۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 504566

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتمام ساخت ٤ ماهواره دانشگاهی، قطع یک هزار و ٣٠٠ هزار سیم کارت بی هویت و اینترنت رسانی به ٢٧ هزار روستا خبر داد.

قطع یک میلیون و ٣٠٠ هزار سیم کارت

به گزارش قدس آنلاین محمود واعظی در برنامه تلویزیونی تیتر یک شبکه خبر، اقدامات انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تشریح کرد.

فازنخست دولت الکترونیک تا قبل از اتمام سال رونمایی می شود

وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت اجرای پروژه دولت الکترونیک در کشور به عنوان یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: زیرساختهای مربوط به اجرای این پروژه آماده است که در صورت همکاری دستگاهها و وزارتخانه های مرتبط فاز نخست آن تا قبل از پایان سال عملیاتی می شود.

وی گفت: با اجرای این پروژه، تبادل اطلاعات دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات دولتی به مردم به صورت الکترونیکی انجام می شود. در فاز دوم نیز این تعاملات با مردم به صورت دریافت و ارسال اطلاعات با دستگاههای اجرایی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه دولت الکترونیک و به تبع آن دولت همراه، خدمات دولت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می شود.

٢٧ هزار روستا اینترنت دارند

واعظی با اشاره به افزایش سطح دسترسی کاربران به ارتباطات پرسرعت به عنوان یکی دیگر از تکالیف در حوزه اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: همزمان با راه اندازی فاز اول و دوم شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت شبکه انتقال اطلاعات در کشور با هدف تامین نیاز کاربران ، از ٩٠٠ گیگابیت به ١٠ هزار گیگابیت برثانیه افزایش یافت.

وی افزود: در همین حال در راستای توسعه شبکه فیبر، ١٠ هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور گسترش یافت. از سوی دیگر برای افزایش میزان دسترسی همه اقشار مردم با اینترنت پرسرعت، ٢٧ هزار روستا به اینترنت پرسرعت تجهیز شدند.

واعظی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت ٣.٥ میلیون نفر کاربر اینترنت بودند، اضافه کرد: هم اکنون ٣٧ میلیون نفر در کشور کاربر اینترنت هستند و میزان استفاده از محتوای داخلی از ١٠ درصد در ابتدای دولت به ٤٠ درصد افزایش یافته است.

استفاده ٩٤ درصدی از اپلیکیشن های بومی

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر بالغ بر ١٠٠ هزار اپلیکیشن در کشور تولید شده است گفت: براساس برآوردهای موجود، اپلیکیشن های داخلی ٩٤ درصد و اپلیکیشن های خارجی ٦ درصد استفاده ایرانیها را به خود اختصاص داده اند.

وزیر ارتباطات از ایجاد ١٠٠ هزار شغل و ١٢٢٧ استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک سال اخیر خبر داد و افزود: ٢٥٠٠ واحد کسب و کار مرتبط با این حوزه ایجاد شده است و در سال آینده نیز ١٢٠ هزار شغل در این بخش ایجاد خواهد شد.

ظرفیت اینترنت داخلی ٢.٥ برابر می شود

واعظی از افزایش ٢.٥ برابری ظرفیت ارتباطات داخلی (آی پی داخلی) خبر داد و گفت: ظرفیت پهنای باند اینترنت داخل از ٦٤٠ گیگا بیت به ٤ هزار گیگابیت رسیده و با اتمام دو پروژه تا پایان فروردین به ١٠ هزار گیگابیت می رسد.

٤ ماهواره ایرانی آماده پرتاب

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ساخت و طراحی ماهواره به عنوان یکی از تکالیف اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: ماهواره دوستی، پیام و ظفر آماده پرتاب است که در صورت تعیین زمان پرتاب، این ماهواره های سنجشی پرتاب خواهند شد. در همین حال ساخت ماهواره ناهید ١ به عنوان اولین ماهواره مخابراتی نیز آماده پرتاب است و سال آینده پرتاب خواهد شد.

به گفته وی تا ٤ سال آینده یک ماهواره ملی عملیاتی سنجشی و تا ٨ سال آینده یک ماهواره مخابراتی ملی خواهیم داشت.

یک میلیون و ٣٠٠ هزار سیم کارت قطع شد

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ١٤٠ میلیون خط ثابت و همراه در دست مردم است گفت: در پی اجرای طرح تعیین هویت سیم کارت ها، در ابتدای این طرح، هویت ٢٠ میلیون سیم کارت نامشخص بود که با ماه پایانی طرح، به ٦ میلیون سیم کارت کاهش پیدا کرد.

وی گفت: هم اکنون از این تعداد، ٣ میلیون و ٢٠٠ هزار سیم کارت تعیین تکلیف شد و یک میلیون و ٣٠٠ هزار سیم کارت دارای نقص اطلاعات، قطع شد.

واعظی از تصمیم برای راه اندازی پارک فناوری اطلاعات در صورت موافقت وزارت علوم در کرج و نیز شهر هوشمند خبر داد.
 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.