مشهد- سامانه بارشی پرفشار از شامگاه پنجشنبه خراسان رضوی را تحت تاثیر خود قرار داد که در اثر آن حوادث متعددی از جمله وقوع سیلاب، ابطال پروازها، واژگونی ۲ اتوبوس مسافربری و کشته و مجروح شدن مسافران آن و حوادث شهری و جاده ای بسیاری را سبب شد.

حادثه در خراسان رضوی کولاک کرد

به گزارش قدس آنلاین، سامانه بارشی پرفشاری از شامگاه پنجشنبه فعالیت خود را در خراسان رضوی آغاز کرد که البته هواشناسی استان پیش از آن هشدارهای لازم از جمله وقوع سیلاب، بارش شدید برف و کاهش ۱۰ تا ۱۲ درجه ای دما را اطلاع داده بود.

این سامانه بارشی که ۱۵ شهرستان استان را تحت تاثیر خود قرار داده بود باعث شد تا در مدت فعالیت خود شهرستان خواف با ۵۱ میلی متر بارش رکوردار بارش باران باشد. مشهد و گلمکان نیز با بارش ۳۰ سانتی متر برف، بیشترین بارش برف را به خود اختصاص دادند.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی این سامانه بارشی صبح یکشنبه اول اسفندماه خراسان رضوی را ترک می کند و دمای استان را ۱۱تا ۱۳ درجه سیلیسیوس کاهش می دهد.

ابطال ۴۵ پرواز

بارش برف در مشهد و کاهش دید افقی به کمتر از ۲۰۰ متر باعث باطل شدن ۴۵ پرواز ورودی و خروجی در این کلانشهر شد اما با بازگشایی باند فرودگاه در صبح شنبه فعالیت پروازهای خروجی از سرگرفته شد.

واژگونی اتوبوس و جان باختن ۴ مسافر

دلخراش ترین حادثه ناشی از بارش برف واژگونی اتوبوس بیرجند-مشهد در محور آزادراه باغچه- مشهد در صبح شنبه بود که متاسفانه در اثر این حادثه ۴ سرنشین این اتوبوس جان خود را از دست دادند و سایر سرنشینان نیز مصدوم شدند.

اتوبوس دیگری نیز در محور سرخس- مشهد براثر لغزندگی جاده ظهر شنبه دچار واژگونی شد که خوشبختانه این حادثه هیچ مصدومی نداشت.

مسدود شدن راه های شهری و روستایی

بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب همچنین باعث مسدود شدن ۲۸۹ راه روستایی و محورهای خواف- رشتخوار، خواف- قائن، خواف - تایباد، تایباد- مشهد ریزه، تایباد به پایانه مرزی دوغارون، رباط سنگ - کدکن، تایباد - باخرز و تایباد - تربت جام شد که در حال حاضر ۲۰۸ محور روستایی و سه محور شهری مسدود است.

اعزام نیروهای هلال احمر به ۵۰ حادثه

هلال احمر استان نیز از بامداد جمعه تا صبح شنبه در ۵۰ حادثه شهری، روستایی و جاده ای به ۶ هزار و ۷۰ نفر امدادرسانی کردند.

از تعداد کل ۵۰ حادثه اعلام شده از سوی هلال احمر، ۶ مورد حادثه جاده ای در محورهای تربت حیدریه، تربت جام، فریمان، نیشابور، ۳۰ مورد سیل و آبگرفتگی در مشهد، تربت جام، نیشابور، بردسکن، کاشمر، تربت حیدریه، درگز، تایباد، رشتخوار، بجستان، خواف، ۱۳ مورد برف و کولاک در فریمان، مشهد، نیشابور، سرخس و یک مورد حادثه شهری در کلات بوده است.

در این مدت همچنین ۴ نفر در صحنه حوادث پیگیری شده از سوی هلال احمر استان فوت و ۵۸ نفر مصدوم شدند که ۵ نفر از مصدومان توسط جمعیت هلال احمر به مراکز درمانی منتقل و به ۵ نفر نیز در محل درمان سرپایی ارائه شد.

در این مدت همچنین ۴۸۵ نفر از سوی هلال احمر اسکان یافتند و اقلامی همچون بسته های غذایی، اقلام زیستی، پتو و ... نیز بین افراد توزیع شده است.

بارش برف و باران و سیلاب ناشی از این بارشها در تایباد منجر به مفقود شدن یک نفر و کشته شدن وی شد که جنازه وی توسط نیروهای جمعیت هلال احمر این شهرستان از آب گرفته شد.

رسیدگی آتش نشانی به ۲۸۴ حادثه

ماموران سازمان آتش نشانی مشهد نیز از ساعات پایانی شامگاه پنجشنبه تا صبح روز شنبه به ۲۸۴ حادثه در این شهر رسیدگی کردند.

از میان کل حوادث مشهد ماموران آتش نشانی به ۶۵ ماموریت مربوط به آب افتادگی در معابر، اماکن مسکونی و تجاری، ۱۹۸ ماموریت مربوط به سقوط درخت بر روی خودرو و دیوار منازل مسکونی، ۴ ماموریت مربوط به گیر کردن خودرو در داخل سیلاب و ۱۷ ماموریت مربوط به ساختمان های خطری و معلق ماندن داربست اعزام شدند.

سقوط درختان بر روی وسایط نقلیه و دیوار منازل مسکونی نیز در خیابان های وحید، پنج تن، سیدی، هدایت، مسلم و کوثر شمالی بیشترین گزارش را داشته است .آبگرفتگی ها نیز بیشتر در خیابان های رسالت، هاشمیه و بزرگراه آسیایی رخ داده است.

اکثر ماموریت های این بازه زمانی آتش نشانان در شهر مشهد عملیات های پیشگیرانه و اقدامات ایمنی بوده است.

تعطیلی مدارس

بارش برف همچنین مدارس را نیز به تعطیلی کشاند و مدارس تمام مقاطع تحصیلی و مدارس استثنایی در نواحی هفتگانه مشهد و شهرهای قوچان، کلات، چناران، گلبهار، سرخس، طرقبه شاندیز، کدکن، رضویه، تبادکان، احمدآباد، شهرستان درگز، نوخندان، بخش های جلگه رخ و صالح آباد در نوبت صبح و عصر شنبه تعطیل شدند.

قطع برق برخی مشترکان

بارش برف و شکستن درختان باعث قطع برق برخی مشترکان مشهدی شد و تعدادی از مشترکان مناطق طلاب، شیرودی، شهرک شهید رجایی و پنج تن را به زحمت انداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.