مشهد- سهام پردیسبان که تاکنون با تبلیغات اغوا کننده صدا و سیما و سرمایه گذاری بسیاری از مردم همراه بوده است حالا بنا بر گفته مسوولان قضایی پایش به دادگاه باز شده است و ظاهرا کلنگ این پروژه از ابتدا با نیت کلاهبرداری بر زمین خورده است.

سهام «پردیسبان» سرمایه سهامداران را بر باد داد

فاطمه معتمدی: تبلیغ پروژه پردیسبان قزوین در ۶۶طبقه با ارتقاع ۲۳۰ متر، ۵ هزار واحد تجاری، سالن همایش ۵ هزار نفری، ۶ تالار عروسی، پارک برف و یخ، پارک آبی، پارک دلفین، باغ پرندگان، باغ گل، باغ موزه مینیاتور، دریاچه مصنوعی، سالن‌های ورزشی تفریحی و سرگرمی‌های کودکان و نوجوانان، رستوران گردان و ۶۰ رستوران و محل پذیرایی؛ کافی بود تا انگیزه‌ای برای بسیاری از مردم در خرید سهام شرکت پردیسبان شود بویژه اینکه از اواخر مهر ۹۲ صداوسیما اقدام به پخش تبلیغات گسترده تلویزیونی این پروژه و برج ۶۶ طبقه در شمال آزادراه آبیک «پردیسبان» کرد و همین مسأله منجر به اعتماد افراد بسیاری برای خریداری سهام این پروژه شد.

اکنون چندین سال است که سهامداران این شرکت کاغذی که دفتر آن در استان قزوین است در رسیدن به پول خود با مشکل مواجه‌اند و کار به مراجع قضایی کشیده شده است.

بر باد رفتن سرمایه

مشاور اقتصادی استاندار قزوین با بیان اینکه این اقدام شرکت کلاهبرداری بسیاربزرگی است و نباید در برابر آن کسی سکوت کند، اظهار داشت: از آن جایی که سرمایه شمار قابل توجه‌ای از مردم در این میان به باد رفته است، لذا موضوع با حساسیت دنبال می‌شود.

بهنام ملکی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:البته از آن جایی که بتازگی در استانداری قزوین مشغول به کار شدم اطلاع چندانی از جزییات این پرونده ندارم و پیگیر بودم که آیا این شرکت در قزوین دفتر دارد و چرا تا این حد تخلف کرده است.

رسولیان، مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:پرونده این شرکت به جد در حال پی گیری در دستگاه قضایی است و باید آخرین خبرها از روند رسیدگی به این پرونده را دادستانی مشهد پیگیری کرد.

جلسه با متهمان پردیسبان

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در باره آخرین خبرها از رسیدگی به شرکت پردیسبان اظهار داشت: طی چند روز گذشته جلسه‌ای با متهمین این شرکت برگزار شد و از آنجایی که نمایندگان سهامداران این شرکت نیز علاقه‌مند به حضور در این جلسه بودند با حضور آنان موافقت شد تا شاهد صحبت‌های رد و بدل شده و مذاکرات باشند.

قاضی حیدری در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: متهمان در جلسات قبل با دادستان در خصوص پرداخت مطالبات مردم قول داده بودند و خواستار کمک در این خصوص بودند؛ لذا جلسه اخیر با این هدف برگزار شد تا مشخص شود چقدر به این قول و وعده‌ها عمل کردند.

۶ تا ۷ هزار سهامدار

وی درباره شمار افرادی که در مشهد از این شرکت با پرداخت پول، سهام خریدند،اضافه کرد:شمار سهامداران برابر آنچه در پرونده قید شده است بین ۶ تا ۷ هزار نفر هستند که البته یک سوم این افراد در همان اوایل با کمک دادستانی مبالغشان را پرداخت و یا حواله برای آنان صادر شد.

وی تصریح کرد: در پاسخ به اینکه آیا همه این افراد توانستند حواله‌ها را نقد کنند، باید گفت یک تعداد از این افراد نتواستند؛ چرا که موضوع با بازداشت افرادی از شرکت پردیسبان برخورد پیدا کرد.

