبدیل شده بود. هرگز هم در طول این سال ها مشخص نشد که چرا و به چه علت این تاخیر در برخورد با متخلفان صورت می گیرد در حالی که منطق قضاوت و عدالت بر این است که وقتی فردی تخلف می کند باید تا قبل از این که مسابقه جدیدی شکل بگیرد محرومیت فرد خطاکار اعلام شود. چون در غیر این صورت تیمی که باید از بروز این تخلف منفعت ببرد ضرر می کنند! تاخیر در صدور رای بزرگترین ایراد به مجموعه کمیته انضباطی فعلی بود اما هر بار که این مساله مطرح می شد به نوعی به آن پاسخ سر بالا داده می شد اما حالا که این اتفاق افتاده دیگر نباید شاهد تاخیر در صدور آرای کمیته انضباطی باشیم.

* اما بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد، چون مسوولان کمیته انضباطی از بازی استقلال و پرسپولیس به عنوان یک بازی ویژه نام می برند .
- مگر تخلف با تخلف فرق دارد، این حرف یک حرف کاملا غیر منطقی و غیر قانونی است!مگر غیر از این است که افراد متخلف قانون را زیر پا می گذارند پس چه معنی و مفهومی دارد که ما بین تخلف فرق بگذاریم؟ این رفتار شائبه های بسیار زیادی را در سطح جامعه برجا می گذارد لذا نمی توان این توجیه را مطرح کرد. اگر بعد از این بازی هر تخلفی روی می دهد باید در کمتر از 24 ساعت به آن رسیدگی شود. سلیقه ای که نمی توان مجری قانون بود! حالا هم ایرادی ندارد باید از این به بعد هم داستان همین طور باشد و روال رسیدگی در اسرع وقت باشد اگر غیر این باشد شک نکنید که مجری قانون رسما بی عدالتی کرده و باید نسبت به این ظلم اعتراض کرد!

* یکی از اعتراض های وارده به صدور این احکام موضوع صدور رای غیابی در خصوص متخلفان است.
- یکسری از تخلفات از قاب تلویزیون قابل مشاهده است و مردم هم دیدند که چه اتفاقاتی رخ داده است و نمی توان بابت این مساله دوستان را سرزنش کرد اما بهتر بود برای جلوگیری از به وجود آمدن هر شائبه ای همانطور که دوره مدیریتی بنده متخلفان دعوت می شدند این بار هم افراد به کمیته دعوت می شدند سپس رای صادر می شد، اگر درباره تخلفات این بازی با 48 ساعت تاخیر رای صادر می شد و حرف های طرفین شنیده می شد اینقدر حاشیه به وجود نمی آمد اما دوستان می خواستند بلافاصله رای صادر کنند که این موضوع سبب شد شائبه هایی برای مردم و علاقمندان به وجود بیاید چون  تا کنون چنین اتفاقی سابقه نداشت.

* پس از این اتفاقات بود که علیرضا منصوریان در مصاحبه با برنامه 90 انتقادات تندی را علیه کمیته انضباطی مطرح کرد و کلیت  رای صادره را زیر سوال برد.
- بهتر است نه تنها ایشان بلکه همه مربیان لیگ برتری نسبت به مقررات و آئین نامه انضباطی آشنایی بهتری داشته باشند. این طور نیست که رکن انضباطی به تصمیم داور بازی بسنده کند. همه ما می دانیم داور مسابقه قدرت برخوردش با بازیکن خطاکار همان کارت زرد و قرمز است اما قانون گذار این حق را به کمیته انضباطی داده است که برابر قانون و شدت تخلف پس از بازی با متخلف برخورد کند. انصافا کاری به این ندارم که کدام بازیکن محروم شده است و توبیخ شده اما کاپیتان های دو تیم با وجود تمام احترامی که برای آنها قائلم در جریان بازی به ویژه دقایق پایانی بازی به دنبال کتک کاری با هم بودند و اگر بازیکنان آنها را جدا نمی کردند در زمین  همدیگر را  حسابی کتک می زدند. آدم خوب است انصاف داشته باشد، خدا وکیلی ظلم است و توهین به شعور مخاطب که ما از کنار این مساله به این سادگی عبور کنیم و راحت بگوئیم اتفاقی رخ نداده است.اگر به سادگی از کنار این رفتارها عبور کنیم واقعا ظلم بزرگی در حق مردم کردیم .

* یکی از مشکلات بزرگ دیگری که در این سال ها رخ داده بی توجهی کمیته انضباطی به موضوع پرداخت بدهی های باشگاه  بوده است در حالی که همیشه تهدید بوده که اگر پرداخت نکنید مجوز حضور در مسابقات را نخواهید داشت اما در نهایت بازیکن، مربی متضرر شدند و باشگاه بدهکار بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه داده است.
 به نظر من این مشکل یکی از بزرگترین نقاط ضعف کمیته انضباطی بوده و تاکنون هم ادامه داشته و قطعا با همین روند ادامه خواهد داشت.ما در 8 سال گذشته از این اتفاق درس نگرفتیم و این حقیقت را پنهان کردیم که خودمان باعث و بانی اصلی این شدیم که کسی احکام کمیته انضباطی را تحویل نگیرد. هیچ کجای دنیا معنا و مفهوم ندارد که مقام قضایی کسی را تهدید کند چون قانون گذار به وی اختیار داده متخلف  را با اشکال مختلف تنبیه کند اما ما نه تنها تنبیه نکردیم بلکه زمینه ای را فراهم کردیم که ما را به تمسخر بگیرند.

*با این وجود ما شاهد محرومیت های بین المللی به واسطه شکایت های بازیکنان خارجی بودیم.
- مگر فیفا مثل ما همه چیز را به شوخی برگزار می کند؟  واقعا جای تاسف دارد که بازیکن و مربی ایرانی به جرم این که ایرانی است باید حقش توسط فدراسیون و کمیته انضباطی پایمال شود آن وقت بازیکن خارجی بیاید اینجا بعد به خاطر نگرفتن حق و حقوقش به فیفا شکایت کند و کلی از ما خسارت بگیرد. به نظر من این مشکلات همگی نشات گرفته از این است که ما همه چیز را به شکل دورهمی و شوخی برگزار می کنیم. همین الان پرونده هایی وجود دارد که طرف 10 سال قبل از یک تیم طلبکار بوده اما به دلیل این که برخوردی صورت نگرفته نتوانسته به حق و حقوق واقعی خود دست پیدا کند.

*به عقیده شما مشکل اصلی این اتفاقات کجاست و چرا هر روز این اتفاق تکرار می شود؟
- این سوال را از من نپرسید، از آقای تاج بپرسید؟ من از آقای تاج فقط این سوال را دارم که آیا این بود رنسانس شما در فوتبال ایران؟ واقعا تغییری که وعده اش را داده بودید همین بود؟ متاسفانه رسانه ها وقتی دعوا می شود سراغ من نوعی می آیند در حالی که این انتقادها همیشه وجود داشته است و قطعا با این روند همچنان تکرار می شود. امیدوارم شعارها رنگ واقعیت به خود بگیرد و شاهد برقراری عدالت در فوتبال ایران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.