یا مردم نباید از حقوقهای نجومی و ویژه خواری برخی آقایان و در تنگنا ماندن خود سوالی بپرسند که اگر مطرح کنند جزایش بازداشت وزندان خواهد بود؟

برخورد چکشی با پرسشگری برای فرار از پاسخگویی

قدس آنلاین- هر کسی سوال کند زندانی می شود اگر زندانی نشود حتما بازداشت خواهد شد! طرح بازداشت یا زندانی شدن شهروندان و مطالبه گرانی که به عنوان شهروند درخواست پاسخ از مسئوولین را دارند جدیدترین ابتکار فراکسیون امید است که بیشتر به نظر می رسد امید مردم را ناامید کرده است!! 34 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید و برخی از چهره های اصلی آن، طرحی دو فوریتی را به مجلس تسلیم کردند که براساس آن فردی که در مراسم سخنرانی سوالی بپرسد که جلب توجه محسوب شود از شش ماه تا دو سال حبس و زندان در انتظار او خواهد بود. تامین امنیت مراسم رسمی، عرفی و معمولی دلایل توجیهی طرح مزبوراست. حال این سوال مطرح می شود  آیا ارائه چنین طرحی به مجلس به معنای فرار از پاسخگویی نیست؟ بی شک مطالباتی که مردم از مسئوولین و دولتمردان انتظار داشته اند تا کنون بدون پاسخ مانده است. دغدغه های اقتصادی و اجتماعی اعم از ایجاد شغل و از بین بردن رکود، تامین مسکن جوانان یا حمایت از ازدواج جوانان، و مسائل مختلفی که دراین گزارش نمی گنجد همه وهمه سوال هایی است که مردم از دولتمردان می پرسند و منتظر پاسخگویی آنها هستند!!.آیا طرح فراکسیون امید به معنای عدم پرسشگری در مواردی است که به آنها اشاره شد؟ آیا مردم نباید از حقوقهای نجومی و ویژه خواری برخی آقایان و در تنگنا ماندن خود سوالی بپرسند که اگر مطرح کنند جزایش بازداشت وزندان خواهد بود؟ قدس آنلاین در گزارش پیش رو با نمایندگان درباره این طرح گفتگوکرده است.

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با مبهم خواندن طرح فراکسیون امید گفت :با توجه به اینکه طرح ارائه شده از سوی نمایندگان فراکسیون امید موضوعی تفسیر بردار است نمی توان به راحتی درباره آن اظهار نظر کرد. اینکه هر فردی در هر جلسه ای سوالی مطرح کند که جلب توجه کند!   یا قصد برهم زدن جلسات را داشته باشد موضوعی است که تفاسیر مختلفی دارد بنابراین در خصوص چنین طرح مبهمی نمی توان به آسانی اظهار نظر کرد یا جرم بازداشت، زندان و مجازات برای آن در نظر گرفت.

گودرزی با عجیب خواندن چنین طرحی و هدف برخورد چکشی آن با مردم عنوان نمود: بی شک چنین طرحی به  فضای مطالبه گری و ازادی بیان لطمه می زند. این طرح عملا مردم را از مطالبه و بازخواست مسئوولین نهی می کند. به نظر می آید عده ای از نمایندگانی که چنین طرحی را تسلیم مجلس کرده اند یا به مبحث مطالبه گری آن دقت نکرده یا آسیب وارد شدن به فضای مطالبه گری اجتماعی از نظر آنها مهم نبوده است. هر چند معایب دیگر این طرح نیز بسیار مشهود است اما این مساله را به ذهن متبادر میکند که برخی به اقتضای شرایط خود درصدد هستند تا با تصویب چنین طرح هایی درصدد برخوردهای چکشی با پرسشگران جامعه هستند. مواخذه مردمی که حق پرسشگری یکی از مهمترین حقوق اجتماعی آنهاست از مطالبی است که با آرمانهای انقلاب اسلامی و بیانات رهبر انقلاب اسلامی در تناقض است.