2 نفر بازداشت شدند

وی درباره شمار بازداشت شدگان خاطر نشان کرد:سه نفر بازداشت شدند که یک نفر با قرار وثیقه آزاد شده و هم اکنون دو نفر دیگر در بازداشت به سر می‌برند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد در خصوص حجم پولی که این شرکت ازمردم مشهد دریافت و به اصطلاح به آنان سهام فروخته است،اظهار داشت:نکته مهم این است که این پول‌ها به عنوان جذب سرمایه گذاری نبوده است و از نظر ما کلاهبرداری است. صحبت متهمان مبنی بر این است که ۴۵ میلیارد تومان از مردم مشهد در این خصوص جذب کردند، ولی آنچه فروخته شده و با توجه به اینکه قیمت سهام در تابلوی فروش این شرکت با یکسری اقدام‌ها افزایش یافت، حدود ۶۵ میلیارد تومان است.

قاضی حیدری ادامه داد: این افراد سهام را نه در بورس و فرابورس بلکه مانند روندی که شرکت پدیده دنبال می‌کرد به مردم فروختند.

وی در این باره که به گفته مشاور استاندار قزوین که با بررسی انجام شده حتی یک برگ پرونده از این شرکت در استانداری قزوین نیست ودر زمان تبلیغات در صدا و سیما مرکزیت این شرکت در قزوین اعلام شده است، گفت: موضوعیت این شرکت در قزوین است با این توضیح که این شرکت عده‌ای از افراد را به قزوین بردند که ببینند چه مقدار زمین و این میزان دارایی داریم؛ بنابراین اصل این شرکت و پروژه در قزوین است و حتی از قزوین و تهران هم برای ما در خصوص نداشتن صلاحیت متهمین شرکت پردیسبان پرونده آمده است.

وی در این باره که حجم دارایی این شرکت در قزوین چقدر برآورد می‌شود،اذعان داشت: با ادعای خود مسؤولان شرکت میزان دارایی مبالغ بالایی است و مبالغ سنگینی را مدعی هستند. به عنوان مثال می‌گفتند از محل فلان مجموعه‌ای که داریم سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی داشتیم و با این اقدام نگذاشتیم این میزان ارز از کشور خارج شود، اما باید گفت کسی که ملکش این قدر ارزش دارد چرا باید برای مبلغ ۶۵ میلیارد تومان در زندان باشد؟

وی با تأکید بر اینکه این افراد باید پول مردم را بازگردانند، گفت: تلاش دستگاه قضایی نیز در دادسرا بر این است که این پول گرفته شود، حتی به قیمت بازداشت شدن این افراد و اتفاقاتی که در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد: این شرکت سهام به مردم فروخته است و از این محل پول مردم را گرفته است؛ لذا باید مسأله برگشت پول مردم حتماً انجام شود و این اتفاق بیفتد.

پرونده کلاهبرداری

وی در این باره که گویا شرکت در تبلیغات ساخت برجی ۶۶ طبقه در قزوین را وعده داده بود،گفت:بله.گفتیم اسناد این پروژه که در قزوین است و مردم را بردید آنجا و نشان دادید که ارزش این ملک فلان قیمت است را ارایه و عرضه کنید و از آن محل مقداری از آن مطالبات مردم را پرداخت کنید.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد اضافه کرد:متهمان معتقد بودند با انتقال و وکالت دادن می‌توانند اقدام‌هایی را انجام دهند، اما معتقدیم برابر ادله‌ای که در پرونده موجود است، پرونده کلاهبرداری است.

انتظار از مردم

وی در بخش دیگر تصریح کرد:معلوم نیست چرا عده‌ای از مردم به رغم هشدارها سرمایه خود را وارد این قیبل کارها می‌کنند افزود: به عنوان مثال سپرده گذرانی از مؤسسه مالی و اعتباری کاسپین هستند که با گریه پیگیر دریافت پول خود هستند و می‌گویند بدهکار یا دارای فرزند معلول و دانشجو و... هستیم؛ لذا پیگیر پرداخت پول ما توسط این شرکت باشید، اما برخی از همین افراد وقتی مراجعه کردند به مؤسسه کاسپین از دریافت پول منصرف و دوباره سپرده گذاری کردند؛ تنها به این دلیل که کاپسین فرضاً قول داده ۲ یا پنج درصد بیشتر سود پرداخت کند.

وی ادامه داد: در همین خلال که مشکلات داشتیم برخی در مؤسسات مالی مشکل دار سپرده گذاری کردند در حالی که از مردم انتظار می‌رود کمی با تحقیق و حساب شده‌تر عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.