یک پایگاه عرب زبان گزارشی در خصوص دانشمندان مسلمانی که به دست موساد ترور شدند منتشر کرد که سه تن از آن‌ها ایرانی هستند.

دانشمندان مسلمانی که به دست سازمان جاسوسی اسرائیل ترور شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، خفه کردن، سوزاندن و قتل با شلیک گلوله و با بمب‌های چسبان یا مغناطیسی و انفجار از راه دور و سوانح ساختگی رانندگی، شیوه‌های مختلف تروری است که از سوی رژیم صهیونیستی علیه بسیاری از دانشمندن عرب و مسلمان فعال در علوم مختلف به کار رفته است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، آخرین دانشمندی که به دست موساد ترور شد مهندس پرواز تونسی محمد الزواری بود.

پایگاه عربی 21 در گزارشی به شرح زیر به اسامی برجسته‌ترین دانشمندانی که از سوی موساد ترور شده‌اند، پرداخته است:

یحیی المشد (1980ـ 1932)

دانشمند هسته ای مصری است که پس از برچیده شدن برنامه‌های هسته‌ای مصر در دوره انور سادات رئیس‌جمهور این کشور در توسعه برنامه هسته‌ای عراقی مشارکت کرد، اما در ژوئن 1980 در اتاقش در هتل میریدین در پاریس ترور شد و جسدش را در حالی که آثار ضربه شیء نوک تیزی به سرش نمایان بود، در اتاقش در این هتل یافتند.

بنا بر آنچه در برنامه‌ای تلویزیونی تحت عنوان "بی نهایت سری" که در سال 2002 در شبکه الجزیره پخش شد، قضیه ترور او را به اشخاص ناشناسی نسبت دادند و پلیس فرانسه در گزارشی انگشت اتهام را به آنچه آن را "سازمانی یهودی که با مقامات فرانسه در ارتباط است" خواند، نشانه رفت.

جمال حمدان (1928- 1993)

تاریخ دان برجسته مصری در سال 1993 در پی آتش‌سوزی ساختگی در آپارتمانش در قاهره پایتخت مصر ترور شد که بنا برگفته منابع رسمی نیمی از بدنش بر اثر نشت گاز سوخته شده بود، اما برادر او می‌گوید که آثاری از اصابت شی نوک تیزی در سر جمال دیده است و تنها پایین تنه او تا سینه سوخته بود.

طبق گفته شاهدان عینی سه کتاب حمدان که تألیفشان را به پایان رسانده بود، در خانه‌اش ناپدید شده است که مهم‌ترین آن کتاب "یهود و صهیونیسم و بنی اسرائیل"  بود و همچنین دو خارجی (یک زن و یک مرد) که به مدت دو ماه و نیم در طبقه بالای آپارتمان حمدان سکونت داشتند، از آن روز دیگر دیده نشده‌اند.

سمیر نجیب

دانشمند هسته‌ای مصری و استاد دانشگاه دیتروید ایالت متحده‌ی آمریکا در سال 1967 هنگامی که تصمیم گرفت پس از جنگ 1967 میلادی به وطنش بازگردد، در شب و در حین رانندگی با خودرویش، یک کامیون بزرگ در یک صحنه ساختگی به او برخورد کرد و بلافاصله جان به جان آفرین تسلیم کرد، راننده‌ی کامیون متواری شد و عامل این حادثه مشخص نشد. در همان هنگام انگشت اتهام به سمت موساد اسرائیل نشانه رفت.

سلوی حبیب

چندین کتاب درباره اسرائیل و صهیونیسم به چاپ رسانده است که کتاب آخرش "نفوذ صهیونیست‌ها در آفریقا" زیر چاپ بود. وی در آپارتمان محل سکونتش در مصر ترور شد.

دکتر سلوی حبیب استاد مرکز مطالعات آفریقا بود و تحقیقات امنیتی برای یافتن قاتلان او راه به جایی نبرد، اما انگشت اتهام بار دیگر به طرف موساد نشانه رفت.

