بوشهر- بارش باران های سیل آسا و بیش از ۲ برابر میانگین سالانه موجب غرق شدن بوشهر در سیل و تلفات انسانی و حیوانی شد.

بوشهر در سیل غرق شد/۲ برابر میانگین سالانه بارش باران ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین، بارش های سیل آسا موجب شده است تا ۸۰ درصد استان بوشهر را طوفان و سیل فرا گرفته و علاوه بر ساکنان روستاها نیروهای امدادی در ۸ شهرستان را در معرض خطرقرار دهد.

گفتنی است در حال حاضر از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۸ شهرستان درگیر سیل و طوفان هستند بگونه‌ای که در چند روز گذشته در برخی مناطق بارش باران بیش از ۲ برابر میانگین سالانه ثبت شد.

۹۵۶ خانواده آسیب دیدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با بیان اینکه ۹۵۶ خانواده در سیل استان بوشهر آسیب دیدند تصریح کرد: تاکنون ۴ هزار و ۷۸۰ نفر  از افرادی که گرفتار سیل بودند با تلاش امدادگران نجات یافتند.

حسین درویشی از اسکان اضطراری ۵۴۴ خانواده در جریان سیل استان بوشهر خبرداد و افزود:تعداد ۵۱۵ دستگاه خودرو نیز که گرفتار سیل شده بودند توسط امداد گران نجات پیدا کردند.

وی با اشاره به بکارگیری از بالگرد برای امداد و نجات ادامه داد: در عملیات‌های پروازی ۵ دامدار که اطراف رودخانه مند دشتی گرفتار شدید سیل بودند نجات یافتند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۱۵ دستگاه چادر امدادی و یک‌هزار و ۲۰۰ تخته پتو، ۵۸۹ تخته موکت، بیش از ۳ هزار قوطی انواع کنسروجات و ۲۱۸ دستگاه بخاری والور و ۴۰۰ بسته مواد غذایی در استان بوشهر توزیع شده است.

ساکنان حاشیه رودخانه مند در محاصره سیل

رودخانه مند جنوبی نیز که به دلیل شدت بارش ها با طغیان همراه شده است بسیاری از کشاورزان منطقه را در محاصره خود درآورد که با کمک بالگرد امداد و نجات تعدادی از این افراد نجات یافتند.

بارش ها در شهرستان دیر تعداد دو پل در محور ساحلی دیر-بوشهر را تخریب کرد و موجب انسداد تردد در این محور شد.

بنا بر گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دیر مناطق آبکش، وحدت‌آباد، مغدان، شهنیا و کناری در شهرستان دیر به سبب طغیان رودخانه مند به حالت آماده باش درآمده‌اند.

محمددوست بیان کرد: سیل در شهرستان دیر خسارات زیادی به دامداران وارد کرده است و افزون بر صد ها راس دام را تلف کرد.

وی با بیان اینکه سیل‌بندهای خاکی در اراضی کشاورزی دیر از بین رفتند افزود: در این بحران بیش از ۱۰ حلقه چاه آب کشاورزی، ۵ کیلومتر جاده بین مزارع، تاسیسات مرغداری شهنیا، سه کیلومتر لوله‌های آبیاری تحت فشار در مزارع و واحدهای سنتی دامداری در شهرستان دیر تخریب شد.

سیل جان یک یک نفر را گرفت

مدیرکل بحران استان بوشهر نیز با اشاره به اینکه تمام راه‌های مواصلاتی استان بوشهر به سبب بارش باران صدمات گوناگونی دیده‌اند افزود: آبگرفتگی معابر، جاده‌ها و ریزش کوه از جمله بحران بارش باران در استان بوشهر است.

قاسم قائدی اظهار کرد: متاسفانه بارش های اخیر موجب  ریزش آوار محل نگهداری گوسفندان در روستای شاه پسرمرد دشتستان و مرگ یک بانوی  ۳۸ ساله شد.

وی از  ثبت بارش باران به میزان ۳۷۲ میلیمتر در شهرستان جم خبرداد و افزود: مناطق مختلف استان بوشهر چند روز گذشته شاهد بارش قابل توجهی بوده بگونه‌ای که  بیشترین میزان آن در جم با ۳۷۲ میلیمتر و سپس در عسلویه به میزان ۲۷۰ میلیمتر و پس از آن در شهرستان دشتستان ثبت شده است.

وی اظهار کرد: به سبب آبگرفتگی برخی پل‌ها از جمله پل ساحلی مند در دشتی، پل کمربندی برازجان، پل ورودی به درودگاه و ورودی به کلمه دشتستان ارتباط اهالی این نقاط با مرکز شهرستان قطع است که با تلاش راهداران و امدادگران در حال بازگشایی است.

سیل محور های ارتباطی را مسدود کرد

در همین حال رئیس پلیس راه استان بوشهر اعلام کرد: محور بوشهر-برازجان محدوده در سه راهی چغادک تا پلیس راه بوشهر – برازجان ، محور جاده جدید بوشهر -گناوه، محور برازجان-آبپخش در محدوده پل کلل و محور بوشهر-خورموج مسیر رفت محدوده (روستای بنه گز ) مسدود است.

سرهنگ جابر پاپری اظهار با اشاره به آبگرفتگی و مسدود بودن پل روستای درودگاه در شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: محور بوشهر-شیراز محدوده میدان تره‌بار مسدود است و رانندگان برای تردد به سمت شیراز از محور کمکی شهر برازجان تردد کنند.

وی با اشاره به اینکه مسیر جاده ساحلی دلوار به سمت دیر در منطقه پل بردخون مسدود است، بیان کرد: محور سیراف به جم و فیروزآباد و بلعکس به علت ریزش کوه مسدود است.

پاپری از احتمال آبگرفتگی در مسیر کاکی به خورموج  محدوده پل مند خبر داد و افزود: مسیر اهرم به کلمه محدوده پل پیامبر اعظم  مسدود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.