فشار قیمتی بر سفره خانوارهای حقوق‌بگیر و اقشار آسیب‌پذیر در آستانه شب عید در شرایطی مضاعف شده که دولت با کاهش تعرفه واردات برخی کالاهای اساسی برای کنترل بازار خیز برداشته، اما مردم معتقدند گرانی‌های ماه‌های اخیر دیگر رقمی برای جیبشان باقی نگذاشته است

مایحتاج عمومی مردم در صد رگرانی ها

قدس آنلاین - از نگاه دولت، تورم به ۶/۸ درصد رسیده، اما این تورم تک رقمی نه تنها به داد سفره‌های کوچک شده مردم نرسیده، بلکه آن‌طور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک سال گذشته ۱۰ گروه خوراکی بین ۵ تا ۳۱ درصد گران شده‌اند.

بانک مرکزی اعلام کرد در دوره یکساله منتهی به ۲۲ بهمن امسال، لبنیات ۹/۷ درصد، برنج ۷/۳۱ درصد، حبوب ۲۱ درصد، میوه‌های تازه ۵/۲۷ درصد، سبزی‌های تازه ۱/۵ درصد، گوشت قرمز ۳/۷ درصد، گوشت مرغ ۵/۱۳ درصد، قند و شکر ۹/۲۳ درصد، چای ۹/۱۲ درصد و روغن نباتی ۴/۸ درصد گران‌تر شده‌اند.

در شرایطی که دولت یازدهم مدعی است سه سال پیش کشور را با تورم بالای ۴۰ درصد تحویل گرفته و معیشت مردم در آن زمان بشدت تحت فشارهای قیمتی و بی‌ضابطه بوده، امروز و در ماه‌های پایانی دولت شاهد تبعیت نکردن قیمت کالاهای اساسی خانوارها از تورم تک رقمی هستیم.

در ماه‌های اخیر، خانوارها شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستند و انتقادهای زیادی به خاطر رها شدن بازار متوجه دولت و نهادهای متولی نظارت بر بازار است. این گرانی افسار گسیخته به روزهای منتهی به سال نو هم منتقل می‌شود و به نظر می‌رسد بازار، از تنظیم خارج شده، اما دولت آرام آرام دست به کار شده تا قیمت‌ها را به سامان برساند.

فشار قیمتی بر سفره خانوارهای حقوق‌بگیر و اقشار آسیب‌پذیر در آستانه شب عید در شرایطی مضاعف شده که دولت با کاهش تعرفه واردات برخی کالاهای اساسی برای کنترل بازار خیز برداشته، اما مردم معتقدند گرانی‌های ماه‌های اخیر دیگر رقمی برای جیبشان باقی نگذاشته است و این توفان قیمتی نه با وعده‌های دولت تدبیر و امید سازگار است نه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی.

اضافه می‌شود، بر اساس آمار بانک مرکزی در تغییرات هفتگی قیمت کالاهای اساسی گروه لبنیات ۲/۰ درصد، تخم مرغ ۳/۰ درصد، برنج ۱/۰ درصد، میوه‌های تازه ۲/۴ درصد، سبزی‌های تازه ۵/۲ درصد، گوشت مرغ ۷/۰ درصد و قند و شکر ۵/۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و البته گروه گوشت قرمز پس از ماه‌ها گرانی و التهاب در بازار ۲/۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

گفتنی است، قیمت گوشت قرمز با افزایش ۳۵ درصدی در ۸ ماهه امسال، کیلویی ۱۰ هزار تومان گران شد و به ۴۰ هزار تومان و در مواردی به بالای ۴۵ هزار تومان رسید. حالا و بنا به اعلام منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان گوشت گوسفند، گوشت گرم گوسفند با قیمت کیلویی۳۱۵۰۰ تومان بدون محدودیت در عرضه در میادین شهرهای بزرگ عرضه می‌شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

رئیس پیشین اتحادیه سراسری دامداران کشور در خصوص گرانی گوشت قرمز به خبرنگار ما می‌گوید: گرانی ارز، افزایش صادرات، عدم واردات، وجود مافیا و دلالان در حوزه تجارت دام و گوشت کشور، قاچاق گوساله به ترکیه و... قابل پذیرش است، اما فراتر از همه این‌ها اقتصاد دولتی و نبود مدیریت درست بازار گوشت و دام را نابسامان کرده است.

سعید سلطانی سروستانی ادامه می‌دهد: با وجود ۱۰۰ میلیون واحد دامی در کشور، نبود بهره‌وری موجب شده ۱۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود، حال آنکه با افزایش بهره‌وری شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید خواهیم بود که این افزایش می‌تواند ضمن تأمین نیاز داخلی، صادرات را هم رونق دهد.

به باور سلطانی، اگر مدیریت این حوزه به تعاونی‌ها و بخش غیردولتی سپرده شود و در خصوص تولید، صادرات و تنظیم بازار هم از این بخش مطالبه وجود داشته باشد، دامداران حاضرند حداکثر با ۵ درصد نوسان قیمتی در سال گوشت مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

وی خاطرنشان می‌سازد: امروز و با تکمیل نشدن زنجیره تولید تا مصرف، سود صادرات و واردات این حوزه به جیب دلال می‌رود، اما مصایب تولید برای دامدار باقی می‌ماند، حال آنکه مطابق ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری، دولت باید گوشت را از دامدار با قیمت تضمینی بخرد.

سلطانی سروستانی با اشاره به کاهش قیمت گوشت قرمز در روزهای جاری، این امر را به علت واردات و بارندگی‌های قابل توجه می‌داند و معتقد است، بارندگی قیمت نهاده‌های تولید را کاهش می‌دهد و با افزایش انگیزه دامداران، نقش دلالان به حداقل می‌رسد و قیمت تولید و مصرف به هم نزدیک می‌شود.

خاطر نشان می‌شود، هر ایرانی سالانه حدود ۵/۳۵ کیلو گوشت مصرف می‌کند که در این سبد، سهم گوشت قرمز ۵/۱۲ کیلو و مرغ ۲۳ کیلو گزارش شده، حال آنکه متوسط جهانی سرانه مصرف گوشت در سال ۳/۴۱ کیلوگرم است و با روند روبه‌رشد قیمت گوشت در ماه‌های اخیر اقشار ضعیف ناگزیر شدند مصرف این ماده غذایی اساسی را بیش از پیش کاهش دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.