دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به درخواست کشورهای غربی برای خرید آب سنگین تولید شده در ایران از بررسی این درخواست‌ها توسط تهران خبر داد.

درخواست اروپایی‌ها را برای خرید آب سنگین بررسی می‌کنیم

به گزارش «قدس آنلاین»،  علی اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه ۳۷‌مین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال فروش ۷۰ تن آب سنگین به آمریکا و اروپا هستیم. برخی کشورهای اروپایی خواستار آب سنگین ایران شدند که آن را بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: امروز بحث تولید آب سنگین را نیز دنبال می‌کنیم که بعد از برجام به خلوص ۹۹.۹۹ درصد رسید که بالاترین خلوص جهانی است.

دستیار ویژه صالحی همچنین از رونمایی و تحویل اولین سانتریفیوژ مورد درخواست پژوهشکده نفت در فروردین ماه خبر داد و گفت: این نوع سانتریفیوژ با تمامی آپشن‌های جهانی است که تحویل می‌شود.

زارعان ادامه داد: ایران امروز وارد باشگاه جهانی آب سنگین شده و امروز علاوه بر تولید و فروش آب سنگین با خلوص بالا، شاهد خرید اورانیوم با مقادیر بالا هستیم که در گذشته حتی خرید یک گرم آن هم میسر نبود.

دستیار ویژه صالحی همچنین از انعقاد دو قرارداد با روسیه و کلنگ زنی دو نیروگاه در بوشهر خبر داد که بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است و افزود: این بزرگترین قراردادها بعد از انقلاب اسلامی است.

وی درباره سانتریفیوژ IR۸ نیز گفت: کار گازدهی سانتریفیوژ IR۸ آغاز شده و تا رسیدن به پایداری مدنظر ادامه دارد. هر یک از سانتریفیوژهای IR۸ برابر با با عملکرد ۲۴ سانتریفیوژ IR۱ است. ماشین IR۸ سه سال پیش با نام حضرت «قمر بنی‌هاشم: کار ساختش آغاز شد.

وی افزود: هر نیروگاه هزار مگاواتی سالانه ۲۷ تن اورانیوم نیاز دارد که با ماشینهای IR۱ نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم و طراحی IR۸ برای این منظور بوده که به نتیجه رسید.

زارعان خاطرنشان کرد: صنعت هسته‌ای با نشاط فعالیت خود را دنبال می‌کند.

منبع: خبرگزاری بسیج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.