رمال حسن رمال (1951ـ 1991)

ترور دانشمند لبنانی "رمال حسن رمال" در آزمایشگاهی در فرانسه تا به امروز یک معمای گیج کننده به شمار می‌رود. مجله "لوبون" فرانسه او را یکی از برجسته‌ترین علمای عصر در علم فیزیک می‌خواند.

نبیل فلیفل

"نبیل احمد فلیفل"از دانشمندان جوان هسته‌ای از اهالی اردوگاه الأمعری واقع در نزدیکی شهر رام‌الله در کرانه باختری بود. او زمانی به عنوان یک دانشمند هسته‌ای مطرح شد که 30 سال بیشتر نداشت.

با اینکه وضع مالی خوبی نداشت تمام پیشنهادهای غربی‌ها برای کار در خارج را رد کرد. وی ناگهان ناپدید و سپس پیکرش در تاریخ 28 آوریل 1984 میلادی در  منطقه "بیت عور" در غرب رام‌الله پیدا شد.

ابراهیم ظاهر

دانشمند هسته‌ای عراقی است که مدرک دکترای خود را در رشته علوم هسته‌ای از یکی از دانشگاه‌های کانادا گرفت. پس از سقوط نظام صدام حسین در سال 2003 میلادی به عراق بازگشت و به عنوان استاد در دانشگاه دیالی مشغول به کار شد و به عضویت شورای شهر درآمد و در 22 دسامبر 2004 در شهر بعقوبه افراد مسلح ناشناس از داخل یک تاکسی به سمت او تیراندازی کردند و در نتیجه وی به درون رودخانه سقوط و جان باخت.

جاسم الذهبی

پروفسور و رئیس دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه بغداد که در دوم نوامبر 2006 میلادی به همراه همسر و پسرش در ورودی دانشکده توسط یک قاتل حرفه‌ای ترور شد.

مسعود علیمحمدی

دانشمند ایرانی متخصص در فیزیک اتمی و ریاضی فیزیک در انفجاری در خارج از منزل خود در راه دانشگاه در تهران توسط یکی از عوامل موساد به نام علی جمالی فشی ترور شد.

وی به همدستی با موساد در قبال 120 هزار دلار اعتراف کرد، که در نهایت اعدام شد.

مجید شهریاری

"مجید شهریاری" دانشمند هسته‌ای ایران در کنار دانشمند دیگری به نام "فریدون عباسی" که نقش کلیدی در توسعه برنامه هسته‌ای ایران داشتند، در فاصله یک ماه مورد سوء قصد قرار گرفتند.

یک موتور سوار نقاب دار در نوامبر 2010 میلادی بمبی را به خودرو شهریاری در تهران می‌چسباند که بر اثر انفجار حاصله وی به شهادت رسید.

گفتنی است که فریدون عباسی دیگر دانشمند هسته‌ای ایران نیز یک ماه قبل از این حادثه مورد سوء قصد قرار گرفت و جان سالم به در برد.

مصطفی احمدی روشن

یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران که به روش قبل ترور شد. یک موتور سوار بمبی را به خودروی او چسباند که بر اثر انفجار آن احمدی روشن و راننده‌اش ترور شدند. ترور وی یک روز پس از آن اتفاق افتاد که بینی گانتز فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی به یک کمیسیون پارلمانی این رژیم اعلام کرد که "سال 2012 میلادی سال سختی برای ایران خواهد بود، و در این سال حوادثی غیر طبیعی برای این کشور اتفاق می‌افتد."

محمد الزواری( 1967ـ 2016)

وی مهندس تونسی بود که در ساخت پهباد  به گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس کمک کرد.

این دانشمند تونسی پایان نامه دکترای خود را در زمینه "زیردریایی‌های با قابلیت کنترل از راه دور" به پایان رساند.

وی در شهر صفاقس در جنوب شرقی تونس بر اثر شلیک 20 گلوله ترور شد. رسانه‌های خبری گفتند که تیمی متشکل از 8 خارجی و یک عرب در ترور او شرکت داشتند که نیروهای امنیتی تونس 5 نفر از آنها را بازداشت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.