وی افزود: مسلما هیچ فرد و جریان دلسوز و انقلابی حاضر به برهم زدن جلسات و همکاری با جریان های اینچنینی نیست. هنجار شکنی از نظر هیچ حزب و گروهی پسندیده نیست و یکی از راه های غلطی است که از نظر همگان شیوه نامناسبی در انتقال پیام است بنابراین این مساله به خودی خود مورد اعتراض همه گروه ها و جناح هاس سیاسی قرار دارد اما اینکه بخواهیم با پرسشگران ومطالبه گران که همان مردم باشند برخورد کنیم امری به واقع غلط و دور از انتظار از مسئوولان نظام جمهوری اسلامی است.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه بهتر است طرحی به تصویب برسد که مسئوولان را برای پاسخگویی در تنگنا قرار دهد نه مردم را خاطر نشان شد: بی شک با وجود این طرح کسی جرات پرسش از مسئولی یا مطالبه خواسته به حقی را نخواهد داشت چرا که سایه شوم بازداشت و زندان بر سراو باز می شود. همه ما می دانیم که مطالبه گری و حتی مواخذه مسئوولین حق مردم است. امام خمینی (ره) خود را خدمتگزار مردم می نامیدند و همیشه مسئوولین را به پاسخگویی به مردم دعوت می کردند آنگونه که امروز رهبر انقلاب نیز براین ارزش تاکید ویژه ای دارند. پر واضح است که پرسشگری؛ مطالبه یا مواخذه مسئوولین به معنابی برهم زده جلسات نیست از این رو این طرح باید بسیار دقیق موشکافی و تبیین شود که معنی دفاع از جلسه چیست؟ معنی جلب توجه چیست؟ از نظر بنده بهتر است همکاران محترم ما در مجلس قانونی را به توصیب برسانند که من مسئوول و سایر مسئوولان و خدمتگزاران انقلاب را به حفظ ورعایت حقوق ملت قرار دهد به این معنا که بیش از آنکه به فکر در تنگنا قرار دادن مردم باشیم به فکر در تنگنا قرار دادن مسئوولین برای ارائه خدمت موثر و کارآمد به ملت باشیم نه  مردم را برای مطالبه حق خود تحت فشارهای قانونی قرار دهیم چرا که تصویب چنین طرح هایی مقدمه ای خطرناک برای آغاز بسیاری از سوء استفاده های برخی مسئوولین خواهد بود.

جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم با بیان اینکه طرح فراکسیون امید راه فرار مسئولان را از پاسخگویی باز می کند خاطر نشان شد : سوالی که جنبه توهین یا فرافکنی  یا تخریب سخنران را داشته باشد و در حالی که به گونه ای مطرح شود که نظر سوء سوال کننده را برساند قابل پیگیری است. اصلا در نبود چنین طرحی نیز اگر فردی مسئوولی را به ناحق زیر سوال ببرد و تهمتی به او بزند آن مسئوول هم همانند سایر مردم از حقوق قانونی برخوردار است و میتواند با روش های قانونی از حق خود دفاع کند. اما اینکه ما بخواهیم طرحی را به مجلس ارائه دهیم که با پرسشگری مخالفت کند و حق شفاف سازی را از مردم بگیرد و اتفاقا راه مسئوولین را برای فرار از پاسخگویی و شفاف سازی بازکند مسلما با قوانین ما همخوانی ندارد.

وی در ادامه افزود: این حق مردم است که به راحتی از مسئوولین سوال بپرسند و مطالبات به حق خود را پیگیری کنند به نظر بنده اگر چیزی غیر از این باشد ضد حقوق شهروندی است مگر اینکه ثابت شود هدف پرسش کننده تخریب یا توهین است. اما اگر پرسشگری به معنای روشنگری باشد حق شهروندان است و کسی حق ندارد مانع حقوق حقه ملت شریف ایران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.